• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ersättningsventil till gråvattentank

F

F.d. 50834

Guest
Hej!

Har ett problem med tömmnigsventilen i gråvattentanken till
en Bürstner A 532 active.Ventilen som är av slidtyp har havererat,
det visar sig att den inte finns som reservdel längre.
Någon som har ett tips hur att lösa detta problem?

M.v.h Bürstner 15
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Ersättningsventil till gråvattentank

Jag hade samma problem med min ventil. Jag låter den vara helt öppen och har satt en kulventil i plast i änden på avtappningsröret. Den ventilen kan förlängas med en slang eller med ett kort rör med en vinkel för att
få vattnet på rätt ställe. Avloppsslangen förvaras i avloppsröret på cykelstället.
Lasse

20140607_144900.jpg
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Ersättningsventil till gråvattentank

Jag tog kontakt med firma i Partille för att få en abwasser kuglventil inmonterad. (Kan inte länka men via google får man fram en hos Wiltec).Mailat o pratat med dem men inget besked efter 8 månader.
Har någon tips om montör i Göteborgstrakten?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ersättningsventil till gråvattentank

Jag hade en sådan liggandes som överbliven pryl från annan husbil. När vredet till vår nuvarande husbils kulventil gick sönder monterade jag denna gamla skjutventil och flyttade då också avtappningen från vänster sida av bilen till dess högra. Detta var inget speciellt svårt jobb. Det gäller bara att tänka till lite och lägga tid på att leta upp rätt delar som passar ihop så att avloppet kommer där man vill ha det och sitter stadigt i bilen.
 
Toppen