• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Håller med om det. Man bör också ta det bredare perspektivet. Ekonomiska konsekvenser - omfördelning av resurser, vi och andra i-länder har enorma och växande problem med finansieringen av sjukvården. Hellre vill jag se större satsningar på sjukvården än på elbilar och hållbar energi. Större faran för människor är underfinansierad sjukvård än dieselbilar.
En del i energiomställningen går ut på att befrämja hälsan och minska sjukvårdskostnader, idag drabbar smog bestående av partiklar och kväveoxider minst 400 miljoner människor på vår jord. Allt fler städer på kontinenten kräver klistermärken på rutan för att godkännas. Umwelplakette i Tyskland, Crit Air i Frankrike m.fl.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
En del i energiomställningen går ut på att befrämja hälsan och minska sjukvårdskostnader, idag drabbar smog bestående av partiklar och kväveoxider minst 400 miljoner människor på vår jord. Allt fler städer på kontinenten kräver klistermärken på rutan för att godkännas. Umwelplakette i Tyskland, Crit Air i Frankrike m.fl.
Tyvärr håller jag inte om det att just satsningar på energiområdet skulle ha betydelsefulla effekter på vad det behövs inom sjukvården just nu (utifrån min > 35 åriga observationer och läkar-, forskar- och vetenskapserfarenhet samt antal år som fritidspolitiker på landstingsnivå).
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Håller med om att källhänvisningar är viktigt.

En artikel från The Guardian som pekar på att vi är på väg mot 174.000 för tidiga dödsfall per år orsakade av dieselbilar.

38,000 people a year die early because of diesel emissions testing failures

Smogen i de globala metropolerna beror ju på mycket fler luftföroreningar så som kol och tung industri så att många miljoner människor påverkas behöver man kanske inte betvivla. Bara i Peking bor mer än 20 miljoner människor som påverkas. Många skolor tvingas bygga kupoler för att skydda skolbarnen mot luftföroreningar och i genomsnitt förkortas livslängden med ca 5 år.

Beijing pollution forces students to play under dome

Som jag ser det så har vi inga alternativ till att dra ner på utsläppen, både för hälsans och miljöns skull det kommer att svida för oss alla, det kommer att kosta pengar, både för privatpersoner och staten, men vad är alternativet?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tyvärr håller jag inte om det att just satsningar på energiområdet skulle ha betydelsefulla effekter på vad det behövs inom sjukvården just nu (utifrån min > 35 åriga observationer och läkar-, forskar- och vetenskapserfarenhet samt antal år som fritidspolitiker på landstingsnivå).
Du tror inte det skulle ha effekter på luftkvaliten i megastäderna i Kina eller Indien? Där gör man visst en annan bedömning av vad som händer om man kan minska utsläppen. Fast dom kanske inte har så bra koll på läget själva.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det som Kaj och Giselas inlägg belyser är förstås upprörande. Men det är ju inte frid och fröjd bara för att man inte köper en elbil heller. Krig, mord, oljebolagsunderstödda diktaturer och annat elände i spåren efter jakten på olja har dom flesta av oss lyckats blunda för under långa tider.
Det tror inte jag heller men borde vi inte lära oss av det som varit o försöka göra det bättre
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här upplever jag situationen. Det finns många världsmetropoler som lider av luftföroreningar, London, Beijing, New Delhi, Tokyo etc. Vore det inte bättre att sätta in resurser där än här i Sverige som är ett av världens renaste länder. Sverige har inga större luftföroreningar förutom Stockholm, Göteborg & Malmö som vi kan påverka själva. Det har ju i tidigare trådar visats belägg för att Sveriges utsläpp räknas i promille jämfört med övriga världen. Att även Sverige skall verka för en förbättrad miljö är det väl ingen som tvivlar på, men måste vi gå i bräschen för detta? Världssamfundet borde sätta in åtgärder där dom verkligen behövs. Varför inte i stället använda våra resurser till att i första hand ta hand om vårt skolväsende, sjukvård, åldringsvård mm.? Statens inkomser genererade av bilismen går ju inte heller tillbaka till bilismen. Att totalförbjuda fossilbränsledrivna fordon & annan fossilbränsledriven verksamhet är en utopi i dagens läge, Sverige kan ju inte stanna vilket skulle bli ett faktum. I stället straffar man med höga skatter & avgifter som ändå inte står i paritet med vad ett el-drivetfordon kostar. Att köpa ett sådant fordon är så kostsamt att det inte är ett alternativ för gemene man idag. M.a.o är det OK att åka runt i "miljödödare" bara man betalar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ännu en gång vill jag be om en liten sak. Om man påstår något som så klart uttrycks "...400 miljoner som drabbas..." så bör man ange åtminstone en källa till informationen. Källan borde vara författare, titel av artikel, tidskrift, år, nr, sidor, eller länk till publikation.
Eller så räknar man i huvudet hur många människor det bor i större städer där smogen dagligen är en plåga.
Energiomställningen är global och de nordiska länderna är med på tåget vare sig vi vill eller inte.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Den åsikten är han nog ensam om, och möjligen expert på korkade uttalanden!
Man kan undra varför ingen bygger nya kärnkraftverk när de befintliga faller för åldersstrecket?

Kärnkraften är för dyr att ha som regleringskraft. Tror att vind och solkraft har företräde och alltid får sälja sin el. Går inte att ha kärnkraft som måste minska produktionen när det blåser.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sol og vind med lagringskraft på flere nivåer ser ut til å vinne frem. Som hurtig reguleringskraft er batterier suverene, noe som er bevist grundig det siste året med Tesla batteriet i South Australia. Mens den tradisjonelle reguleringskraften fra gasskraft bruker noen minutter på å slå til så er reaksjonstiden på batteriene under sekundet. Egentlig ble denne pakken installert for å jamne ut kraften fra et vindkraft anlegg. Neste nivå i lagring er pumpekraft, 2 eller flere vatnmagasiner hvor det pumpes vatn fra laveste magasin til høyeste når det er overflod av kraft i nettet og fungerer som vanlig vatnkraft når det er lite kraft i nettet, reaksjonstid noen sekunder. Et annet alternativ er produksjon av hydrogen som kan brukes for elproduksjon i brenselsceller, drift av hydrogenbiler og i industrien.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
"Enligt en ny rapport sammanställd av IVL Svenska Miljöinstitutet för Energimyndighetens och Trafikverkets räkning är batteritillverkningen så pass energikrävande att elbilens klimatnytta delvis försvinner"
Detta trots att vi i Sverige genererar ca50% av el behovet med kärnkraft som alltså anses som miljövänlig.
Om man ser det hela i globalt perspektiv så innebär energiomställningen att man minskar förbrukningen av bensin och diesel men eftersom ca 80% av den globala el produktionen kommer från förbränning av fossila bränslen (främst kol) kommer dessa istället att öka, någon miljövinst föreligger således inte. Men många människor tror att det faktum att el-bilar saknar avgasrör automatiskt innebär att de är miljövänliga.Dessa människor drivs av övertygelse och är inte påverkbara av fakta.
Människor utrustade med gaffel i en värld av soppa.
BBa
Källor Greenmatch och Teknikensvärld /IVL.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det tycks vara svårt att förstå att kärnkraften succesivt läggs ned tack vare att den blir överflödig. Som bonus får vi billigare el och ett säkrare samhälle! 100 % säkrare!
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Eller så räknar man i huvudet hur många människor det bor i större städer där smogen dagligen är en plåga.
Energiomställningen är global och de nordiska länderna är med på tåget vare sig vi vill eller inte.
Ja allt är globalt när det gäller miljön, men jag tror att det vi påverkar gör att vi inte behöver rusa fram till stora kostnader för landet. Det låter bra att man ska subventionera miljö vänlig teknik men man lägger ut väldig stora kostnader på enskilda individer om man rusar fram och sätter värde i att vara först. Jag kan tänka mig miljözoner i de större städerna, då tar vi nog bort mycket av föroreningarna där dom gör mest skada. Gamla bilar kanske inte skall finnas i dessa miljöer men låter den glesbebyggda del av Sverige leva vidare med befolkning som klarar sig.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Det finns ju även livscykelanalyser gjorda som visar att även med batteritillverkning inräknad tillsammans med ex.vis Polens energimix med mycket kolkraft så ger elbilen lägre koldioxidavtryck än en dieselbil (-23%). Med svensk energimix blir skillnaden större (-84%).
Analysen som här refereras av siten Cornucopia
Cornucopia?: Livscykelanalys: 84% lägre CO2-ekvivalenta utsläpp för elbil jämfört med fossildiesel
är gjord på Wrije Universiteit, Bryssel.
Hela rapporten finns här om någon orkar fördjupa sig...
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/TE - draft report v04.pdf
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Billigare el? För vem? Du är väl inte så naiv att du tror att kW-priset sänks för konsumenten?
Vad blir elpriset från ny kärnkraft?
Dubbelt eller tio gånger så dyr som sol- och vindkraft?
Finnarna har en reaktor under konstruktion, ursprungligen planerad att komma i drift 2009 men mig veterligen inte i drift 2019. Kan det bero på att elkraft från sol- och vind är tio ggr billigare?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag undrar vad ett vindkraftverk kostar att projektera och bygga och hur mycket tillverkas i Sverige av komponenterna, kan man säga ungefärlig driftkostnader och livslängd. Vi skall väl inte ha dessa stå kvar efter att dom kunnat ut och nya metoder att ge oss kraft upptäcks.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag undrar vad ett vindkraftverk kostar att projektera och bygga och hur mycket tillverkas i Sverige av komponenterna, kan man säga ungefärlig driftkostnader och livslängd. Vi skall väl inte ha dessa stå kvar efter att dom kunnat ut och nya metoder att ge oss kraft upptäcks.
Vilket är enklast?
Att riva ett vindkraftverk eller en kärnreaktor?
Att ta hand om kärnavfallet är ett projekt på kanske tusen år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen