• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eura Mobil 500 Sport som vinterhusbil?

F

F.d. 52339

Guest
Jag funderar på att köpa en Eura Mobil 500 Sport från 2005. Jag är nybörjare på husbil och känner mig väldigt osäker på det här med "vintercamping". Jag har sett lite olika synpunkter på om denna modell är lämplig eller inte att vintercampa med. Färsk- och gråvattentankarna är inte isolerade eller uppvärmda, men ligger inne i det oisolerade dubbelgolvet.

Jag tänker spendera ca 4 månader i Spanien. Jag kommer att fricampa en hel del i deras berg. Det är inte fråga om några extrema temperaturer. Temperaturen kommer vanligtvis att ligga på några minusgrader på natten och sedan ca 10-15 plusgrader på dagen. Någon extrem natt så kanske temperaturen kan krypa ner mot minus 8 grader.

Är som sagt tacksam för all information och tips runt detta. Det viktigaste är dock om den husbil jag funderar på att köpa fungerar för detta ändamål? Några har sagt att denna modell är alldeles för dåligt isolerad och att det kommer att gå åt alldeles för mycket gas för att hålla värmen (ca 15-18 grader) uppe.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021