• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Error E122 H = diesel kommer inte fram!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår Truma's CP+ monitor meddelar att vi har fel: E122 H vilket betyder att "diesel kommer inte fram" till brännaren enligt felkodslista. Detta i sin tur betyder att vi inte får värme inatt, just inatt då vi ska frikampa i Torrevieja.

Min fråga: kan någon tipsa mig på vad jag kan göra för att åtgärda felet?
  • Bilen står plant så det är inga "lutnings-problem"
  • Det finns diesel så det kan inte vara det heller
  • Jag har tänkt att börja med att kolla dieselfiltret (har inget nytt i reserv)
  • Nästa steg är att kolla säkringar på pannan, men då hade det säkerligen varit helt andra felmeddelanden. Fläkten är igång, men pannan vill inte starta då "tickandet" uteblir!
  • Ett sådant fel borde man inte få på en panna som varit i drift bara 1 1/2 år, eller?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Error E122 H = diesel kommer inte fram!

Ja, nu är det klart! En nollställning av själva Truma'n räckte så nu kan vi värma oss ytterligare en natt. Tack sacce, du har en 3-rätters inkl. dricka tillgodo hos oss (i Spanien eller Portugalien, ej att förväxla med hemmarestauranger och deras priser, haha...).

Det värmer gött under fötterna!
happiness.jpg
Källa: nätet
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Error E122 H = diesel kommer inte fram!

Inte alls omöjligt att vi möts någonstans på vägen sacce... Hade varit roligt!

Nu har vi fått svar på ERROR uppkomsten och därmed problemet efter en tålmodig undersökning och flera observationer. Vi har helt enkelt gjort av med för mycket ström så att spänningsvakten ströp bränsletillförseln till pannan och resulterade i error: E122H, som egentligen skulle varit W170H.

Jag försökte frikampa för fjärde dag på rad trotts att vi knappt har avverkat några mil samtidigt som dagen innan var ganska grå utan laddningsmöjlighet för solceller! Vi fick värmen direkt efter återställningen (tips från sacce) men också efter att ha kört och laddat lite genom bilens generator. Problemet dök återigen upp natten efter!!!

Lärdom: frikampa gärna men med bättre koll på spänning i batterierna. Lite mindre TV, surfandet och inverter-laddning an datorn om det är mulet. Vi kanske måste köpa bättre elpanel för den Victronic vi har är inte mycket att skryta med. Stapeln med gröna indikeringslampor går upp och ner så fort man startat vattenpumpen, pannan eller annat elektriskt... Återkommer om hjälp med bättre övervakning i en annan tråd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Error E122 H = diesel kommer inte fram!

Det var en kortvarig lycka, felet är tillbaka! Nu finns det ström så det räcker men fel återkommer efter en stunds tickande från dieselpumpen.

Fel E122 betyder rent allmänt att "diesel kommer inte fram", eller att bilen inte står horisontellt...

Vi är i Kristianstad och kan lika gärna kolla med Alde i Färlöv om det finns en chans att serva Truma'n...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Error E122 H = diesel kommer inte fram!

Gåtan är löst! Diesel fanns och vi stod plant så det kunde inte vara problemet, problemet var att dieselslangen sög in luft så att det bildades en liten luftbubbla som inte gick att "tända på". Luftintaget på slangen är hittad och ska få sin "klämma från BILTEMA", he, he...

Roligt när man hittar fel fast det här felet var verkligen dyrköpt. Bra att det var så pass enkelt och kanske kan vara till hjälp om någon annan råkar ut för samma felmeddelande.

luftbubblor.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Error E122 H = diesel kommer inte fram!

Genom att titta på slangar runt Truma'n. Det Är mycket troligt att luft bildas i samband med att vi aldrig använder bilens motorvärmare (har ingenting med slangklämman att göra). Truma'n är kopplad på samma slang (T-koppling) och luften troligtvis kommer från motorvärmaren.
I vilket fall som helst, om det sitter en motorvärmare i husbilen, den måste startas en gång i månaden, så är det bara. Vi har aldrig haft den igång, en miss av mig!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Error E122 H = diesel kommer inte fram!

Eftersom du har en bränsledriven motorvärmare, kan du göra som jag gör.

Är det <+10°C, så startar jag motorvärmaren en stund (edit) INNAN MOTORSTART, har en i husbilen och i 2 pb.

Gör gott för dej o motor, samt så blir värmaren "motionerad" :)
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Error E122 H = diesel kommer inte fram!

Det hade jag ingen aning om Peter. När man övervintrar söderut (okt. - mars), då finns det inga som helst behov till att starta motorvärmare. Hedin's kille sa idag att man ska starta motorvärmaren (& enl. instruktionsboken), en gång i månaden. Risken finns annars att motorvärmaren kärvar och slutar fungera för all framtid, vilket händer då och då. Man bör läsa instruktioner när man köper en ny bil, men med dagens bilar blir det en manual på 300 sidor. Vem orkar med det?

Slutet gott allting gott, ikväll är jag glad 100% :twitcy:
 
Toppen