• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Har idag en Oyster parabol och en Ten-Haaft HDTV Europe Firmware updaterad november 2015.

Fn. är den programmerad och inställd för ASTRA 1 dvs. i stort sett bara Tysktalande kanaler.

Jag saknar, i stort sett i alla fall, erfarenhet av paraboler och har inte riktigt koll på vad som behövs.

Vi är inte på jakt efter 70-11 kanaler men däremot baskanalerna (typ TV1, TV2 & TV4). Vad behöver vi för utrustning (CA-moduler, kort etc.) och vart kan man vända sig (JR Larm ligger nära)?

Önskvärt är naturligtvis lägsta kostnad och helt inget abonnemang (det räcker med det vi har hemma (fiber-TV).

Mvh!
// Niklas
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

För att se SVT1, SVT2, Kunskapskanalen och kanske någon mer, så behöver du ett dispositionskort som Canal Digital har. De gömmer det alternativet väldigt väl och ringer du dit för att beställa ett, bered dig på att de gör allt för att du skall teckna ett abonnemang.
För kanalinställning så kan du tanka ner en kanallista via din parabol. Läs handledningen för din utrustning.
Självklart kan du vända dig till JR-Larm i Lindome.

PS. TV4 är borttaget från utbudet av fria kanaler. DS

https://www.canaldigital.se/kundser...emang-bestallning/vad-ar-ett-depositionskort/
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Hej!

Troligen behöver du också en Conax CA-modul för Canal Digital kortet.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

JR är bra på detta, inte billigast, men mycket kunniga. Detta är lite pilligt och har man begränsad erfarenhet av parabol så är det nog bra att ta hjälp.

Inom Sverige avsevärt enklare med en vanlig antenn. Tänk på att i Europa är det bara max ner till medelhavet (och kanske inte längre än södra Tyskland) en parabol kan ta in signaler på svenska kanaler.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

En variant som vi upptäckt är att det går att lyssna på Sveriges Radio P1 och P4 via parabolantennen.
Fungerar ända ner till Medelhavet i södra Frankrike.
Har inte testat längre söderut.
Förmodligen sänds radiokanalerna via en satellit som har bättre täckning längre söderut än vad Thor-satelliterna har.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

By the way. Parabolen skall väl riktas mot Thor antar jag för att via Canal Digitals dispositionskort få in TV1, TV2 etc.?

Mvh!
// Niklas
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

För att uppdatera satellitmottagaren använder jag denna handledning.
Den uppdaterar inte bara firmware utan även kanallistan. Uppdateringen sker via Astra 1. Prova om det går att köra uppdateringen utan dispositionskort, det borde gå.
Visa bilaga Satellit-update.pdf


Efter en sådan kanaluppdatering fick de svenska kanalerna nummer 174x - 175x.
Jag gjorde en förteckning över svensk- och engelsk-språkiga kanaler och några mer, som var av intresse för mig.
Visa bilaga Satellitkanaler.xlsx

PS Tryck på fjärrkontrollens "Radio" och de svenska radiokanalerna ligger på 910 och 911. DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

HD-Europa boksen er en del smartere enn tidligere modeller, gå inn i menysystemet via fjernkontrollen og velg svensk! Nå skal du ha de svenske kanalene først.

Oppdateringer skjer på en helt annen måte, du kan laste ned en fil fra ten-haaft som du legger på en usb stikk og setter denne i en kontakt i boksen.

Du trenger en Conax CA og kortet fra canal digital. Har selv hatt de fleste varianter av bokser for Oyster Digital og i noen år gitt support på disse. Er nå uten husbil og parabol.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

HD-Europa boksen er en del smartere enn tidligere modeller, gå inn i menysystemet via fjernkontrollen og velg svensk! Nå skal du ha de svenske kanalene først.

Oppdateringer skjer på en helt annen måte, du kan laste ned en fil fra ten-haaft som du legger på en usb stikk og setter denne i en kontakt i boksen.

Du trenger en Conax CA og kortet fra canal digital. Har selv hatt de fleste varianter av bokser for Oyster Digital og i noen år gitt support på disse. Er nå uten husbil og parabol.

Stort tack Knut!

Än så länge har vi inte ändrat några inställningar mer än just språket. Och då parabolen fn. riktas (automatiskt) mot Astra 1 får vi in de Tyska kanalerna.

Jag har inte försökt få den att söka efter Thor då jag inte vet om jag kommer tappa möjligheten att få in nuvarande kanaler (förmodligen inte). Och då vi fn. inte har något kort från Canal Digital (eller Conax CA) kan vi väl inte få in (avkoda) några kanaler alls från Thor (gissar jag efter vad jag läst)?

Mvh!
// Niklas
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Du kan prova att leta upp ngn svensk kanal i listan.
T.ex. SVT1 Mittnytt det ligger ett block med SVT1 lokalkanaler i listan.
När då parabolen automatiskt flyttar sig till Thor borde du kunna se på text-tv då den är okodad. Obs att det kan ta en stund för den att hitta Thor.

Ingenting i kanallistan försvinner för det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Du bytter satellitt ved å velge kanal, i menyen finnes og et valg for hvilken satellitt den skal søke etter når den startes. Det finnes og et valg for om den først skal prøve den kanalen den var på sist ved oppstart fra standby.

Radiokanalene sendes over en transducer med europadekning, mens tv sendes med nordisk dekning. Det finnes noen få kanaler uten koding på Thor, hovedsakelig religiøse.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

God morgon i tråden ! Är det någon som vet om tillvägagångssättet är det samma med Teleco parabol och Tysk TV som har uttag för korthållare (CA-modul) för att kunna se "Skogskanalerna" :confused:
Tack på förhand säger
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Om det är som du säger att du har parabol och TV (men ingen separat satelitmottagare) så måste TV:n klara av att ta emot satelitsignal (dom finns men är inte vanliga), och den måste klara att ha en Conax CA-modul. Om du istället menar att "parabolen" är parabol + mottagare så måste istället mottagaren klara att hantera en Conax-CI. Finns ingen chans att bedöma det baserat på den info du angett.
 

nysaaben

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6952
Medlemskap
2022
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

På våran c-line sitter det förutom sat mottagare även en kombinerad radio/dvb-t antenn. Då väljer jag bara dtv på source knappen på fjärrkontrollen. Och gör en kanalsökning då får man I bästa fall 1an och 2an + någon mer kanal
/Tommy
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Hej Martin ! Det vi har är TV som beskrivits samt parabol och reciver (mottagare) allt utom TV:n är av märket Teleco

Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Ja då har du ju del av kraven klara. En snabb google på märket avslöjar inget särskilt men det finns nog flera varianter på TV:n. Kan vara värt försöker i alla fall. Testa tex och köp en Conax CI på tex Media Markt som nog har öppet köp.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Enklast möjligt (TV1, TV2 och kanske TV4)

Hejsan Robert ! Tror Du att det går att använda Din manual för uppdatering till parabol av märket Teleco ?
Tack på förhand säger
Hasse & Ingegerd
 
Toppen