• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eura Mobil 500 Sport som vinterhusbil?

F

F.d. 52339

Guest
Jag funderar på att köpa en Eura Mobil 500 Sport från 2005. Jag är nybörjare på husbil och känner mig väldigt osäker på det här med "vintercamping". Jag har sett lite olika synpunkter på om denna modell är lämplig eller inte att vintercampa med. Färsk- och gråvattentankarna är inte isolerade eller uppvärmda, men ligger inne i det oisolerade dubbelgolvet.

Jag tänker spendera ca 4 månader i Spanien. Jag kommer att fricampa en hel del i deras berg. Det är inte fråga om några extrema temperaturer. Temperaturen kommer vanligtvis att ligga på några minusgrader på natten och sedan ca 10-15 plusgrader på dagen. Någon extrem natt så kanske temperaturen kan krypa ner mot minus 8 grader.

Är som sagt tacksam för all information och tips runt detta. Det viktigaste är dock om den husbil jag funderar på att köpa fungerar för detta ändamål? Några har sagt att denna modell är alldeles för dåligt isolerad och att det kommer att gå åt alldeles för mycket gas för att hålla värmen (ca 15-18 grader) uppe.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en EuraMobil med dubbelgolv & Truma luftvärme. Att den är dåligt isolerad är inget jag har märkt av. Tvärt om, den är alldeles utmärkt att vintercampa med, även i sträng kyla, jag brukar ha 20-21grader i HB'n, man vill väl inte ha det sämre än hemma. Men det är klart att gasol går det åt, mer ju kallare det är. Det går också en varmluftskanal ner mellan golven så tankarna klarar sig bra & innergolvet håller sig varmt. Använd också ett utvändigt vintertäcke för framdelen så blir det behagligt i hela bilen & ingen kondens på rutorna + att det går åt mindre gasol om du fricampar.
 
F

F.d. 52339

Guest
Tack Bensan! Jag skall kolla upp om det finns en värmekanal i dubbelgolvet på den bil jag tittar på. Det är en alkovbil och den kanske är lite enklare än den fina bil jag ser på din bild.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Eura är ett helt klart underskattat mätke som vinterbil. Har haft två stycket en med luftvärme o en med vattenburen värme. Fungerar toppen just för att dom är byggda med dubbelgolv o alla tankar i mellangolvet. Finns kanske en del utan dubbelgolv. Efter 2006 helt utan träkonstruktion. En mycket bra bil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Allerede i 1999 var Eura helt i toppskiktet for vinterbruk. Selv vurderte jeg den opp mot en N+B Flair - det som avgjorde til Flair sin fordel var Alde varme på Flair og Truma på Eura. Hadde fra før en Hymer med Truma og viftelyden på den var for oss plagsom.

Under golvet er isolert, mens indre golv er ikke isolert mellom borom og kjeller - dette er det normale for biler med dobbeltgolv. Litt varme tilføres gjerne til kjelleren, men kun for å holde det frostfritt. Det behøver ikke være utblåsning i kjelleren, det holder godt med uisolerte rør eller slanger for varmen i bodelen.
 
Toppen