1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Motor Erfarenheter BSR Fiat 177 hk Euro 6

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av KABE880, 10 April 2018.

Taggar:
  1. Deblenh

Deblenh HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25493
    Passa på att bli medlem här så du får 30% rabatt totalt :)

2. Emerson

Emerson HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27764
    Blev jag igår...:) väntar bara på mitt medl nr.
    Tack annars.

3. Lubbis

Lubbis HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22882
    Så nu var trimprogramvaran nedtankad och bilen startade i alla fall efteråt :)

Leveransen var i Linköping dagen efter men utkörning från terminal 07:37 stämde inte så jag fick hämta den först idag. Typiskt Schenker

Inga konstigheter att programmer mer än att den tjatade om tändningen i läge II vilket jag hade. Av en slump öppnade jag förardörren och då hoppade programmeringen igång. Den tog strax över 4 minuter.

Nu ska jag inte ut och åka förens om 10 dagar men den startade i alla fall så iväg kommer jag nog.

Fumiko & Lasse gillar detta.
  4. Morris

Morris HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27583
    Då kanske det är läge att flagga för "tändningen i läge II" eftersom jag råkade ut för samma sak. Jag parade PPC:n med bilen vilket gick bra (i läge II), uppdaterade programvaran via datorn och fick sen samma problem som Lubbis. Min lösning vara att vänta några minuter med sladden urdragen så att PPC:n blev strömlös, sen fungerade allt bra.

Tog en kort provtur idag och nog märks det en stor skillnad, kul. :)

Fumiko & Lasse och Weckman gillar detta.
  5. karlsson-peter

karlsson-peter HBK Medlem

Kommun:
    Valdemarsvik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19839
    Har också råkat ur för detta, men efter mailkontakt med BSR tog de bort den varningen i min PPC3 (uppdaterades över nätet) och då fungerar det perfekt

6. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Visste inte om vår 10% rabatt när jag beställde vår på Elmia mässan i påskas. Antar att det är kört att få den i efterhand :(

7. Fumiko & Lasse

Fumiko & Lasse HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26691
    Värt ett försök att få den rabatten. Det var ju någon i forumet som fick krediterat i efterhand... De verkar vara bra att ha o göra med o det kostar inget att fråga☝️

smålänningen gillar detta.
  8. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Mejl skickat. Kan inte få mer än ett nej, men som sagt värt ett försök. Blir första längre turen med husbilen efter optimeringen nu till helgen (50 mil) så ska bli intressant att se hur den funkar

9. tordan

tordan HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22905
    Visst märker man skillnaden, tycker jag, efter bara en kort provtur.
    Trött motor blir avsevärt piggare med optimeringen, det blir liksom bättre "vrid" mellan 1500-2000 varv.
    Vill slå ett slag för tipset vid PPC-programmeringen, visar texten "nyckeln är i fel läge"
    botas direkt genom att öppna dörren, fungerar klockrent.

10. Morris

Morris HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27583
    Märkligt, min dörr var öppen hela tiden. Jag kanske skulle ha stängt och öppnat igen men det löste sig ändå och det är huvudsaken. :)

11. tordan

tordan HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22905
    Japp, det var kyligt ute i eftermiddags, så jag hade dörren stängd. Provade att koppla ur sladden ett par gånger, men kom sen ihåg Lubbis trix, att öppna dörren. Vips, så kom PPC:n igång. ;)

12. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Mejlet gick mindre bra :(. upload_2019-5-9_23-9-52.png

13. MonKen

MonKen HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25855
  14. Fumiko & Lasse

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26691
    Har nu fått mitt paket med trim. Tänk köra in den innan jag drog iväg igår kväll...
    Men det funkar ju inte riktigt så snabbt.. Läst av min bils programvara o den är nu inskickad till BSR. Därefter ska man ju tydligen vänta 1-5 dagar till programvaran är tillgänglig till just din bil. Då man får ett mail om att den är färdig, kan man synka sin PPC med nya programmet.
    Tänkte bara informera om detta, så vet ni andra att det inte är ett ögnblicks jobb som jag trodde.

15. Weckman

Weckman HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27473

Är det en bil dom inte har programvara till.

Du läser av din bils programvara med PPC och pluggar sedan in den i datan och går in på BSRs hemsida. Där laddas din programvara upp och samtidigt for du ner den nya programvaran in i din PPC. Plugga sedan in PPCn i OBD uttaget igen och den ska lägga in den nya i bilens CPU. Ska följa anvisningarna på PPC.

Har du gjort detta så ska du få ta del av den nya programvaran i din bil.

Senast ändrad: 11 Maj 2019
  16. Lubbis

Lubbis HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22882
    Hej

Jag gjorde som det står i bruksanvisningen. Identifiera bilen, kopplade upp PPC mot BSR, fick nya programvaran nedladdad direkt och gick sedan ut och programmerade bilen (sidan 4 - 7 i manualen).

Att läsa av originalprogramvaran ska man bara behöva göra på uppmaning, sidan 14

När behöver man läsa av data från bilen?
    PPC har ett avancerat säkerhetssystem som ser till att din bil alltid får rätt mjukvara installerad. Om trimmjukvaran och bilens originalmjukvara inte är kompatibla så uppmanas du att läsa av data från bilen. Med hjälp av denna information görs en ny trimmjukvara som du kan ladda ner.

Valet

17. karlsson-peter

karlsson-peter HBK Medlem

Kommun:
    Valdemarsvik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19839
    Lustigt. Jag kunde installera direkt. Efter synkning förstås

18. Weckman

Weckman HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27473
    Fumiko & Lasse....

Knepigt, nu blir jag nyfiken... Har aldrig hört att någon fått ner programvaran och sedan blivit ombedd att vänta 1-5 dagar?.. Vad har du för bil, motor samt årsm

Senast ändrad: 12 Maj 2019
  19. Fumiko & Lasse

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26691
    Kanske var jag lite stressad att hinna göra detta. Skulle ju iväg samma kväll. Men det kom upp en sådan text vill jag minnas.
    Många fler än mig har nog trimmat, med samma motor. Fiat /Kabe 2,3l 177hk orginal.

20. Lubbis

Lubbis HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22882
    Nu har jag ju 130 hk motorn så det kan vara skillnad. Jag finns i Linköping så behöver du hjälp eller moraliskt stöd :) kan du skriva PM.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.