Motor Erfarenheter, Fiat Euro6 177 hk

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av sorsj, 2 Maj 2019.

  1. sorsj

    sorsj HBK Intresserad

    Inlägg:
    6
    Kommun:
    Linköping
    Vi har en Kabe i810 MY 2017, alltså med 2.3 177 hk Euro6-motorn. Jämfört med vår tidigare 3.0 177 hk går den mjukare, är lika stark och har samma bränsleförbrukning. Bortfallet i cylindervolym kompenseras säkert av ökat turbotryck (för att göra det möjligt att spruta in lika mycket bränsle)

    Men jag har tyckt mig märka att mororbromsförmågan är sämre än i 3.0 - motorn, vilket också är logiskt med tanke på den mindre cylindervolymen och att turbon i princip inte bidrar med laddtryck vid motorbromsning.

    Jag är därför lite orolig för hur man t.ex. klarar sig utför ett alppass med den här drivlinan. Finns här någon som har erfarenhet? Tål bromssystemet att kompensera (i vårt fall ett 2-axligt Al-Ko chassi, belastat till ganska nära 4.5 tons maxlasten)?
     
  2. Jonas & Cina

    Jonas & Cina HBK Medlem

    Inlägg:
    443
    Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4276
    Hejsan!
    Det borde det ju göra om man tar det lugnt och fint nerför backarna och låter motorbromsen arbeta tillsammans med bromsarna. Har du automatlådan så har även den en funktion för "hill decent" som hjälper bilen att bibehålla hastighet när det går nerför , under 25 km/timmen utan att du behöver trycka på bromsen.
    Vet inte hur det fungerar i praktiken, om fiats dator sköter om motorbroms och broms eller hur det ligger till , men det kanske någon annan kan svara på ?
     
  3. sorsj

    sorsj HBK Intresserad

    Inlägg:
    6
    Kommun:
    Linköping
    När det gäller Fiats automatiska Hill Descent Control så arbetar den just bara genom att bromsa, så den förbrukar också bromskapacitet och är ingen hjälp i det fallet.
     
    Jonas & Cina gillar detta.
  4. leri

    leri HBK Medlem

    Inlägg:
    233
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25482
    Har i och för sig inte samma motor utan 2,3 150 hk 2013 men uppfattar motorbromsen som i princip obefintlig. Detta märkte vi på väg till Nordkap för 2 år sen. I sista tunneln är det 3 km ner och sen 3 km upp i STARK lutning (man kör 210 meter under havsytan). På vägen ned låg vi på 3:an och bromsade ned till 30 km/tim, släppte bromsen och snabbt kom vi upp i 80-90 km, broms ned till 30 igen osv. Vår bil har totalvikt 4250 kg. Har även åkt lite i Österrike och tycker det fungerar om man planerar och stannar då och då för att släppa förbi snabbare trafik (med bättre motorbroms) och kyla av bromsarna. Det viktiga är att ALDRIG ha foten på bromspedalen hela tiden i alpernas nedförslöp. Har åkt mycket motorcykel i alperna under 30 år och känt lukten av brända bromsar alltför ofta, kan sluta med katastrof om man trycker på bromsen ack så lite men hela tiden!
     
    smålänningen gillar detta.
  5. Jonas & Cina

    Jonas & Cina HBK Medlem

    Inlägg:
    443
    Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4276
    30 km/timmen tror jag är för fort för att "hill decent control" ska ingripa, tror att det måste vara under 25km och då låter det ju konstigt om bromsverkan är obefintlig ?
     
  6. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,802
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Från Fiats handbok.

    Alltså tillför systemet ingenting i fråga om långa branta utförskörningar jämfört med manuell bromsning, tvärt om.
     
    BengtL gillar detta.
  7. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    2,081
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Låga växlar gäller 3an eller hellre 2an, visst det kommer att gå sakta men ni får stanna och släppa fram bakomvarande.
    Har kört Norge Dalsnibba var jag nere på 1an utan trafik, håll absolut inte foten på bromsen hela tiden, stanna och kyl bromsarna ibland.
     
    Montreal gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.