Elsystem Euro 6 generator

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av strangers hymer, 21 December 2018.

1. strangers hymer

strangers hymer HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    Hej
    Har läst i tråd 1 år sedan om problemet med intelligenta generatorer som inte laddar bodel.
    Har 3 år gammal Hymer Merca med detta problem och undrar om någon löst detta!
    Hymer menar att jag ska köra med gasen till kyl och frys på för att inte dra ut bodelsbatteriet
    men det innebär risker ( livsfara ) vid tankning jag kan inte sätta kylfrys på auto utan måste köra manuellt.
    Enligt Hymer så konstaterar man att så ere men ingen åtgärd har haft problem med Hymer
    och känner att om Hymer inte bryr sig så måste man varna ev köpare på något sätt!
    Vore tacksam för ev lösning av problem och hur går man vidare?

2. Arne HBK 13

Arne HBK 13 HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    13
    Det kanske fungerar med en booster laddare typ CTEK 250 eller liknande.

3. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Ctek 250SA senaste versionen har utgång för styrning av smartgenerator,du får dra en kabel mellan Ctek och generatorn då får du 20A laddning.
    Fiat har valt att inte använda smartgenerator till husbil.

4. Bengt&Siv

Bengt&Siv HBK Medlem

Kommun:
    Kalmar
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18685
    Varför kallas det "smart generator"? Tycker det verkar korkat att inte ladda bodelsbatteriet medan man kör. När ska man då ladda? Alla har kanske inte solceller.
    Så har jag funderat på risken som trådskaparen nämnde vid tankning. Jag tyckte det var smidigt att ha krocksensor till gasolen och kunna köra och slippa stänga gasolen innan färd. Nu vet jag varken ut eller in. På färjor MÅSTE man stänga gasolen men det är ju ok tycker jag.

strangers hymer gillar detta.
  5. idemis

idemis HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14043
    Vi hade detta laddningsproblemet med en så kallad Smart generator i vår Iveco/concorde. De påstog att generatorn inte laddade innan motorn var varm samt inte under 2000 varv. Hur ofta kör jag över tvåtusen varv? Då måste jag köra över 90 km konstant för att få laddning. Efter många påstötningar så fick Forsbergs och Iveco till det så nu har vi full laddning både på bodelsbatterierna och startbatteriet även på tomgång.

J.Bergsten gillar detta.
  6. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Smarta generatorer har dom flesta Euro6 motorer,meningen är att spara bränsle genom att ladda så lite som möjligt, husbilar bör följaktligen inte ha detta.
    Det finns lösningar att tvinga generatorn att ladda, eller byta generator.

Bengt&Siv gillar detta.
  7. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3512
    Jag har en hymer merca årsm.-17 där satte dom dit en extra laddare direkt när den var ny!

8. strangers hymer

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    Enligt Hymer kostar en booster laddare 17000

9. strangers hymer

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    En booster laddare kostar enligt Hymer 17000 lite tungt med tanke på att bilen ska väll vara ok när man köper den!

10. strangers hymer

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    Vet du vad dom har gjort för att få det att funka

11. Magnus Strandberg

Magnus Strandberg HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25033
  12. strangers hymer

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    Lasse var gjorde dom det och vet du vad dom monterade så jag kan höra med Hymer Stockholm?

Senast ändrad: 21 December 2018
  13. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Även om inte Fiat har en s.k. smart generator så köpte jag, och monterade in en laddbooster för att få bättre laddning av bodelens batterier. För bilar med smart generator är detta ett måste. Jag köpte en Büttner MT LB25 (25A max). Köpte den hos Svenska Campinggrossisten för ca 4300 kr.
    IUoU Charge Booster
    Installationsanvisning var helt ok även om det var litet svårt att förstå alla varianterna av inställningen av hur boostern skulle reagera på generatorns beteende.

Att generatorn är "smart" beror på att den är styrd av en processor som ser till att minimera belastningen på motorn för att hålla bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på minimum. Ett exempel på beteende är att den prioriterar att ladda när man bromsar för att då öka belastningen på motorn och så att säga få laddning "på köpet". Har problem p.g.a detta i min V70.

MVH
    Hans

14. strangers hymer

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    Det känns som vanligt Hymer och Mercedes pratar inte med varandra utan skyller på varandra men det är en Hymer husbil jag köpt så då borde inte jag ha problemet utan Hymer vet snart inte vilket ben man ska stå på!
    Vill bara ha en bil som funkar och betalar gärna men då ska det funka.

15. strangers hymer

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    Tack för svar men jag vill inte peta i elen själv utan att hymer sköter den biten¨. Vad jag hört är att Mercans el roddar man inte runt i och det låter klokt

16. strangers hymer

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    Bil el är inte å leka med så vem kan göra detta utan att man får andra problem som med din v70

17. Rolandn

Rolandn HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1589
    Var en artikel i Promobil i maj om detta.
    Nedan står att de fixat det från 2017 och för tidigare modeller finns en ombyggnadssats.

"Messungen von Hymer an Fahrzeugen der ML-T-Baureihe belegen ebenfalls diese Effekte.„Wir bauen seit Modelljahr 2017 darum serienmäßig Ladebooster in alle Modelle auf Mercedes Sprinter ein – für ältere gibt es ein Nachrüstkit“, erklärt Geschäftsführer Bernhard Kibler."

18. strangers hymer

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    Vet du vad dom gjorde och var?

19. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Jag gjorde allt själv. Med den installationsanvisning som fanns var det inte svårt men jag fick öppna upp på diverse ställen i husbilen för att förstå hur de hade dragit alla aktuella anslutningar mellan bildel och bodel. Så det tog väl två dar eller så innan allt var på plats. Men OK: jag är väl ganska durkdriven på 12V-system efter drygt 30 år med båt och en utbildning åt el-hållet.

Det var inte på V70:n jag gjorde det utan på husbilen (Carthago) om det var så du uppfattade det. Problemet med V70 är att batteriet i bilen inte blir ordentligt laddat nu när jag inte behöver köra fram och åter till jobbet längre (numera pensionär) utan bara kör till affären.

MVH
    Hans

Göte J gillar detta.
  20. strangers hymer

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15101
    Tack ska höra med hymer låter som det finns en lösning men kostnaden får vem ta ? tror att det blir undertecknad men vill bara att det ska funka Tack

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.