1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Energiomställningen

Tråd startad i 'Under Markisen' av knarrevik, 22 Februari 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Olle&Lena

Olle&Lena HBK Medlem

Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22098
    Redan 1972 varnade Fn, och dom andra domedagsprofeterna att vi hade max 10 år
    På oss sen skulle världen gå under. Det är nu 37 år sedan......
    FB_IMG_1552718851989.jpg

Bestliner, CapYank och WillyPe gillar detta.
  2. TO+GU

TO+GU FD. HBK Medlem 2019

Kommun:
    Timrå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4718
    Sammanlagt för 3 stora Norrlandslän 27 st.

Bestliner gillar detta.
  3. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Med facit i hand kan vi konstatera att det blir allt värre!
    Och då menar jag inte enbart terrorismen.

4. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Har du blivit domedagsprofet nu?:D

Lennart Eriksson, Leffe S, PeterK och 5 andra gillar detta.
  5. Lennart Eriksson

Lennart Eriksson HBK Medlem

Kommun:
    Laxå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1411
    Jag tror till och med att det 47 års sedan FN varnade, 1972 till 2019 borde bli 47 år bara lite fakta fel.
    Trevlig Husbil ni verkar ha jag äger en av samma modell.

6. Olle&Lena

Olle&Lena HBK Medlem

Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22098
    Så är det, men 1972 så dom att jorden skulle gå under 1982 och det är 37 år sedan,
    Och den finns fortfarande kvar. Ja vi är väldigt nöjda med husbilen.

Lennart Eriksson gillar detta.
  7. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Ja.!!... det är väl så att det finns/funnits många profetior om när jorden skall gå under.... och det är väl också meningen..... för när väl "problemet" kommer så blundar vi för det.:twitcy:....

Så blir det när vi inte använder oss av vår klokhet utan av vår intelligens då blir det såhär...
    Så lev idag för imorgon kan det vara försent.. :swoon::twitcy: och glöm inte att njuta av dagen.....

Lasseboy, Olle&Lena och Bennsan gillar detta.
  8. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Men gubbar, nu vrider ni på det och kör med baklängeslogik. Varför inte se på det positivt istället.
    Nu vet jag inte exakt vad man syftade på i det suddiga tidningsklippet från 72 men kanske är det så enkelt att vi faktiskt tagit tag i en hel del saker sedan 1972 och att det redan resulterat i att vi aldrig gick under 1982 som det förutspåddes då :D.

Vi har kanske gjort ett jäkligt bra jobb helt enkelt.

knarrevik, Michael Johansson och Jan K gillar detta.
  9. Michael Johansson

Michael Johansson HBK Medlem

Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    663
    Eller är det så att om det varnades för katastrofal miljöpåverkan 1972 och att dåtidens politiker, opinionsbildare och entreprenörer tog tag i problematiken och dämpade dess inverkan så är det bara att numera slå sig till ro och låta miljön sköta sig själv? Sticka huvudet i sanden helt enkelt som vilken struts som helst.

10. Olle&Lena

Olle&Lena HBK Medlem

Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22098
    Det kan ju kanske vara så att det aldrig varit någon fara heller utan att det är naturliga klimatförändringar som sker, till exempel Grönland var just grön och varm när vikingarna byggde sina bosättningar där på 900 talet och dom släppte inte ut någon co2.

Bestliner, Stig, Bennsan och 2 andra gillar detta.
  11. leja4

leja4 HBK Medlem

Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20540
    Vad är det för vits med att komma med osanna påståenden? Det enda som är klarlagt är att frågan skall utredas under mandat perioden Detta är det svar Isabella Lövin lämnat i Sveriges Riksdag. Men med den faktaresistans som alltid präglar dina inlägg så är det inte förvånande.
    BBa

Bestliner och Bennsan gillar detta.
  12. Chippen

Chippen HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12955
    Skäms ni inte som går i mot er egen övertygelse, köp ett tält och cykla istället.

Jag ska försöka förklara: Pelle står och häller ner 10 liter diesel i havet dagligen, han inser att det är helt idiotiskt och säljer dunken till Lisa som sen fortsätter hälla ner diesel i havet. För pengarna köper Pelle istället en 8 liters dunk och som tack får han dessutom ett litet bidrag av ifrån staten för att han minskade sin miljöförstöring.

Så nu står Pelle stolt och BARA häller ner 8 liter diesel i havet dagligen, bredvid står Lisa och som tidigare häller hon ner sina 10 liter, tillsammans häller dom nu ner 18 liter diesel i havet. Inte ens ett barn skulle kunna komma på något så idiotiskt, barnen hade köpt tillbaka dunkarna istället för att ge bidrag till nya!

När staten erbjuder folket ex 40 000 för varje skrotad bil samtidigt som dom förtätar kollektivtrafiken och gör den gratis, först då börjar jag tro på att dom verkligen menar allvar. Det är bättre för miljön att vi underhåller det vi har istället för att vi köper nytt hela tiden, det blir bara mer saker för moder jord att ta hand om.

Men sitter man i Regeringen kan man ju inte åka sitt fartyg med oskattad diesel och måla giftig/förbjuden bottenfärg på skeppet även fast det var hennes privata bostad. Fast ersättaren har ju även hon i familjen en V8 suv för att dom måste kunna köra sten och sen tro att vettiga människor går på deras finter man kanske ska leva som man lär för att få trovärdighet.

Sen skulle det vara klädsamt om klubben la till i sina stadgar att det inte är tillåtet att sprida lögner på forumet. Finns iallafall en medlem som gör det konstant.

vippen, Bestliner, Kentx och 5 andra gillar detta.
  13. Lennart Eriksson

Kommun:
    Laxå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1411
    Eftersom jag är så gammal att jag var aktiv även då så kan jag med gott samvete säga, att politiker och opionsbildare som då var aktiva hade en mycket mera klarsynthet om framtiden. Dom var inte så oroliga för sina väljare utan såg till samhällets bästa. Jag minns inte att man talade så mycket om koldioxid utsläpp utan då var växtgifter som man hade problemet med fast man hade oljepannor i varje fastighet.

CapYank, Bennsan, Olle&Lena och 2 andra gillar detta.
  14. elegance

elegance HBK Medlem

Kommun:
    Bräcke
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14404
  15. Conny o Elisabeth

Conny o Elisabeth HBK Medlem

Kommun:
    Bollnäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14215
    Knarrevik
    Är det inte dags att stänga ner den här tråden?
    Den har ju väldigt lite att göra med husbilslivet och är väl mer
    en tummelplats för gnälliga gamla gubbar.

UffeA gillar detta.
  16. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Även den kinesisk-svenska biltillverkaren är med på tåget när fossilbilen avvecklas med början redan i år.
    A5A8C907-83DC-47C2-8CED-D94598388440.jpeg

17. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Jag tycker att tråden är ganska intressant trots alla missuppfattningar om energiomställningen som är i full gång.
    Även husbilen kommer att förändras drastiskt om några år och på så sätt är tråden husbilrelaterad.
    Samtidigt kan jag förstå att många retar sig på innehållet. När jag framförde en liknande åsikt 2008 fick jag förslaget att ignorera tråden vilket jag numera gör med nästan hälften av trådarna som handlar om allt annat än husbilrelaterade ämnen.

Lasseboy gillar detta.
  18. Lennart Eriksson

Kommun:
    Laxå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1411
    Intressant jag har nästan fått uppfattning om att inte mycket av dina inlägg handlar om husbilar. Utan mer om bidrag till miljö vänligare ⚡ energikällor solceller och vindkraft. Men jag tolkar väl dina inlägg fel och tillhör den stora gruppen som missuppfattar framtida möjligheter.

Senast ändrad: 16 Mars 2019
  19. cgwik

cgwik HBK Medlem

Kommun:
    LillaEdet
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22742
    Du måste lära dig att läsa mellan raderna. Så här säger Volvocars på ett annat ställe "Volvo kommer att lansera fem rena elbilar mellan 2019-2021, varav två under prestandavarumärket Polestar. Dessutom kommer alla nya modeller som lanseras från och med 2019 vara helt eller delvis elektrifierade. I modellutbudet kommer det att finnas elbilar för alla typer av människor och behov. Mildhybrider för dig som vill sänka bränsleförbrukningen, laddhybrider för dig som vill klara den dagliga pendlingen på el och elbilar för dig som vill bli helt fossilfri."
    När man säger att målet är att ha 1 miljon elektrifierade bilar ute på marknaden till 2025 så säger man inget om fördelningen mellan mildhybrider, laddhybrider och bilar med enbart elmotor. Om merparten av denna miljon är mildhybrider så har man ju inte åstadkommit så mycket. För uttrycket "bilar med enbart förbränningsmotor kommer att fasas ut" så gäller förstås att en mildhybrid inte har bara förbränningsmotor och därmed kan fortsätta att produceras.
    Såvitt jag förstår är det brist på batterier som gör att det är lång leveranstid på många elbilsmodeller. Även om det byggs flera batterifabriker kommer det att ta tid innan tillverkningen möter efterfrågan. "Alla" biltillverkare säger ju samma sak som Volvo. I vart fall under de närmaste åren kommer många dessutom att dra sig för att skaffa en elbil då de inte har möjlighet att ladda i anslutning till bostaden.
    När det gäller husbilar har jag svårt att se att man skall prioritera dessa om det är brist på batterier. En husbil går i genomsnitt 600 mil per år och merparten av dessa mil går utanför städerna.

pekke och Bennsan gillar detta.
  20. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Ja behöver inte läsa mellan raderna utan konstaterar bara vad Volvo Cars säger i sitt eget uttalande på sin egen hemsida.
    Läser man mellan raderna förstår man att fossildriften på kort sikt försvinner helt i ungefär samma takt som för de flesta andra biltillverkare.
    Jag håller med om att efterfrågan är betydligt större än tillgången.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.