• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tänkte inte engagera mig i den här tråden men efter att ha läst Kaj o Gisela.p's inlägg som upprörde mej väldigt mycket var en kommentar på sin plats.
Den här hanteringen blundar man uppenbarligen för bara man kan köpa en miljövänlig el-bil.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Ja du måste ju vara en självplågare.;)

Kan meddela att det har alltid varit rea på förra årets bilmodeller så ditt påstående bevisar ingenting, jag har nyligen besökt en cykelaffär och nästan samtliga cyklar hade rea. Med ditt resonemang betyder det att det snart är slut-cyklat.. Och en 8 år gammal vardagsbil har aldrig haft något större värde!

Du hänvisar hela tiden till Norge och fortfarande är det bara 1 av 3 bilar som är en elbil i nybilsförsäljningen.:wub:

Det här med elbilens batterier blir väll förmodligen som avfallet från kärnkraften, man hoppas att det löser sig i framtiden.

Vill regeringen verkligen göra något för miljön så släpper man all kollektivtrafik gratis i hela landet, det skulle få massor med folk att avstå en bil. Men som någon skrev blir det kaos om drygt 2% av alla bilister väljer kollektivtrafiken i Sthlm. Ser redan nu framför mig hur det skulle bli med batteritorsk på Essingeleden i rusningstrafik, där räcker det med 2 elbilar som får batteritorsk för att det blir fullständig kaos.
Är man ett par stycken som skall åka in till Sthlm så är det billigare att åka bil än att åka kollektivt trots att man eventuellt måste betala biltull och parkeringsavgift.


Kunde inte svara tor-ake, alla som har tjänstebilar åker inte till något kontor där dom kan ladda elbilen, väldigt många har sitt dagliga kontor i bilen och åker till kunder. själv har jag inte varit inne på firmakontoret mer än någon 1 timme om året, sen 2005. Dessförinnan jobbade jag visserligen på kontor i 10 år men där kom jag inte åt ström och knappast hade den arbetsgivaren monterat in en egen laddstation till mig då jag var den enda med bil och innan dess hade jag det som jag har nu. Därför kommer många kunder få betala för dötiden när man står och laddar elbilen på arbetstid!
Det är lätt att utgå från sig själv, men alla har inte samma förutsättningar och tjänstebil för att åka och sitta på ett kontor skulle vara förbjudet, då får man åka kollektivt för miljöns skull.

Sen var det miljöpartiet som sket i det blå skåpet med alla sina skitbilar, Åsa Romson åker omkring med sitt dieseldrivna fartyg på oskattad villaolja. Målade dessutom skeppet med olaglig/giftig bottenfärg

Miljöpartiet tycks fortsätta med skitbilar,det verkar vara ett genomgående tema det där med miljön, det gäller andra men inte mig.
MP-topparna som väljer de miljöfarliga bilarna
Tack chippen det var ju inte svårt att verifiera mitt påstående om topparna i miljöpartiet, jag läste ditt inlägg nr 39 fler bör nog läsa det och fundera om vi håller på att bli lurade.
 
F

F.d. 55374

Guest
knarrevik.
Du skrev i den andra tråden att laddningsstationer skall byggas efter dom stora vägarna, Vi har en europaväg som skär rakt genom landet, vi kan ta sträckan Orsa - Sveg 13 mil, (sträckan ligger i södra halvan av landet) vad jag kommer i håg som finns det ingen elledning efter den sträckan. Förklara gärna hur det skall kunna byggas laddningsstationer efter sträckan.
Tommy R
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tack chippen det var ju inte svårt att verifiera mitt påstående om topparna i miljöpartiet, jag läste ditt inlägg nr 39 fler bör nog läsa det och fundera om vi håller på att bli lurade.


Jag tror att vi som bryr oss om miljön minns det du pratar om, jag kommer också ihåg reportagen hemma hos miljöfolket som körde miljöförstörande bilar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
knarrevik.
Du skrev i den andra tråden att laddningsstationer skall byggas efter dom stora vägarna, Vi har en europaväg som skär rakt genom landet, vi kan ta sträckan Orsa - Sveg 13 mil, (sträckan ligger i södra halvan av landet) vad jag kommer i håg som finns det ingen elledning efter den sträckan. Förklara gärna hur det skall kunna byggas laddningsstationer efter sträckan.
Tommy R
Oj, då får det bli trådlöst!
Skämt åsido, hur får man fram elförsörjning över huvud taget?
Å andra sidan är 13 mil ingenting i dessa sammanhangen, elbilen säger ifrån när laddningen bör ske. Laddstationerna finns på skärmen.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag tror att vi som bryr oss om miljön minns det du pratar om, jag kommer också ihåg reportagen hemma hos miljöfolket som körde miljöförstörande bilar.
Du kan vara lugn, det är inte miljöfolket som bestämmer om nödvändigheten med energiomställningen, det är regeringar i demokratiska länder samt Kina m.fl. som ser det som sista utvägen till ett hållbart samhälle. De som protesterar mest är de som har finansiella intressen i gammal teknik samt några få som inte ser allvaret, inkl. Trump.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag tänkte inte engagera mig i den här tråden men efter att ha läst Kaj o Gisela.p's inlägg som upprörde mej väldigt mycket var en kommentar på sin plats.
Den här hanteringen blundar man uppenbarligen för bara man kan köpa en miljövänlig el-bil.
Det som Kaj och Giselas inlägg belyser är förstås upprörande. Men det är ju inte frid och fröjd bara för att man inte köper en elbil heller. Krig, mord, oljebolagsunderstödda diktaturer och annat elände i spåren efter jakten på olja har dom flesta av oss lyckats blunda för under långa tider.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det som Kaj och Giselas inlägg belyser är förstås upprörande. Men det är ju inte frid och fröjd bara för att man inte köper en elbil heller. Krig, mord, oljebolagsunderstödda diktaturer och annat elände i spåren efter jakten på olja har dom flesta av oss lyckats blunda för under långa tider.
För dom som tror att all olja som tas upp är fair trademärkt:
Regeringen godkänner åtal mot Lundin-toppar: ”Kan ge livstids fängelse” - DN.SE
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det som Kaj och Giselas inlägg belyser är förstås upprörande. Men det är ju inte frid och fröjd bara för att man inte köper en elbil heller. Krig, mord, oljebolagsunderstödda diktaturer och annat elände i spåren efter jakten på olja har dom flesta av oss lyckats blunda för under långa tider.

Jo, jag håller med dig & det är fördj....gt att detta skall behöva förekomma för att vi skall få vår energi men just detta har inte framförts i debatten tidigare. Inte helt oväntat kastade 2 ivrare in sina gillanden.:D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är lite av en paradox när det gäller diesel & framtids tänket, tycker jag. Medan dieselpriserna går ner på hemmaplan (om man ska tro det man läser i den här tråden), då satsar Mercedes på att bygga ny fabrik i USA och så här ser prisläget ut för årets modeller:

The pricing for diesel-powered models is:
  • Cargo Van, $39,790
  • 4×4 Cargo Van, $47,590
  • Crew Van, $46,090
  • 4×4 Crew Van, $53,890
  • Passenger Van, $48,990
  • 4×4 Passenger Van, $56,790
  • Cab Chassis, $39,790
Nyfiken som jag är, jag läste även om Tesla produktionen som verkar inte hänga med efterfrågan även om man skulle hosta fram pengar ”på bordet”? Jag förstår politikernas press på att något bör hända inom snar framtid, men det skall också vara genomförbart. Har vi inte tillräckligt med stress redan, ska vi nu behöva bekymra oss även för vem som ska ”befria oss” från våra sista besparingar? Hmmmm...

Hoppas verkligen att ”någon” kommer att rädda diesel genom olika former av rening osv. annars är jag rädd att det kan bli ganska kaotiskt inom flera diesel-beroende branscher...
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hoppas verkligen att ”någon” kommer att rädda diesel genom olika former av rening osv. annars är jag rädd att det kan bli ganska kaotiskt inom flera diesel-beroende branscher...

Det är redan kaotiskt hos bilhandlarna. De dieselbilar som finns på lager är av 2018 års modell och är nedsatta i storleksordningen 10%.
Enbart VW satsar ofantliga 450 miljarder på att utveckla elbilar från grunden de kommande åren. Inkl. vans som är stommen till plåtisar.

2E702449-1334-4634-A8B8-FDC1B659626E.jpeg
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Beträffande kostnader för batterier så går det ju numer att leasa batteriet, har en klubbkamrat som går i sådana tankar och milpriset kan då bli 7-8 kr per mil samtidigt som inköpspriset på bilen sjunker i motsvarande grad. Kanske inte det billigaste alternativet men miljömässigt ett bra alternativ.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
knarrevik.
Du skrev i den andra tråden att laddningsstationer skall byggas efter dom stora vägarna, Vi har en europaväg som skär rakt genom landet, vi kan ta sträckan Orsa - Sveg 13 mil, (sträckan ligger i södra halvan av landet) vad jag kommer i håg som finns det ingen elledning efter den sträckan. Förklara gärna hur det skall kunna byggas laddningsstationer efter sträckan.
Tommy R
Europas laddstationer 2017-18. Idag är de många fler.

1D8BB9EA-FC56-4BDD-AD7B-D8825EE090E2.png
Varje prick motsvarar upp till 700 laddstationer på vissa ställen på kontinenten.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Den åsikten är han nog ensam om, och möjligen expert på korkade uttalanden!
Man kan undra varför ingen bygger nya kärnkraftverk när de befintliga faller för åldersstrecket?
Han???? Det är sju experter bla en professor och fler civilingenjörer i energiteknik.
Inga Wanna bee experter.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I sista numret av tidningen Villaägaren kan man läsa att staten sänker subventionen för solceller från 30% till 15%. Detta rimmar väl dåligt med att man skall minska fossilbränsleanvändningen & uppmuntra köp av el-fordon.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Elnätet , luftledningarna och kablarna är inte kraftiga nog för den ökade belastningen som elbilar innebär. Den vanliga elförbrukningen ökar hela tiden med elbilar blir ökningen enorm. Tyvärr helt osannolika kostnader för elnätsförstärkning och vem och hur skall detta betalas?
Håller med om det. Man bör också ta det bredare perspektivet. Ekonomiska konsekvenser - omfördelning av resurser, vi och andra i-länder har enorma och växande problem med finansieringen av sjukvården. Hellre vill jag se större satsningar på sjukvården än på elbilar och hållbar energi. Större faran för människor är underfinansierad sjukvård än dieselbilar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
I sista numret av tidningen Villaägaren kan man läsa att staten sänker subventionen för solceller från 30% till 15%. Detta rimmar väl dåligt med att man skall minska fossilbränsleanvändningen & uppmuntra köp av el-fordon.
Mångas förhoppning är att subventionen höjs igen i den nya regeringens budget.
Eftersom priserna på solceller med tillbehör går ned tack vare ökad konkurrens beräknas investeringen bli ungefär densamma. Det gäller dock att vara tidigt ute eftersom installatörsfirmorna lämnar allt fler offerter.
Om takvinkel och väderstreck är optimal och takytan inte alltför liten beräknas avkastningen bli ca 10%.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen