• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Hej EPersson ! Jag har inte stenkoll på vilken Telecoanläggning det är, men jag kollar lite senare och om jag får konsultera Dina färdigheter i ämnet i vår vore jag väldigt tacksam, vi bor ju tämligen nära så jag kanske kan få göra ett besök hos Er ?
Tills dess en fortsatt fin tid hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

HD-Europa boksen er en del smartere enn tidligere modeller, gå inn i menysystemet via fjernkontrollen og velg svensk! Nå skal du ha de svenske kanalene først.

Oppdateringer skjer på en helt annen måte, du kan laste ned en fil fra ten-haaft som du legger på en usb stikk og setter denne i en kontakt i boksen.

Du trenger en Conax CA og kortet fra canal digital. Har selv hatt de fleste varianter av bokser for Oyster Digital og i noen år gitt support på disse. Er nå uten husbil og parabol.


Har skjutit på detta då vi haft annat att göra men nu känns det angeläget att "ta tag i" igen.

Såg idag att det finns flera olika modeller/typer av Conax CA Beställde dock ett från Conrad för några dagar sedan (och såg nu att jag kanske beställt fel CA-modul?).

Beställde denna: https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=943935&ws_tp1=cp&ref=PLA_HEMELEKTRONIK&subref=943935&utm_source=PLA_HEMELEKTRONIK&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_HEMELEKTRONIK_feed&utm_content=943935&gclid=Cj0KEQjw2fLGBRDopP-vg7PLgvsBEiQAUOnIXBu-DURaOk2PSyvudJjj6ixak44RXy7C3mUvsGd40ZwaApEK8P8HAQ

Om inte den funkar vilken bör jag i så fall köpa?

Har också beställt depositionskort från Canal Digital som tydligen måste skicka ut en blankett med snigelpost där man ansöker/beställer. Lite "stenålder" över det hela då de varken kan skicka den via e-post eller man kan ladda ner blanketten från deras hemsida. Jag gissar att det är ett medvetet val.

Nåväl, ang. parning av kort och CA-modul fick jag beskedet att om jag bara anger serienumret på CA-modulen på blanketten fixar de allt med parning så det är klart tills jag får kortet.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Den ca modulen du har bestillt burde fungere, prøvde selv en 1982 årgang orginal Conax i min HD Europa boks og den fungerte med CD Norge. Hadde og en Conax fra Strong som fungerte, denne hadde nyere firmware enn den gamle og fungerte stabilt også i S6 boksen jeg hadde før frem til CI interfacen der sa takk for seg (årsaken til tidlig bytte til HD).
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Den ca modulen du har bestillt burde fungere, prøvde selv en 1982 årgang orginal Conax i min HD Europa boks og den fungerte med CD Norge. Hadde og en Conax fra Strong som fungerte, denne hadde nyere firmware enn den gamle og fungerte stabilt også i S6 boksen jeg hadde før frem til CI interfacen der sa takk for seg (årsaken til tidlig bytte til HD).

Tack Knut!

Modulen som dock blev levererad (kom igår) var denna (med överklistrad ettikett på framsidan).



Mvh!
// Niklas
 

Bilagor

  • CA Modul_01.jpg
    CA Modul_01.jpg
    444,4 KB · Visningar: 4
  • CA Modul_02.jpg
    CA Modul_02.jpg
    335,2 KB · Visningar: 2

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Kan också meddela att Canal Digital, som jag ringde till i måndags (27/3) och beställde blankett för att ansöka om depositionskort skickade iväg brevet först 2 hela arbetsdagar efter jag beställde. Så enl. samtal med dem igår där jag frågade om det var skickat och när gav man beskedet att det skickades i onsdags (29/3).

Orsaken till att CD inte lägge rupp blanketten på deras hemsida så man själv kan skriva ut eller mailar ut blanketten är enl. killen jag pratade med igår enbart ett policybeslut. Det står inskrivet i deras arbetsrutiner.

Varför man valt dessa rutiner, som innebär högre kostnad för CD i form av arbete, papper, kuvert & porto (samt flera & längre samtal plus ev. fundersamma eller rent av missnöjda kunder) står skrivet i stjärnorna. Men man kan ju alltid gissa...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

27/3 = 2 veckor sedan jag först kontaktade Canal Digital för att beställa ett depositionskort och ännu inget kort.

Blanketten, som tydligen bara MÅSTE skickas med vanlig post, fylldes i på 5 minuter och lades på lådan samma dag den kom med posten (dvs. fredagen den 31/3). Canal Digital registrerade blanketten hos sig på onsdagen 5/4 men beställningen till lagret (som skall plocka & packa kortet) skickades inte för än ytterligare 2 dygn senare dvs. i fredags (7/4).

När jag nu ringer Canal Digital (10/4) kan de inte garantera att kortet finns i min hand denna vecka. Det enda det kan garantera är att beställningen är skickat till lagret och att de förmodligen kommer skicka kortet denna vecka. Med Canal Digitals handläggningstider kommer väl det innebär att de lägger brevet på posten torsdag kl. 16:00.

Just nu känns det som Canal Digital har en uttalad strategi att så långt det är möjligt fördröja leveranser av deras depositionskort. Skitkass!!! :mad:

// Niklas
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Har samma erfarenheter då jag beställde mitt depos.kort av dem förra våren :(
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Igår morse ringde jag Canal Digital igen, tänkte att här gäller det att ligga på varje dag. Fick då beskedet att kortet skickades igår morse (11/4) och att jag borde ha det denna veckan.

När jag kommer hem från jobbet på eftermiddagen ligger brevet med kortet i brevlådan dvs. Canal Digital har ingen som helst koll eller fruktansvärt snabba transporter för vanlig postgång. Alt. 1 är mer troligt. Skönt/bra att kortet kommit till slut.

Öppnar brevet och läser en medföljande instruktion där Canal Digital ber att man skall uppdatera kortet genom att skicka SMS med ordet LINK samt programkortets nummer (12 siffror).

Jag följer instruktionen men får ett SMS tillbaks som anger att [Antalet siffror är fel det skall vara 12 dsiffror]. Gör om proceduren men är nu extra noga med att knappa in rätt siffror och rätt antal. Samma retur-SMS.

Ringer Canal Digital, de förklarar att programkortet måste paras ihop varpå jag replikerar att det var just därför jag på er begäran fyllde i CA-modulens serienummer på blanketten ni skickade ut.

Supporten förklarar att det numme rjag angav inte är ett serienummer varpå jag förvånat frågar varför hans kollega på en direkt fråga från mig, när jag satt och fyllde i blanketten, svarade att det VAR rätt nummer??? Det hade han självklart ingen aning om.

Det hela slutade med, efter 10minuter långt samtal Någon uppdatering av programkortet behövs inte! :mad:


Min feedback till Canal Digital blev "Ni har ett jobb att göra. Om kunden inte behöver uppdatera programkort ni skickar ut behöver ni heller inte skicka med en instruktion."

Kort och CA-modul stoppades in i mottagaren. Efter en del strul då jag inte vet exakt hur jag skulle göra för att starta kanalsökningen mot Thor fick jag ordning på det. :)

Canal Digital har dock, som prövoperiod i 2 veckor, öppnat upp kortet för betydligt fler kanaler än vad normalt skall ingå (om jag förstått det rätt). Om 2 veckor lär vi veta om allt funkar som det skall så inte Canal Digital i sin iver stänger ner även TV1 & TV2. För TV4 skall väl inte funka på depositionskorten?

Mvh!
// Niklas
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Grattis! Till tröst skall sägas att CD inte behandlar sina abbonemangskunder något bättre.

Helt rätt de bjuder på allt i 14 dagar sedan blir det bara SVT som de är ålagda att leverera enligt regelverket.

Svar till trådskaparen. Kör markbundet där är det helt gratis men SVT, TV4 Sexan och som det verkar Femman.

Det enda som behövs är en modern TV som minst klarar DVB T och en bra TV-antenn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Grattis! Till tröst skall sägas att CD inte behandlar sina abbonemangskunder något bättre.

Helt rätt de bjuder på allt i 14 dagar sedan blir det bara SVT som de är ålagda att leverera enligt regelverket.

Svar till trådskaparen. Kör markbundet där är det helt gratis men SVT, TV4 Sexan och som det verkar Femman.

Det enda som behövs är en modern TV som minst klarar DVB T och en bra TV-antenn.

Vetenskapskanalen, Barnkanalen, SVT 1+2, TV4, Kanal5, och Sexan även i HD, i det marksända.

I min gamla Oyster utan HD endast SVT 1+2 på depos.kort, enda + jag ser är ifall man befinner sig utanför Sverige, men nu kommer ju play via internet att bli starkare som alternativ.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Tanken är att slippa göra fler hål i karossen och att använda den utrustning (parabol) som redan finns på bilen.

Sedan är vi inga storkonsumenter av tv-tittande. Skulle vi vilja fördriva tiden framför TV:n och det inte råkar vara något intressant på TV1 eller TV2 kan vi alltid sätta på en film som spelas upp fårn hårddisken via multimediaapparaten.

Vi ser inte i dagsläget något behov av att montera på ytterligare utrustning för att titta på TV då och då.

Mvh!
// Niklas
 
Toppen