1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

    Stäng meddelande

Ett Li batteris status och ev reparering

Tråd startad i 'Elförsörjning' av mlaajanen, 3 Oktober 2019.

  1. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Hej

    Ett exempel för de som undrar över principen med celler och balansering samt dött batteri.

    Detta batteri har ingen BMS utan laddning och balansering hanteras av en laddare som fungerar sådär...

    Batteriet har 3 st Li celler seriekopplade som ger ungefär 12 volt pga av att laddaren inte var så jättebra så dog en av cellerna och detta tänkte jag visa med en bunt bilder.

    Bilden nedan är statusen vid den kontakt som skall anslutas till förbrukarna(tex bodelen), den säger 8 volt vilket är ca 4 volt för lite dvs en cell ger 0 volt kan vi gissa men låt oss mäta då just detta batteri har speciellt balanseringskontakter som gör att vi kan mäta och ladda varje cell separat likväl som flera i serie.
     

    Bifogade filer:

    Senast ändrad: 3 Oktober 2019
    tony o nette, Roger67 och Ch & Ib gillar detta.
  2. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Här mäter vi spänningen över alla tre cellerna men via ladduttaget, det är samma spänning såklart då det bara är en annan kontakt
     

    Bifogade filer:

    tony o nette gillar detta.
  3. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Här mäter vi spänningen över cell 1 via ladduttaget, det ser bra ut rätt spänning
     

    Bifogade filer:

    tony o nette gillar detta.
  4. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Här mäter vi spänningen över cell 2 via ladduttaget, det ser okså bra ut rätt spänning
     

    Bifogade filer:

    tony o nette gillar detta.
  5. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Här mäter vi spänningen över cell 3 via ladduttaget, det ser inte alls bra ut 0 volt!! dvs denna cell mår inte bra eller i vart fall tillför inget till batteriet.
     

    Bifogade filer:

    tony o nette gillar detta.
  6. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Här mäter vi spänningen från cell 1 och 2, det ser också bra ut.
     

    Bifogade filer:

    tony o nette gillar detta.
  7. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Så, nu ska vi se om vi kan skrämma lite liv i cell 3, jag skippar laddaren nu och kör med riktiga grejer ett kraftaggregat som man kan styra både spänning och ström med.

    Jag sätter den på 4 V spänning och 0,6A som max ström(om cellen vill ha så mycket dvs)
    observera att den ej är inkopplad ännu
     

    Bifogade filer:

    tony o nette gillar detta.
  8. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Nu aktiverar jag laddaren dvs skickar ut dessa 4V till cellen, låt oss se hur mycket ström den vill ha, den vill tydligen ha 0,6A dvs allt vi ger den men om jag nu laddare på detta sätt under en lägre tid så kommer spänningen att stiga upp till 4V och strömmen sjunka ned mot 0A.

    Man kan även se att den inställda spänningen på 4V ej uppnås och det är pga av att jag begränsat strömmen till 0,6A och cellen tar allt för tilfället.
     

    Bifogade filer:

    tony o nette gillar detta.
  9. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Nu efter kanske 1 minut kopplar jag bort laddningen och mäter cell 3, den ser rätt okey ut men vi vet såklart inte om den mår bra, för att veta det måste den laddas fullt och sedan laddas ur.
     

    Bifogade filer:

    tony o nette gillar detta.
  10. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Hela batteriet har nu en vettig spänning och jag kommer att sätta den på laddning i den mindre bra laddaren.

    Nu skulle jag egentligen balansera alla cellerna och den enklaste sättet är att ladda alla tre en i taget till full spänning ca 4V.
     

    Bifogade filer:

    tony o nette gillar detta.
  11. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    En balanseringsmetod som är mycket vanlig är att man begränsar spänningen över varje cell till cellens maxspänning, normalt kopplar man ett motstånd då över cellen och låter överspänningen/strömmen gå via detta motstånd.

    Problement med denna metod är att laddaren måste veta att denna begränsning aktiverats och då begränsa laddströmmen till vad denna balansering tål.

    Detta är bla varför BMS bör inkludera allt, alla delarna måste känna varandra.

    Och allt detta är inget unikt för Li, i stort sett alla större batteriinstallationer gör likadant.
     
    Senast ändrad: 3 Oktober 2019
  12. Ch & Ib

    Ch & Ib HBK Medlem

    Inlägg:
    414
    Kommun:
    Vara
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13303
    En rekommendation är en riktigt laddare med inbyggd balansering som sköter allt automatiskt.
    Kör med en så här: https://www.kjell.com/se/produkter/...Wk0lPc4kRx9cc3oKu7mqEFTHRDjFL02oaAk46EALw_wcB

    till alla mina batterier till RC. Kör med en nätdel till en bärbar,dator,som levererar upp till 5A och balanserar upp alla lipo jag har.

    Dessutom mycket enkelt att sätta batterierna i lagringsläge, vilket är enormt viktigt på just lipo.
     
    mlaajanen och tony o nette gillar detta.
  13. Göte J

    Göte J HBK Medlem

    Inlägg:
    1,258
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1230
    Varför motstånd över cellen för ballansering? Varför inte en zenerdiod på 4 volt istället eller hellre en FET med tillhörande styrning så den begränsar spänningen till 4 volt!
     
    Stig gillar detta.
  14. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Iofs inte alls fel men det måste vara exakt om man vill nyttja batterierna till max och det vill alla, kan nämna att man gått från 8-bitars för att mäta spänningen till 10-12 idag.

    Även om man har celler av likardad typ så skiljer det sig lite i toppspänningen tillverkare emellan, det är en anledning till varför man inte skall stoppa piratbatterier i en mobil tex.
    Så varje batteri(samman satt av celler) har oftast ett ID minne som BMS pratar med, BMS måste känna igen detta ID för att veta hur den skall sköta cellerna.
     
    Göte J och tony o nette gillar detta.
  15. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Helt rätt, detta är den allra bästa vägen att gå, men dom som säljer dessa 35000 kr batterier tycker nog det är för dyrt med en sådan fin konstruktion:(
    Har faktiskt en som ser otroligt lik ut men min är nog en äldre modell:)

    En lite biffigare sådan då har man ett färdigt laddsystem med DC/DC laddning från bilbatteriet, sedan sätter man en 30A laddare som laddar bilbatteriet när man ligger vid stolpe och allt är perfekt :)

    En sådan här som matas från bilbatteriet när motorn går eller om man ligger vid stolpe och har laddning, alternativt ett spänningsstyrt relä som aktiveras när bilbatteriet laddas.
    Observera också att dessa går att programmera själv och dom kan de flesta batterityperna.
    Turnigy Reaktor 1000W 30A Balance Charger

    Ligger man vid stolpe kan man också mata den från en sådan här, det är en hackarkraft och relativt okänslig för spänningen i stolpen ifall man är van vid att det ibland är dålig kräm i stolpen.
    Turnigy 1200W 50A Power Supply Unit (EU Plug)
     

    Bifogade filer:

    Senast ändrad: 3 Oktober 2019
    Ch & Ib och tony o nette gillar detta.
  16. Benny56

    Benny56 HBK Medlem

    Inlägg:
    110
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18929
    Det här ser man ju om man öppnar upp ett batteripack fån en dator eller en 12-18 volts skruvdragarbatteri.
    oftast är det bara nån av de 18650 batterierna som inte tagit laddning. Om man bryter isär dessa och laddar dom var för sig så funkar det oftast alltid. Ett enormt slöseri med dessa batteripaket!
    Kanske är det från återvinning av såna batterier det byggs nya?
     
    mlaajanen gillar detta.
  17. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    1,990
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390

    Detta du skriver med att använda laddarna från motorn (generatorn) DC/DC fungera nog bra, men jag har haft två liknande laddare från KING hobby U.K. de var båda på 40A/12v ut och hade program för Life celler och ballancerad laddning.... Innan jag kunde börja ladda så var jag tvungen att ställa in dem (rätt program) för rätt laddning och det kan man bara göra när motorn går.... sen laddar de bra, men om man stannar och stänger av motorn ... och sen ville köra vidare nästan genast.... då startar de inte utan jag fick göra om hela processen igen... efter varje motorstopp.... den första slutade snabbt att fungera, så jag fick en ny på garantin.... och vid första inkoppling av den andra.... så kom det ut en massa vit rök :eek:.... när röken hade lagt sig... så insåg jag att laddaren var stendöd.:twitcy:...
    Men den dag de gör att dom startar automatisk så är det säkert en bra laddare...
     
    mlaajanen gillar detta.
  18. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Beträffande att man måste ställa in saker varje gång så helt rätt, förbättringsbotential finns absolut.
    Köpte en gång(var antagligen drogad) Feltemas laddare och samma sak, dvs otroligt opraktiskt.

    Men principen är jättebra, kanske tom finns några hack på nätet som fixar detta.
     
    brogu gillar detta.
  19. Mats S

    Mats S HBK Medlem

    Inlägg:
    278
    Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1474
    Jag kanske läser slarvigt men ser/förstår inte hur det gick med trådrubrikens ".... ev. reparering". Jag är nyfiken på om det gick att få igång batteriet och vad isåfall rotorsaken var till att det var dåligt innan?

    //Mats
     
  20. mlaajanen

    mlaajanen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,532
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Nejdå du läser inte alls slarvigt iallfall inte rörande dina frågor :)

    Batterier fungerar nu efter att ha laddats och laddats ur ett par gånger, däremot så är inte kapaciteten totalt sätt var den borde, den cell som var tom är också den cell som tappar först.

    Har provat att flyga lite med batteriet och det fungerar hjälpligt men man ska nog se detta batteri som förbrukat tyvärr.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.