• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
En tråd till där samma präster från klimatkyrakan spekulerar och fabulerar om framtiden. Sol och vind ger svindyr elkraft med låg leveranssäkerhet. Man vill ta bort ett problem med klimatet som inte finns genom investeringar i olönsam kraftproduktion och tvinga folk att byta till sämre fordon än de som de kör idag.
Dax att byta ut dessa präster i klimatkyrkan till folk som förstår hur saker fungerar på riktigt.
Kärnkraft är framtiden
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den mest intelliganta frågan hittills är vad som kommer att hända vid en kraftig soleruption?
Jag har inget svar men kanske alla elfordon stannar samtidigt?
Eller stannar alla fordon utom dieselfordon som inte har tändstift?
Det finns säkert några i klubben som har svar på detta också.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En tråd till där samma präster från klimatkyrakan spekulerar och fabulerar om framtiden. Sol och vind ger svindyr elkraft med låg leveranssäkerhet. Man vill ta bort ett problem med klimatet som inte finns genom investeringar i olönsam kraftprokuktion och tvinga folk att byta till sämre fordon än de som de kör idag.
Dax att byta ut dessa präster i klimatkyrkan till folk som förstår hur saker fungerar på riktigt.
Kärnkraft är framtiden
Eftersom ingen vet helt säkert hur framtiden blir så får man konstatera att även du spekulerar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den mest intelliganta frågan hittills är vad som kommer att hända vid en kraftig soleruption?
Jag har inget svar men kanske alla elfordon stannar samtidigt?
Eller stannar alla fordon utom dieselfordon som inte har tändstift?
Det finns säkert några i klubben som har svar på detta också.
De eneste motorer som ikke styres elektrisk er diesel fra før 2002, etter den tid er common railmed elektronisk timing det normale. Men så kommer EMF skjermingen inn, denne er sterk i elbiler - men om det også gjelder styringen er en annen sak.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024

Jag har nog oxå mina funderingar om att vi är lurade.
Jag har skrivet detta för i tråden..att det är politik..skatter och avgifter de handlar om..
Och att mjölka bilisterna på så mycket skatter och avgifter som möjligt.

De på går en het debatt i Stockholm om miljözooner..MP Daniel Hallde'n ( mannen som hatar bilar)
Han har fifflat och smyger undan med miljöstatistik och fakta.
Att i sthlm behövs inga miljözooner..luften och miljön är inte så illa som vissa miljöNissar hävdar.

För ett år sedan gjorde det mätningar i sthlm..så ren som luften nu är i sthlm har det inte varit på 60 år.
MP Daniel Hallde'n fick frågan ..har du någon kommentar till detta " ja det är därför att det har blåst så mycket i år " måste vi ha sådana politiker som sitter och bestämmer ??
Så blir det inga miljözooner i sthlm så lär det nog inte bli någon annan stans i sverige.
Leffe S
 
E

Ericsson c52

Guest
hej igen jag är ju ingen bra skrivare jag säger som jag känner och det kan kanske bli lite känsligt i bland men vist är vi lurade det finns stora krafter för att samla in skattemedel till den altför missskötta stats finansen i manna tider
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag lyssnade i dag på P4 extra i radion när man intervjuade en miljökämpe som hade en konstruktion som skulle revolutioner el drift på bilar. Hans tanke var att lägga ca: 40 mm upphöjning mellan hjulspåren och där kunna lägga någon kraft överföring som då kan förmedlas till batteribanken i bilen för att ladda dessa. Detta för att då bilbatterina skulle kunna vara mindre och lättare. Detta verkar ju i det närmaste vara ett helt omöjligt sätt att lösa problemet med räckvidd. Dessa vägar blir ju livsfarliga för tvåhjuliga fordon och tillåter nog heller inte någon snöröjning på vintern.
 
E

Ericsson c52

Guest
ja så är det med elfordon man får följa den gamla prinsipen som linjebussarna har ,fast detta är lite modernare dom nya klarar sig mellan utsatta laddställen utan trådkabel men med styrdaladdställen sån skit rent ut sagt
 
E

Ericsson c52

Guest
inte en enda elbil har jag sett på gran canaria dom måste va efterblivna har ju både sol vind och turister som kan betala
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
En sak är säker och det är att vi bilister som är vana vid förbränningsmotorer bör ställa in oss på andra ”bollar” i framtiden. Varför? Ja, för börjar politikerna prata elbilar och batterier, bonus/malus, m.m., ja då brukar det bli så hur vi än stretar emot!

Det fina med Knarreviks tråd (för vår del) är att kanske redan nu börja tänka på vad gör vi år 2030 i vår lilla familj? Vi kommer troligen inte ha råd att köra vår plåtis längre, inte heller får vi en endaste spänn för den på öppna marknaden, vi blir också 11 år äldre och dessutom med kraftigt reducerade ekonomiska resurser...och då är frågan, hur vill vi att vår vardag ska se ut? ...eller är det för tidigt att redan planera morgondagen? Kanske inte med tanke på att en elbil kostar skjorta och att vi redan måste tänka på morgondagens utgifter! Om ingen annan startar en ”Anno 2030” tråd, ja då får väl jag börja fundera på något sådant...

upload_2019-2-24_16-45-4.jpeg
 
E

Ericsson c52

Guest
En sak är säker och det är att vi bilister som är vana vid förbränningsmotorer bör ställa in oss på andra ”bollar” i framtiden. Varför? Ja, för börjar politikerna prata elbilar och batterier, bonus/malus, m.m., ja då brukar det bli så hur vi än stretar emot!

Det fina med Knarreviks tråd (för vår del) är att kanske redan nu börja tänka på vad gör vi år 2030 i vår lilla familj? Vi kommer troligen inte ha råd att köra vår plåtis längre, inte heller får vi en endaste spänn för den på öppna marknaden, vi blir också 11 år äldre och dessutom med kraftigt reducerade ekonomiska resurser...och då är frågan, hur vill vi att vår vardag ska se ut? ...eller är det för tidigt att redan planera morgondagen? Kanske inte med tanke på att en elbil kostar skjorta och att vi redan måste tänka på morgondagens utgifter! Om ingen annan startar en ”Anno 2030” tråd, ja då får väl jag börja fundera på något sådant...

Visa bilaga 163175
det fina med knarreviks tråd är att han spelar på en ensträngad gitarr i sitt partis syfte
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
En sak är säker och det är att vi bilister som är vana vid förbränningsmotorer bör ställa in oss på andra ”bollar” i framtiden. Varför? Ja, för börjar politikerna prata elbilar och batterier, bonus/malus, m.m., ja då brukar det bli så hur vi än stretar emot!

Det fina med Knarreviks tråd (för vår del) är att kanske redan nu börja tänka på vad gör vi år 2030 i vår lilla familj? Vi kommer troligen inte ha råd att köra vår plåtis längre, inte heller får vi en endaste spänn för den på öppna marknaden, vi blir också 11 år äldre och dessutom med kraftigt reducerade ekonomiska resurser...och då är frågan, hur vill vi att vår vardag ska se ut? ...eller är det för tidigt att redan planera morgondagen? Kanske inte med tanke på att en elbil kostar skjorta och att vi redan måste tänka på morgondagens utgifter! Om ingen annan startar en ”Anno 2030” tråd, ja då får väl jag börja fundera på något sådant...

Visa bilaga 163175
Vi har ju val om 3,5 år jag hoppas på bättre lycka då. Jag läste i Nerkes Allehanda denna vecka att statsminister var rädd för att detta fenomen med gula västar skulle spridas även till Sverige.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
inte en enda elbil har jag sett på gran canaria dom måste va efterblivna har ju både sol vind och turister som kan betala

Är i Florida och har på 6 dagar sett 3 Teslor, andra ebilar känner jag inte igen. Har också sett några laddningsanläggningar med ganska många platser dock tomma.

Bilindustrin går ju all in på eldrift så det kommer nog oavsett vad som händer med klimatet, och det är väl OK om elbilen blir vanligare, förutsatt att det kan ske utan subventioner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag läste i kvällspressen att det är Norge som tjänar mest på bonus-malus eftersom de gärna köper begagnade svensksålda elbilar.
De nämner inte att det är svenska staten som gynnas mest eftersom momsen med råge överstiger bonusen.
En Tesla på en miljon innebär en skatteintäkt på 200000 minus bonus på 60000, nettoförtjänst 140000. En strålande affärside för Sverige!
Man kan undra om journalisterna har en dold agenda eller bara har svårt med slutledningsförmågan (intelligensen)?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Om alla i Norrland idag haft elbil, skulle nog många vara glada över en fridag eftersom tusentals är utan ström efter Mats framfart. Bara en av många strömavbrott.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag läste i kvällspressen att det är Norge som tjänar mest på bonus-malus eftersom de gärna köper begagnade svensksålda elbilar.
De nämner inte att det är svenska staten som gynnas mest eftersom momsen med råge överstiger bonusen.
En Tesla på en miljon innebär en skatteintäkt på 200000 minus bonus på 60000, nettoförtjänst 140000. En strålande affärside för Sverige!
Man kan undra om journalisterna har en dold agenda eller bara har svårt med slutledningsförmågan (intelligensen)?
Dold agenda jag anser nog att dom flesta journalister försöker vara objektiva. Föresten var de ju en väl känd politiker som döljer en miljö utredning för den visade på att luftföroreningar har minskat i Stockholm. Ja de kan ju bero på att det blåste mycket mer vid de senare provtagningarna, men att dölja en beställd godkänd utredning är väl dold agenda. Eller? Heder åt statsministern att den personen inte blev invald i regeringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen