• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU-kortet gäller inte alltid

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Klarar man sig med engelska vid alla kontakter med den Spanska sjukvården?
Det går alldeles utmärkt. Där jag har haft kontakt med vården har det inte varit några problem. När jag låg en vecka på sjukhus kunde bara högre utbildad personal engelska, men det gick bra med alla andra också. De visar, pekar, trycker och sticker. I nödfall kan man översätta något enstaka ord med google översätt. Det sjukhus jag var på hade även svenska tolkar. Men de klarade jag mig utan.

41962-1g.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu pratar jag själv spanska, men jag tror att på större turistorter utefter kusten så går det bra med engelska, däremot inne i landet tror jag inte att det går lika bra,

Igår när jag besökte Centralsjukhuset i området, som bl.a. har Benidorm i sitt upptagningsområde så var det säkert 60-70 utländska akutpatienten som satt i väntrummet, hörde både läkare och annan sjukhuspersonal prata engelska med dem.

TommyD
Glad att det inte gick sämre. Ta hand om dig och lacka moppen.

Lollo hälsar krya på dig.
 
F

F.d. 55374

Guest
Norrländska går väl överallt.

Jo hä fungerer hjälpligt. Ang. mitt sjukhusbesök så var det ett privatsjukhus där inte Eu kortet gällde, efter undersökning så hamnade jag i säng i en mörk källarlokal i väntan på att hustrun åkte tillbaka till hotellet för att hämta försäkrings numret till hemförsäkringen, så nu har vi det alltid det med oss.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen