• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Intressant fråga även för oss som har LFP bodelsbatterier. Efter att ha läst en artikel om batteriladdcyklar, livslängd beror främst på hur man använder (laddar/tömmer) sina batterier. Gör man detta på ett ”vettigt sätt” dvs. tar inte ut strömmen helt och laddar ”lagom” t.ex, med SOC mellan 80% - 30% då håller batterierna mycket längre. Återstår att se i praktiken också...
Intressant fråga!
Batterierna i min drönare laddas ur till 80% automatiskt efter några dagar om de inte används för att kapaciteten skall bibehållas. Det blir säkert samma procedur med bilbatterier om det inte redan gjorts. Snabbladdningen laddar till 80% antagligen av samma skäl.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Om 7-8 år finns ytterst få dieseldrivna personbilar kvar och luften i storstäder är mycket renare.
Tyvärr får vi kanske många äldre diesel bilar kvar för att man tvingar biltillverkarna att lämna utvecklingen på nya motorer. Tyvärr är det nog som är mest hög ljuda som driver samhällsutveckling och inte majoriteten av medborgare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som en ser hos Tesla er at de har 2 ladegrenser, normal og maks. Normal lading ser ut til å være 80%, mens maks er 10% mer, beregnet restkapasitet er ikke mot helt tomt - men hvor mye som er igjen kjenner jeg ikke. For ladning til maks kreves at en aktivt overstyrer normal ladegrense.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Elnätet , luftledningarna och kablarna är inte kraftiga nog för den ökade belastningen som elbilar innebär. Den vanliga elförbrukningen ökar hela tiden med elbilar blir ökningen enorm. Tyvärr helt osannolika kostnader för elnätsförstärkning och vem och hur skall detta betalas?
Med allt fler lokala sol- och vindkraftverk behövs inte längre de grova ledningarna från kärn- och vattenkraft. De som har egna villor med tak i någorlunda sydläge kommer att producera sin egen el med klena leningar på några meters längd. Överskottet går ut på elnätet. Solcellsannonserna är snart lika vanliga som spelannonser.
Redan på 90-talet förstärktes elnätet i samband med att ledningarna grävdes ned för att minska avbrotten. Inte bara på min arbetsplats med 27000 abonnenter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det byttes ut endel batterimoduler hos Tesla, hovedsaklig på grunn av enkeltceller som feiler etter kort tid. Har lokal serviceavdeling ikke det nødvendige for detaljdiagnose byttes hele pakken. Utbyttet pakke går til sentrale senter hvor de blir detaljanalysert og feilene modul byttes ut. Husker ikke hvor mange celler det er i en modul, men det er et moderat antall og en spenning rundt 24V.

Oppdatering:
The modules consist of 444 Panasonic 18650 cells of about 3200 mAh nominal capacity.
The cells are configured 6s74p, Voltage range for the whole module is about:
18.6V soc 0%
23.1V soc 70%
24.9V soc 100%
capacity ~233Ah, ~5.2kWh
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tyvärr får vi kanske många äldre diesel bilar kvar för att man tvingar biltillverkarna att lämna utvecklingen på nya motorer. Tyvärr är det nog som är mest hög ljuda som driver samhällsutveckling och inte majoriteten av medborgare.
Redan idag går försäljningen av dieselfordon på sparlåga.
Min gamla 2010 dieselbil har så gott som inget inbytesvärde såvida jag inte köper en ny osåld lagerbil med dieseldrift.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Redan idag går försäljningen av dieselfordon på sparlåga.
Min gamla 2010 dieselbil har så gott som inget inbytesvärde såvida jag inte köper en ny osåld lagerbil med dieseldrift.
Men du använder den väl inte längre, den lär väl inte med dagens synsätt vara speciellet miljövänlig. Eller är det som när ett visst parti såg dagens ljus, då åkte dom flesta av förespråkarna Saab med tvåtakts motorer.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Den här tråden verkar bara handla om personbilar men vad finns det för alternativ till alla som behöver en kraftfull diesel att dra ett tungt släp, lantbrukare, hästägare och hantverkare. Kommer man att kunna åka på semester ut i Europa i framtiden! Kommer det att någonsin att finnas en elhusbil som klarar ett pass i alperna?
När törs man köpa sin sista diesel HB som kommer att behålla sitt andra handsvärde!?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det fanns väldigt många reportage i tv och radio om detta. Men jag kan inte i dag hänvisa till någon speciell undersökning men jag kommer mycket väl håg detta. Jag må vara gammal med rätt mycket livserfarenhet men inte glömsk.
Eller helt gripet ur luften?
Jo jag kör min gamla dieselbil som gick som miljöbil till för några år sedan.
Vinner jag pengar köper jag en elbil imorgon annars väntar jag till priset är detsamma som för fossilbil.
Kanske i höst när priset gått ned och då jag förhoppningsvis kan ”tanka” gratis?
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Nej men det är dieselfordon som är farligast för människor på kort sikt med kväveoxider och partiklar, speciellt i storstäder.
Om du tänker på laddstationer byggs de ut i den takt som de behövs.
Att tillverka ett batteri är betydligt skonsammare än att producera fossilbränsle till ett fordon under dess livslängd. En liten bråkdel!

Uppgifter att tillverka ett batteri till Tesla går åt totalt lika mycket energi ..som att tillverka diesel och köra 20.000 mil..uppgifter som fanns tidigare på tråden ??

Dessutom kostar ett batteri till Tesla Model S 13.000 euro..en kurs på 11:- blir kostnaden 146.000:- exkl skatter och avgifter från USA beräknas hålla i ca 20.000 mil ..räkna på 12 till 14 år. Enlig Tesla kör man 63 mil på en laddning.Men enligt andra uträkningar är de realistiska uträkning på 50 mil
Bilen i sej är inte så billig. 785.000:- Källa: Tesla Club Sweden

(Kanske någon här kan räkna ut totalkostnanden per mil på en Tesla Modell S ..Och vad får vi skattebetalare betala för att denna och andra elbilar subventioneras ??

Till Nisse Leat kostar ett nytt batteripack 50.000:- exkl skatter avgifter livslängd ca 8 till 10 år. Och man måste räkna på helheten.

De som tror på att det blir billigare i längden att köra elbil ( kanske något miljövänligare..men ta med totalkostnanden för battritilverkningen ) Staten måste få in sina skattepengar som förloras på drivmedelintektningar. Elskatt moms ..investeringar i elförsörjningen..vi är beroende av el från Europa i dag.
Leffe S
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Eller helt gripet ur luften?
Jo jag kör min gamla dieselbil som gick som miljöbil till för några år sedan.
Vinner jag pengar köper jag en elbil imorgon annars väntar jag till priset är detsamma som för fossilbil.
Kanske i höst när priset gått ned och då jag förhoppningsvis kan ”tanka” gratis?
Att gripa något ur luften är helt främmande för mig skulle till och med kunna namnge några av dom ursprungliga, men jag avstår. hoppas att ingen annan håller sig till sin egen sanning, men var det inte även 2018 en debatt om en politiker för att man körde diesel Suv?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Köper man en Tesla för 800000 betalar man moms med 160000 och får tillbaka 60000.
Staten är alltså den största vinnaren både miljömässigt och finansiellt.
Det där med att batteriets tillverkning skulle överstiga kostnaden för oljeframställningen för en dieselbil finns inget belägg för. Dessutom blir det inga utsläpp under drift.
När elbilen skrotas återvinns batteriet på samma sätt som tanken är med mobilbatteriet idag.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tråkigt att tråden om elbilar stängdes ned så jag startar en ny med lite vidare vyer.

Besökte en stor bilhandlare igår på grund av återkallelse med byte av en liten kontakt och såg att samtliga osålda nya dieselbilar var kraftigt prisnedsatta.

Ja du måste ju vara en självplågare.;)

Kan meddela att det har alltid varit rea på förra årets bilmodeller så ditt påstående bevisar ingenting, jag har nyligen besökt en cykelaffär och nästan samtliga cyklar hade rea. Med ditt resonemang betyder det att det snart är slut-cyklat.. Och en 8 år gammal vardagsbil har aldrig haft något större värde!

Du hänvisar hela tiden till Norge och fortfarande är det bara 1 av 3 bilar som är en elbil i nybilsförsäljningen.:wub:

Det här med elbilens batterier blir väll förmodligen som avfallet från kärnkraften, man hoppas att det löser sig i framtiden.

Vill regeringen verkligen göra något för miljön så släpper man all kollektivtrafik gratis i hela landet, det skulle få massor med folk att avstå en bil. Men som någon skrev blir det kaos om drygt 2% av alla bilister väljer kollektivtrafiken i Sthlm. Ser redan nu framför mig hur det skulle bli med batteritorsk på Essingeleden i rusningstrafik, där räcker det med 2 elbilar som får batteritorsk för att det blir fullständig kaos.
Är man ett par stycken som skall åka in till Sthlm så är det billigare att åka bil än att åka kollektivt trots att man eventuellt måste betala biltull och parkeringsavgift.


Kunde inte svara tor-ake, alla som har tjänstebilar åker inte till något kontor där dom kan ladda elbilen, väldigt många har sitt dagliga kontor i bilen och åker till kunder. själv har jag inte varit inne på firmakontoret mer än någon 1 timme om året, sen 2005. Dessförinnan jobbade jag visserligen på kontor i 10 år men där kom jag inte åt ström och knappast hade den arbetsgivaren monterat in en egen laddstation till mig då jag var den enda med bil och innan dess hade jag det som jag har nu. Därför kommer många kunder få betala för dötiden när man står och laddar elbilen på arbetstid!
Det är lätt att utgå från sig själv, men alla har inte samma förutsättningar och tjänstebil för att åka och sitta på ett kontor skulle vara förbjudet, då får man åka kollektivt för miljöns skull.

Sen var det miljöpartiet som sket i det blå skåpet med alla sina skitbilar, Åsa Romson åker omkring med sitt dieseldrivna fartyg på oskattad villaolja. Målade dessutom skeppet med olaglig/giftig bottenfärg

Miljöpartiet tycks fortsätta med skitbilar,det verkar vara ett genomgående tema det där med miljön, det gäller andra men inte mig.
MP-topparna som väljer de miljöfarliga bilarna
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja utvinning av råvaror sker på alltför många ställen på ett sätt som inte alls är bra. Det gäller ju tyvärr för oljeutvinningen också, både fossil olja och palmoljor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen