• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU-MOPED FÖRSÄKRING

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Jag har en eu-moped ,Honda Zoomer och behöver trafikförsäkring.Länsförsäkringer vill ha ca 1700 kr pr år,Folksam 2300.Vet någon var man får billig försäkring.Åldersrabatt t.ex? Glad påsk
:mcride:
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Det är tyvärr dyrt att försäkra en EU moped. Det beror på stöldrisken. Jag vet att i vissa områden nära storstäder kostar en försäkring 8000 kr/år. Det är billigare att försäkra en 125:a.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Sant som det står i inlägget ovan.

Utan att lägga någon värdering i detta, men ett faktum är att många husbilsägare är så "seniora" att ni fått MC kort med bilkortet.

I så fall satsa på en motorcykelregad skoter i stället för en EU moppe.
Dessa är inte dyrare att köpa, och ger mycket mer körglädje, orkar att frakta två personer i trafikrytmen, och har lägre försäkring.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Just det ....stöldrisken,men det ska väl inte trafikförsäkringen vara dyr för eftersom jag inte får ersättning vid stöld om jag inte har helförsäkring.
Jo jag har mc-kort ,men Honda Zoomer är utan plastkåpor och 4-takt vattenkyld med katalysator.Absolut tystgående och driftsäker.Funderar på att rega den som mc,men försäkringsbolagen kan inte tala om priset på försäkringen för att dom vill ha reg-nr när den har blivit mc.Då är det ju för sent om det inte lönar sig.Men vad kostar en 125:a?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

En såden här 110 kubikare fick jag för 2 minuter sedan ett pris på 1300 kr helförsäkring/år.
Jag är 51......

Honda NHX110 '11 - Honda MC Svenska AB

NHX110_w475.jpg
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Låter helbra....Honda vill jag ha.Kanske borde jag byta till en sån i alla fall.Kinesisk blir det inte.Ska kolla med priset på en sån.Tackar!!!!
:mcride:
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Detta har inte med försäkringar att göra, men hur transporterar Ni Era "moppar" om Ni tar dom med på husbilsresor? Släp eller Mc ställ?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Väntar på min nya bil mc ska gå in i garaget med Nöd och näppe
Om inte det går eller blir besvärligt ska jag kolla på ett litet släp
Tror att mc ställ passar bäst på boggibilar med kortare överhäng
 
Y

Yjons

Guest
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Frågan är om inte de nya elcyklarna börjar bli ett alternativ till husbilsmoppen. Grannen har en av fabrikat Lifebike. Den går utomordentligt bra och egentligen kör man nog inte längre med moppen än man kan använda med battericykeln där kapaciteten är flera mil. Det största problemet idag är ju vikten och battericykeln väger ju bara betydligt mer än den vanliga cykeln. Jag börjar nog efter att ha provat grannens lifebike luta åt att skippa planerna på moped-mc och satsa på ett par battericyklar. Dessutom slipper man både skatt och försäkring.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Dom vill inte försäkra scotrar även om dom är registrerade som mc :(
 

Ulla&Gunnar

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1337
Medlemskap
2024
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Konstigt??? Jag har en Honda Innova 125, Honda Dax 70 och en Speedfight 100 i Bilsport MC. m.v.h. Gunnar.:mcride:
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Jag köpte en ny Honda Wave i Fredags, säljaren ringde Länsförsäkringar och dom skulle ha 4300kr i premie för helår. Ringde sedan upp bilsport & Mc och summan blev hos dom 790 kr helår helförsäkrad. Skulle kostat 990 kr men vid försäkran hos handlaren så fick jag 200 kr rabatt.

Man undrar hur länsförsäkringar räknar när vi har alla övriga försäkringar hos dom.

För övrigt så känns Hondan väldigt bra, så nu väntas bara bättre väder så man kan ta en provtur.
 

Bilagor

  • MNF1120123RA[1].jpg
    MNF1120123RA[1].jpg
    163,3 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

Försäkring av tvåhjuing med motor är alltid ett äventyr, jösses vad jag har letat bästa premien under de snart 30 år jag kört hoj.
Jag har jobbat med MC i 20 år och ägt ca 25 st hojar själv, jag har nog betalat en mätbar % av bolagens vinster under årens lopp....
Hojförsäkring kan vara exakt hur dyr som helst men numera även otroligt billig???
Min kollega på 24 år tog mc kort förra sommaren och kollade vad en "gammal" sporthoj skulle kosta att försäkra för honom.
En GSXR 1000-05 ville de ha 65 000:- i årspremie för, hojen kostar lite mindre än så.
Har man ett nytaget körkort är man inte attraktiv för försäkringsbolagen men nu när jag blev gubbe har det verkligen vänt, det är i jämförelse gratis att försäkra!
Årspremie på 2500:- (Wasa Bilsport) för min KTM är löjligt billigt då jag har haft det som månadskostnad för bara ett par år sedan.
Men det skiljer alltid en del på premier så man bör alltid kolla runt en del.
Vissa bolag gillar inte motorcyklar och sätter premien efter det, det betyder "ring någon annan" när de är dyra.
Sedan bör man ha koll på viken premie den hoj man har tänkt köpa har då vissa är dyra och andra obegripligt billiga att försäkra.

Jag minns när jag skulle försäkra husbilen då länsförsäkringar ville ha 18000:- i premie, lite dyrt tyckte jag det lät men härdad av alla år med mc-premier så tänkte jag bara "jaha ja".
Jag hörde dock fel, det var 1800:- och inte 18000:- som var årspremien.
Jag köpte en ny Suzuki Hayabusa när jag var 35 år, den kostade exakt 18000:- per år enbart trafikförsäkring men husbilar är tydligen billigare än sporthojar att försäkra.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

bilsport & Mc brukar ofta vara billigast, vill minnas att min Kymco 150cc ligger på knappa 600:-/år (billigare när den är "tung" mc).

Peter :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: EU-MOPED FÖRSÄKRING

På min Suzuki AN 125 betalar jag 672 kr. för helförs. hos Folksam som helkund.
Jag håller med om att man flyter med i trafiken på ett annat sätt med en lite kraftigare motor än 50 kubikarna. I övrigt är inte dom synliga skillnaderna så stora.
Krister.
 
Toppen