• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Erfarenheter BSR Fiat 177 hk Euro 6

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Är det någon som trimchippat en Fiat Ducato 2017 177 hk Euro 6 med BSR-trimsats?
De har nyligen släppt trim till den motorn.
Funderar på att trimma min bil eftersom det är betydligt sämre vrid i den än min förra 3,0 l motorn.
Tacksam för era erfarenheter!
/Ola
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Så nu var trimprogramvaran nedtankad och bilen startade i alla fall efteråt :)

Leveransen var i Linköping dagen efter men utkörning från terminal 07:37 stämde inte så jag fick hämta den först idag. Typiskt Schenker

Inga konstigheter att programmer mer än att den tjatade om tändningen i läge II vilket jag hade. Av en slump öppnade jag förardörren och då hoppade programmeringen igång. Den tog strax över 4 minuter.

Nu ska jag inte ut och åka förens om 10 dagar men den startade i alla fall så iväg kommer jag nog.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Då kanske det är läge att flagga för "tändningen i läge II" eftersom jag råkade ut för samma sak. Jag parade PPC:n med bilen vilket gick bra (i läge II), uppdaterade programvaran via datorn och fick sen samma problem som Lubbis. Min lösning vara att vänta några minuter med sladden urdragen så att PPC:n blev strömlös, sen fungerade allt bra.

Tog en kort provtur idag och nog märks det en stor skillnad, kul. :)
 
F

F.d. 55989

Guest
Då kanske det är läge att flagga för "tändningen i läge II" eftersom jag råkade ut för samma sak. Jag parade PPC:n med bilen vilket gick bra (i läge II), uppdaterade programvaran via datorn och fick sen samma problem som Lubbis. Min lösning vara att vänta några minuter med sladden urdragen så att PPC:n blev strömlös, sen fungerade allt bra.

Tog en kort provtur idag och nog märks det en stor skillnad, kul. :)

Har också råkat ur för detta, men efter mailkontakt med BSR tog de bort den varningen i min PPC3 (uppdaterades över nätet) och då fungerar det perfekt
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Mejl skickat. Kan inte få mer än ett nej, men som sagt värt ett försök. Blir första längre turen med husbilen efter optimeringen nu till helgen (50 mil) så ska bli intressant att se hur den funkar
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Visst märker man skillnaden, tycker jag, efter bara en kort provtur.
Trött motor blir avsevärt piggare med optimeringen, det blir liksom bättre "vrid" mellan 1500-2000 varv.
Vill slå ett slag för tipset vid PPC-programmeringen, visar texten "nyckeln är i fel läge"
botas direkt genom att öppna dörren, fungerar klockrent.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Japp, det var kyligt ute i eftermiddags, så jag hade dörren stängd. Provade att koppla ur sladden ett par gånger, men kom sen ihåg Lubbis trix, att öppna dörren. Vips, så kom PPC:n igång. ;)
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Har nu fått mitt paket med trim. Tänk köra in den innan jag drog iväg igår kväll...
Men det funkar ju inte riktigt så snabbt.. Läst av min bils programvara o den är nu inskickad till BSR. Därefter ska man ju tydligen vänta 1-5 dagar till programvaran är tillgänglig till just din bil. Då man får ett mail om att den är färdig, kan man synka sin PPC med nya programmet.
Tänkte bara informera om detta, så vet ni andra att det inte är ett ögnblicks jobb som jag trodde.
 
W

Weckman

Guest
Har nu fått mitt paket med trim. Tänk köra in den innan jag drog iväg igår kväll...
Men det funkar ju inte riktigt så snabbt.. Läst av min bils programvara o den är nu inskickad till BSR. Därefter ska man ju tydligen vänta 1-5 dagar till programvaran är tillgänglig till just din bil. Då man får ett mail om att den är färdig, kan man synka sin PPC med nya programmet.
Tänkte bara informera om detta, så vet ni andra att det inte är ett ögnblicks jobb som jag trodde.


Är det en bil dom inte har programvara till.

Du läser av din bils programvara med PPC och pluggar sedan in den i datan och går in på BSRs hemsida. Där laddas din programvara upp och samtidigt for du ner den nya programvaran in i din PPC. Plugga sedan in PPCn i OBD uttaget igen och den ska lägga in den nya i bilens CPU. Ska följa anvisningarna på PPC.

Har du gjort detta så ska du få ta del av den nya programvaran i din bil.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Hej

Jag gjorde som det står i bruksanvisningen. Identifiera bilen, kopplade upp PPC mot BSR, fick nya programvaran nedladdad direkt och gick sedan ut och programmerade bilen (sidan 4 - 7 i manualen).

Att läsa av originalprogramvaran ska man bara behöva göra på uppmaning, sidan 14

När behöver man läsa av data från bilen?
PPC har ett avancerat säkerhetssystem som ser till att din bil alltid får rätt mjukvara installerad. Om trimmjukvaran och bilens originalmjukvara inte är kompatibla så uppmanas du att läsa av data från bilen. Med hjälp av denna information görs en ny trimmjukvara som du kan ladda ner.


Valet
 
F

F.d. 55989

Guest
Har nu fått mitt paket med trim. Tänk köra in den innan jag drog iväg igår kväll...
Men det funkar ju inte riktigt så snabbt.. Läst av min bils programvara o den är nu inskickad till BSR. Därefter ska man ju tydligen vänta 1-5 dagar till programvaran är tillgänglig till just din bil. Då man får ett mail om att den är färdig, kan man synka sin PPC med nya programmet.
Tänkte bara informera om detta, så vet ni andra att det inte är ett ögnblicks jobb som jag trodde.
Lustigt. Jag kunde installera direkt. Efter synkning förstås
 
W

Weckman

Guest
Fumiko & Lasse....



Knepigt, nu blir jag nyfiken... Har aldrig hört att någon fått ner programvaran och sedan blivit ombedd att vänta 1-5 dagar?.. Vad har du för bil, motor samt årsm
 
Senast redigerad av en moderator:

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Kanske var jag lite stressad att hinna göra detta. Skulle ju iväg samma kväll. Men det kom upp en sådan text vill jag minnas.
Många fler än mig har nog trimmat, med samma motor. Fiat /Kabe 2,3l 177hk orginal.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Kanske var jag lite stressad att hinna göra detta. Skulle ju iväg samma kväll. Men det kom upp en sådan text vill jag minnas.
Många fler än mig har nog trimmat, med samma motor. Fiat /Kabe 2,3l 177hk orginal.

Nu har jag ju 130 hk motorn så det kan vara skillnad. Jag finns i Linköping så behöver du hjälp eller moraliskt stöd :) kan du skriva PM.
 
Toppen