• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eriba Jumbo Jet 773 -12 Vindrutetorkare

R

RobertH74

Guest
Hej !
Har en Eriba årsmodell -12.Den hade gått 55 mil när jag köpte den nu har jag kört ca 650 mil i sommar och det som händer är att när det regnar och jag har på vindrytetorkarna så funkar allt bra i ca 1h sedan bara låses dem i uppfällt läge det jag kan göra är att stanna och stänga av bilen ett tag sedan funkar det igen.Behöver inte byta säkring eller något.
Chasit är Iveco och det är en 3.0 i den automat.
Någon som känner igen detta fel ? Eller haft något liknade ?
Får gärna maila svaren också.
mvh
Robert H
rh@sse.se
 

lejonsson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Skövde
HBK-Nr
3442
Medlemskap
2024
Sv: Eriba Jumbo Jet 773 -12 Vindrutetorkare

Hej.
Jag har precis samma bil, och har också samma problem.
Det skall därför bli mycket intressant att se om det kommer fram vad det är för fel. ( eller ändå hellre hur detta kan avhjälpas )
Jag har funderat på om det kan vara något överhettningsskydd eller liknande, då det återställer sig automatiskt efter att man stängt av bilen en kort stund.

Leif
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Eriba Jumbo Jet 773 -12 Vindrutetorkare

Det kan också vara början till slutet för torkarmotorn. Jag bytte efter fyra år på min helintegrerade. Den uppvisade precis samma symtom. Dock blev den sämre och sämre och verkstaden sade att den var slut.
 
F

F.d. 53162

Guest
Sv: Eriba Jumbo Jet 773 -12 Vindrutetorkare

Hade en Dethleffs som bara var ett år när samma sak hände oss nere i Tyskland. När vi kom hem åkte vi in till Fiatverkstan, men dom sa att det var inte Fiats torkarmotor utan att den hade Dethleffs satt in själva, så Dethleffs bytte den på garantin och sen fungerade det riktigt. Enligt verkstan var torkarmotorn för klen. Dom hade bytt en hel del.
Kanske Eriba gjort samma sak. Originalmotorn sitter bara på dom delintegreradebilarna enligt verkstan.
 
Toppen