Energiomställningen

Tråd startad i 'Under Markisen' av knarrevik, 22 Februari 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,517
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Tråkigt att tråden om elbilar stängdes ned så jag startar en ny med lite vidare vyer.
    Inte bara en tråd om elbilar utan hela omställningen till en mer hållbar värld.
    Nu väntar vi på att biltillverkarna skall presentera sina nya fordon i lagom tid till att bonus-malus har två år kvar.
    Min känsla är att dieselbilarna lyser med sin frånvaro och ren eldrift tar över alltmer.
    Besökte en stor bilhandlare igår på grund av återkallelse med byte av en liten kontakt och såg att samtliga osålda nya dieselbilar var kraftigt prisnedsatta.
     
    Maija & Veikko, libbe, Leifw och 1 annan gillar detta.
  2. Wberger

    Wberger HBK Medlem

    Inlägg:
    2,835
    Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2577
    Sonen har elbil , det är framtiden. Men elnätet är inte byggt för den ökade belastningen.
    Det blir ju heller ingen miljövinst med kol producerad elkraft. Det tar också hårt på miljön att framställa batterierna.
     
    J.Bergsten, WalsanJ, ingemar12 och 1 annan gillar detta.
  3. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,587
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    ”Det är ett vanligt missförstånd att förbudet bara gäller dieselbilar.”
    /Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
     
  4. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,517
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Nej men det är dieselfordon som är farligast för människor på kort sikt med kväveoxider och partiklar, speciellt i storstäder.
     
  5. Lassej

    Lassej HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    3,551
    Kommun:
    Kävlinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9593
    Mycket intressant läsning även den delen om miljözoner.
     
  6. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,517
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Om du tänker på laddstationer byggs de ut i den takt som de behövs.
    Att tillverka ett batteri är betydligt skonsammare än att producera fossilbränsle till ett fordon under dess livslängd. En liten bråkdel!
     
  7. Jannemickel

    Jannemickel HBK Medlem

    Inlägg:
    3,743
    Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10420
    Har funderat på......
    Hur många batteriomgångar kommer det att behövas under en elbils livslängd ?
    // Janne
     
    Tony&Lotta, Burstner T610 och TO+GU gillar detta.
  8. Wberger

    Wberger HBK Medlem

    Inlägg:
    2,835
    Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2577
    Elnätet , luftledningarna och kablarna är inte kraftiga nog för den ökade belastningen som elbilar innebär. Den vanliga elförbrukningen ökar hela tiden med elbilar blir ökningen enorm. Tyvärr helt osannolika kostnader för elnätsförstärkning och vem och hur skall detta betalas?
     
    Stig, Lennart Eriksson och Burstner T610 gillar detta.
  9. TO+GU

    TO+GU FD. HBK Medlem 2019

    Inlägg:
    3,111
    Kommun:
    Timrå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4718
    Det skall bli spännande att se vart laddstationerna kommer att placeras i Norrlands inland.
     
  10. Jannemickel

    Jannemickel HBK Medlem

    Inlägg:
    3,743
    Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10420
    Borde komma först, det är ju där elproduktionen är som störst......!
    // Janne
     
    Lennart Eriksson och TO+GU gillar detta.
  11. libbe

    libbe HBK Intresserad

    Inlägg:
    81
    Kommun:
    Kungsbacka
    Det jobbas friskt på en ersättning av diesel. Jag kommer inte ihåg om det handlade om Syntetisk. Dom har kommit långt.
    Bensinbilarna försvinner först. Dom har minst legitimitet Vem köper Etanol idag??.Dieselmotorn levererar våran mat ock varor.
    Preem ligger i framkant. Följer med spänning deras enorma investering.
    Du stänger väl inte denna tråd Knarrevik??:)
     
  12. TO+GU

    TO+GU FD. HBK Medlem 2019

    Inlägg:
    3,111
    Kommun:
    Timrå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4718
    Ett bilbatteri klarar ett halvår i sträng kyla utan att behövas laddas, hur är det med ett batteri till en elbil?
     
    Lennart Eriksson gillar detta.
  13. Rufus

    Rufus HBK Medlem

    Inlägg:
    59
    Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27332
    FNs klimatpanel IPCC med flera pekar på vikten av en spridning av lösningarna. Om alla köper elbilar kommer det bli problem med utvinningen av jordartsmetaller, biogas räcker inte heller o.s.v. Vi är så många att om alla väljer samma lösning så blir det problem.

    Vi behöver sprida belastningarna och prioritera vilket en energislag vi använder var. Elbilar kanske inte lämpar sig för norra Sverige men det kanske vätgas gör.
     
    Hammare, Peking, Gösta Evén och 7 andra gillar detta.
  14. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,587
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Intressant fråga även för oss som har LFP bodelsbatterier. Efter att ha läst en artikel om batteriladdcyklar, livslängd beror främst på hur man använder (laddar/tömmer) sina batterier. Gör man detta på ett ”vettigt sätt” dvs. tar inte ut strömmen helt och laddar ”lagom” t.ex, med SOC mellan 80% - 30% då håller batterierna mycket längre. Återstår att se i praktiken också...
     
  15. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,517
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Biltillverkarna säger att batteriet varar bilen ut.
    Förmodligen med lägre kapacitet än när det var nytt.
    Min mobil har en maxkapacitet av 86% efter 4 år med daglig laddning som jämförelse.
     
  16. Jannemickel

    Jannemickel HBK Medlem

    Inlägg:
    3,743
    Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10420
    Om 7-8 år är dieselbilarna väldigt populära och rena. Många kommer att
    fundera hur vi kunde gå på tokeriet med miljöfarliga batteribilar...:)
    // Janne
     
    J.Bergsten, Hammare, Peking och 13 andra gillar detta.
  17. Anne & Klas

    Anne & Klas HBK Medlem

    Inlägg:
    1,607
    Kommun:
    Tyskland
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    7412
  18. Lassej

    Lassej HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    3,551
    Kommun:
    Kävlinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9593
    Klart biltillverkarna säger att batteriet varar bilen ut, de vill ju sälja bilar. Men hur det blir vet nog ingen idag. Man gissar, man tror osv. Var finns den vetenskapliga forskningen som säger detta??
     
  19. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,517
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Tesla är visserligen bara drygt 10 år så vi får vänta lika länge till innan vi får svar.
    Som kuriosa kan nämnas att blybatteriet i min personbil är på nionde året och laddas vid kortare körning så gott som varje dag.
     
    J.Bergsten gillar detta.
  20. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,517
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Om 7-8 år finns ytterst få dieseldrivna personbilar kvar och luften i storstäder är mycket renare.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.