• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Fritt fram för PMR inlägg!
I denna tråd kan ni dela med er av erfarenheter av er PMR Walkie Talkie.
Här kan ni berätta om era apparater, erfarenheter och lämna bra tips och förslag som gagnar medlemmarna på HBK.
Flera har redan lämnat trevliga inslag på de andra och mycket långa trådarna om radiokommunikation. Det vore trevligt om vi kunde "kondensera" PMR inläggen hit.

Jag har faktiskt ett inlägg som jag vill ha hjälp med;
Hjälp oss färdigställa och uppdatera Marknadsöversikten (Matrisen)!


Tillverkarna är väldigt snåla med uppgifter som;
– ”Vad väger en apparat med batterierna i".
– ”Hur länge räcker fulladdade batterier när apparaten ligger på passning, dvs bara lyssnar - inget prat" (att mäta för 25% prat och 75% lyssning är inte möjligt eller rättvist).
– ”Hur lång är antennen som sticker utanför höljet" (16,2 cm är optimalt inkl de 2-3 cm som finns innanför höljet och ger längre räckvidd - fast den längden har bara proffs apparater a´ 2000 kr/st).
– Andra uppgifter av intresse.


Själv köpte jag ett par Binatone förra året. Dom väger 158 g/st, kan ligga 40h på passning (dom klarar en hel dags snack mellan 2 bilar och upp till 2 km avstånd) och antennen sticker ut 6 cm. Tyvärr har generalagenten stängt affärerna i Sverige så Binatone går inte att köpa längre.


Det vore snällt om du kunde mäta och maila uppgifterna till mig eller svara på denna tråd så försöker jag få Marknadsöversikten (Matrisen) komplett.

:eek:) Hasse

Vi hörs på vägarna, träffar och campingar på kanal 6/11 hälsar Knausen, Kenth och Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Jag har just köpt en Cobra MT 800

Jag antar att 6/11 ska vara Kanal 6 med privatradiokod 11, i systemet CTCSS.

Sedan finns det ju åxå i denna modell, DCS-privatradiokoder på 83 stycken.


Hälsningar
Kåre
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hej
Har ett par Cobra PMR, men hur ställer man in det där med subkanal?
Jag kan bara använda 8 kanaler i apparaten.
Har jag fel sort?
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Topcom Twintalker 6800​

I dessa apparater sitter det 600 mAh batterier av typ AAA.
Nu har jag laddat och tiden för passning är 28 timmar.​

Jag ska byta mina batterier till 1000 mAh för att få lite bättre batterikapacitet.​


Hälsningar
Knausen​
 
Senast redigerad av en moderator:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hej
Har ett par Cobra PMR, men hur ställer man in det där med subkanal?
Jag kan bara använda 8 kanaler i apparaten.
Har jag fel sort?
MVH KEJO 20

Det kan vara några äldre Cobra som kom innan det här med subkanaler dök upp.
- Vad heter modellen?!
- Har du instruktionsboken kvar?!
De senaste modellerna hittar du på Cobras hemsida; http://www.cobra-se.com/ . Där framgår också hur man kan fråga deras support och kanske beställa en ny bruksanvisning.
Berätta om vad du har för modell så kan vi hjälpas åt att söka på Internet.
Vi hörs - Knausen, Kenth och Hasse
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: PMR-INFO

Förtydlingande om "MayDay" anrop.

Det finns en historia om pojken som ropade att "Vargen kommer" så många gånger att den dagen Vargen verkligen kom så var det ingen som trodde honom.

Ropar man MayDay är ett riktigt krisläge, någon håller på att dö eller så är det risk för en riktig katastrof, har någon brutit benet eller bilen pajat på motorvägen så kan man möjligen sträcka sig att prova med "Nödanrop" som är snäppet under MayDay.

Urholka inte betydelsen av ett riktigt nödanrop, en vacker dag är ett MayDay inte mer värt än en riktig "Bakfylla"
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hej igen
Mina apparater heter Cobra MT 200, jag har kvar manualen men det står inget om subkanal?
MVH KEJO
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hej igen
Mina apparater heter Cobra MT 200, jag har kvar manualen men det står inget om subkanal?
MVH KEJO

Kejo!
Jag har kollat i Cobras broschyr; http://www.cobra-se.com/pdf/MT200-2vp.pdf och det verkar som denna apparat är lite enklare och saknar subkanaler. Sorry!
Du kan i vilket fall lyssna på alla anrop från kanal 6/11 fast inte svara på just denna kanal, bara 6/00 (i ditt fall 6) vilket duger till att börja med för då kan den andra HBK:arna som har passning på 6/00 höra dig.
Om du skall prata med en kompis så får ni i förväg komma överrens om en kanal typ; 2, 3 etc. Kanal 6 kanske ni skall undvika för då kommer "alla" HBK:are innom räckhåll att höra ert kompissnack.
Vill du ha en apparat som fungerra fullt ut på 6/11 så kan du köpa ett nytt par kanske tillsammans med en kompis med 2st laddare 12V resp 230V och så ni får en var och du har den gamla för att bara lyssna på anrop. Eller så kostar du på dig ett nytt par. Men du kan ju testa ute på vägarna och Ragglanda vad du tycker om PMR innan du lägger ut 400-800 kr.
Hoppas du föstod mina tekniska termer. Maila om du vill ha fler detaljer.
Hälsningar Hasse

PS
HBK:are! Marknadsöversikten (se inlägg nr 1 ovan och inlägg nr 4 i PMR-INFO) kommer att uppdateras/revideras om några dagar. Lämna gärna info om vad er apparat väger med batterier, hur länge den kan ligga med fulladdat batteri (passningstid) och hur långt antennen sticker ut. Då kan jag göra Matrisen mer intressant. Själv håller jag på att kolla vad en proffsapparat skulle kosta. DS
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hej igen.

Vad tror du om dessa?
Kan du svara snabbt så jag kan lägga bud.
MVH KEJO

PMR Midland LXT420
Objektsbeskrivning Två stycken Pmr radio,använda och utan några skador eller repor,läs mer om dom
på den engelska länken nedan.

http://www.buytwowayradios.com/products/midland/midland-lxt-420.aspx



60341936_1.jpg
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hejsan Kejo 20,

Ser bra mycket bra ut 2W output 16 miles, inga dåliga grejor. Synda bara att det inte fanns en battery laddaren med och det framgår inte vilken adaptor man kan använda men det kanske står i manualen. Vad det gäller det där med sub kanaler har jag förtfarande inte fattad hur det fungerar så lita inte på min bedömning. Good luck ;)
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hej igen.

Vad tror du om dessa?
Kan du svara snabbt så jag kan lägga bud.
MVH KEJO

Sorry - detta är inga PMR apparater!
Den firman verkar sälja 3-5W apparater som går på ett helt annat frekvensband. Köper du dessa två så kan du inte snacka med oss andra som har PMR. Det finns mycket bra apparater på Clas Ohlson, Teknikmagasinet och Kjell & Co för 600-800 kr/paret!
Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 346

Guest
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hej Maria & Hasse!

Jag skickade precis lite uppgifter om mina Doro WT88 men glömde ta med drifttiderna.

Passningstiden är enl. spec. 85 timmar. Detta har jag testat och det stämmer faktiskt men dag fyra kan du inte prata många sekunder innan de lägger av.
Taltiden skall vara 3,5 timmar men det har jag ej orkat testa! Inte ens min sambo skulle klara det:)

Ha de gött
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

rapido7066

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
15453
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

HEJ SJÄLVA HAR JAG EN DANITA 3000 MED ANTENN FÖRSTÄRKARE 35W. SJÄLV LIGGER JAG PÅ KANAL 10,NORSKA HUSBILSKLUBBAR BRUKAR LIGGA PÅ 10 MED 27MHZ FM BANDET MVH LYSEKIL.
MAN KAN JU TA DET SOM EN SPONTAN TRÄFF:yes:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hej Lysekil.

Denna tråd är avsedd för PMR-erfarenheter!!!
Din apparat är en PR-radio avsedd för 27 MHz.

Mvh
Knausen
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

såg en i kataloken Clas Ohlsson modell Exibel FX-12 pris 299:- det är 8 kanaler o 38 subkanaler på den :confused: någon som har erfarenhet av denna
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

datorparn!
FX-12 är en enklare apparat som sägs nå 3 km. Lägg på 99 kr och du får FX-112 som sägs nå 9 km. Man får vad man betalar för - lite vårdslöst uttryckt. Sändar uteffekten är max 0,5 W på alla PMR. Tricket med räckvidd är hur mycket apparatens elektronik orkar mata ut från antennen, antennens längd (där 16,2 cm är optimalt) hur känslig mottagaren är och hur bra brusreducering fungerar. I billiga apparater så har man sparat på något; tillbehör, elektronik eller mekanisk kvalité, etc. Lycka till och väl mött i etern i vår på 6/11. Hälsningar Hasse
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

datorparn!
FX-12 är en enklare apparat som sägs nå 3 km. Lägg på 99 kr och du får FX-112 som sägs nå 9 km. Man får vad man betalar för - lite vårdslöst uttryckt. Sändar uteffekten är max 0,5 W på alla PMR. Tricket med räckvidd är hur mycket apparatens elektronik orkar mata ut från antennen, antennens längd (där 16,2 cm är optimalt) hur känslig mottagaren är och hur bra brusreducering fungerar. I billiga apparater så har man sparat på något; tillbehör, elektronik eller mekanisk kvalité, etc. Lycka till och väl mött i etern i vår på 6/11. Hälsningar Hasse
kruxet med 0,5 watt är att dom bara räcker 200 meter om man sitter och pratar mellan 2 husbilar under färd.Måste finnas bättre grejor typ jaktradio.men vill man inte betala för en häst får man väl nöje sig med en åsna. Golddigger
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Hej.

Klart att det finns bättre grejor, men ska det bli alle mans egendom i husbilarna så är det PMR som gäller.

Just nu finns det 49 åsnor i klubben och jag är en av dem...

/Knausen
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

kruxet med 0,5 watt är att dom bara räcker 200 meter om man sitter och pratar mellan 2 husbilar under färd.Måste finnas bättre grejor typ jaktradio.men vill man inte betala för en häst får man väl nöje sig med en åsna. Golddigger

Min personliga erfarenhet är att PMR lätt går mellan 2 bilar upp till minst 2 km på Autobahn. Sedan finns det anledning till att HBK valt PMR för "gemene man" vilket du finner i de trådar och inlägg som redan finns.
Det finns ett 27 Mhz gäng om man vill ha starkare grejer - det finns trådar för det också. Sedan finns det några med PR-radio.
Räckvidd på upp till 9 km är uppmätt för bra PMR Walkie Talkies. Vad som är "bra PMR apparater" framgår av tråden "PMR-info".
Hälsningar Hasse (1 av 3 medlemmar i PMR arbetsgrupp)
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.800
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Erfarenheter av min PMR Walkie Talkie

Nja Knausen, vi är 50 st för jag införskaffade en orange låda med 2st Topcom 9100 idag. Har aldrig haft någon radio förut så tiden får väl utvisa vilken användning man kommer att få för dem. Parkörning är ju bra och då kan man ju låna ut den ena.
 
Toppen