• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det finns mycket att läsa om ozonskiktet t ex rapport från Naturvårdsverket plus många många fler så jag håller inte med om en bluff.
Ozonskiktet

Så här skrev Knarrevik i sitt inlägg nr 479 (din mening som du skrivit med fet stil är tagen ur sitt sammanhang):
"Det är nyförsäljning av fossildrivna fordon som har en bortre gräns 2030, många tror att det blir ett totalt förbud även för gamla fordon."


Ha ha ha, vad är det du inte förstår!:swoon:
Jag har ju tagit med hela Knarrviks inlägg, du gör bara bort dig!;)

Sluta ljug, jag har aldrig påstått att Ozonskiktet var en bluff, jag skrev att NI har slutat prata om den och om ni struntat i radera mitt inlägg så hade alla andra också kunnat se det, nu kan ju du fortsätta ljuga.

Läser man inlägg 498 så är det du som klipper bort halva texten, försök läsa inlägg 498 en gång till, försök förstå vad det egentligen står där innan du fabricerar ihop ett nytt inlägg.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Kors ett sånt rabalder det blev!
Nu är det i alla fall klarlagt att det är nyförsäljning av fossila personbilar som har en bortre gräns, inte att gamla förbjuds som många tydligen har trott.
Det goda detta för med sig är att gränsen rent praktiskt tidigareläggs för vem vill sitta med Svarte Petter med ett nytt fossildrivet fordon utan andrahandsvärde?
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Kors ett sånt rabalder det blev!
Nu är det i alla fall klarlagt att det är nyförsäljning av fossila personbilar som har en bortre gräns, inte att gamla förbjuds som många tydligen har trott.
Det goda detta för med sig är att gränsen rent praktiskt tidigareläggs för vem vill sitta med Svarte Petter med ett nytt fossildrivet fordon utan andrahandsvärde?

Ja du en skitig gammal P1800 är väl inte värd många kronor … eller ? Finns säkert flera exempel men så länge saker fungera så kommer det finnas någon form av intresse för sakerna .
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Kors ett sånt rabalder det blev!
Nu är det i alla fall klarlagt att det är nyförsäljning av fossila personbilar som har en bortre gräns, inte att gamla förbjuds som många tydligen har trott.
Det goda detta för med sig är att gränsen rent praktiskt tidigareläggs för vem vill sitta med Svarte Petter med ett nytt fossildrivet fordon utan andrahandsvärde?
Men vänta att vara så bestämd om nånting som inte är bestämd av någon beslutsfattare, önskemål finns från vissa men något beslut är ju inte tagits. Dina påstående ställer i bland till det.
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har haft denna tråd som en liten daglig dos av dårskap/humor, allvar som vart rolig att följa men nu har ytterligare en tråd ballat ur. Jag vet inte mycket om detta men en sak jag tror mig vara säker på, är att de som nu sitter och bestämmer upp i 08 området inte gör allt detta med bonus malus och all extra beskattning, solkraft vatten kraft osv...... för att just i sverige är klimatet väldigt kass utan de ser sin chans att skinna vanligt folk på så mycket pengar som möjligt. Varför ska vi gå i fram kant på nått som är så pass osäkert, har vi inte gjort detta så många gånger och sedan upptäckt att det va fel!!?? Vanligt Svensson vett när det gäller miljön bör räcka tills vi vet bättre!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Men vänta att vara så bestämd om nånting som inte är bestämd av någon beslutsfattare, önskemål finns från vissa men något beslut är ju inte tagits. Dina påstående ställer i bland till det.
Beslut eller inte, tillverkarna tar sitt ansvar och ställer om till mer miljövänliga personbilar.
Tyvärr är efterfrågan betydligt större än tillgången, många elbilar i mellanklassen har leveranstider på drygt ett år. I Norge tog det 72 timmar att förboka ett års produktion av ett visst märke.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Undra om bil försäljnings företagen överlever dessa försäljnings siffror från bil sweden, enligt deras statistik såldes under februari totalt 896 st ell bilar i hela Sverige och i Örebro län 7 st elbilar. Tur att man fortfarande säljer bilar med förbränningsmotorer ännu några år eller?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Beslut eller inte, tillverkarna tar sitt ansvar och ställer om till mer miljövänliga personbilar.
Tyvärr är efterfrågan betydligt större än tillgången, många elbilar i mellanklassen har leveranstider på drygt ett år. I Norge tog det 72 timmar att förboka ett års produktion av ett visst märke.
Jag vet inte riktigt din bakgrund men jag har i 20 år varit aktiv i kommunal politiken, då vet man hur mycket man själv önskar så är inte verklighet klar med frågan förrän klubban har fallet i högsta instans i detta fall antagligen EU och tiden för överklagan är över. Läs gärna statistiken från Bil Sweden för februari månad leverans tider kan ju bero på brist på efterfrågan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Undra om bil försäljnings företagen överlever dessa försäljnings siffror från bil sweden, enligt deras statistik såldes under februari totalt 896 st ell bilar i hela Sverige och i Örebro län 7 st elbilar. Tur att man fortfarande säljer bilar med förbränningsmotorer ännu några år eller?
Lite skillnad mot i Norge som hunnit lite längre!
9333853E-2257-46A8-8A30-A7F16149D63A.png
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag vet inte riktigt din bakgrund men jag har i 20 år varit aktiv i kommunal politiken, då vet man hur mycket man själv önskar så är inte verklighet klar med frågan förrän klubban har fallet i högsta instans i detta fall antagligen EU och tiden för överklagan är över. Läs gärna statistiken från Bil Sweden för februari månad leverans tider kan ju bero på brist på efterfrågan.

Är denna klarsyn specifik för kommunalpolitiker?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et lands politikk har stor invirkning på salget av elbiler. Norge i ende av skalaen og Australia i den andre, her nede er det kun i noen få store byer som det selges elbiler. Og antallet er lavere enn i Sverige. Selv om vi har en Tesla ldestasjon for 7 biler i Coffs Harbour så finnes det ikke en lokal Tesla i byen.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Den där Patrick Moore "Greanpeace (med)grundare" verkar ju vara en festlig snubbe. Han konsultar åt bl.a. plast-industrin (PVC är ofarligt), Monsanto (Roundup är ofarligt, man kan dricka en liter utan problem - fast han ville inte dricka när man ställde fram ett glas), kärnkraftindustrin med mera!
Han både förnekar klimatförändringarna, och tycker samtidigt att de är bra(?) och att vi inte skall bekämpa dem utan anpassa oss till dem. Ni kan googla själva så hittar ni mer intressanta grejer om honom.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Den där Patrick Moore "Greanpeace (med)grundare" verkar ju vara en festlig snubbe. Han konsultar åt bl.a. plast-industrin (PVC är ofarligt), Monsanto (Roundup är ofarligt, man kan dricka en liter utan problem - fast han ville inte dricka när man ställde fram ett glas), kärnkraftindustrin med mera!
Han både förnekar klimatförändringarna, och tycker samtidigt att de är bra(?) och att vi inte skall bekämpa dem utan anpassa oss till dem. Ni kan googla själva så hittar ni mer intressanta grejer om honom.
Dessutom verkar det som att man behöver vara en trogen läsare av div högerradikal press eller titta på obskyra webb-tv siter för att få reda på vad dom där festliga snubbarna håller på med. Hur orkar folk?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen