• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tråkigt att tråden om elbilar stängdes ned så jag startar en ny med lite vidare vyer.
Inte bara en tråd om elbilar utan hela omställningen till en mer hållbar värld.
Nu väntar vi på att biltillverkarna skall presentera sina nya fordon i lagom tid till att bonus-malus har två år kvar.
Min känsla är att dieselbilarna lyser med sin frånvaro och ren eldrift tar över alltmer.
Besökte en stor bilhandlare igår på grund av återkallelse med byte av en liten kontakt och såg att samtliga osålda nya dieselbilar var kraftigt prisnedsatta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sonen har elbil , det är framtiden. Men elnätet är inte byggt för den ökade belastningen.
Det blir ju heller ingen miljövinst med kol producerad elkraft. Det tar också hårt på miljön att framställa batterierna.
Om du tänker på laddstationer byggs de ut i den takt som de behövs.
Att tillverka ett batteri är betydligt skonsammare än att producera fossilbränsle till ett fordon under dess livslängd. En liten bråkdel!
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Om du tänker på laddstationer byggs de ut i den takt som de behövs.
Att tillverka ett batteri är betydligt skonsammare än att producera fossilbränsle till ett fordon under dess livslängd. En liten bråkdel!

Har funderat på......
Hur många batteriomgångar kommer det att behövas under en elbils livslängd ?
// Janne
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Elnätet , luftledningarna och kablarna är inte kraftiga nog för den ökade belastningen som elbilar innebär. Den vanliga elförbrukningen ökar hela tiden med elbilar blir ökningen enorm. Tyvärr helt osannolika kostnader för elnätsförstärkning och vem och hur skall detta betalas?
 
F

F.d. 52548

Guest
Det jobbas friskt på en ersättning av diesel. Jag kommer inte ihåg om det handlade om Syntetisk. Dom har kommit långt.
Bensinbilarna försvinner först. Dom har minst legitimitet Vem köper Etanol idag??.Dieselmotorn levererar våran mat ock varor.
Preem ligger i framkant. Följer med spänning deras enorma investering.
Du stänger väl inte denna tråd Knarrevik??:)
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
FNs klimatpanel IPCC med flera pekar på vikten av en spridning av lösningarna. Om alla köper elbilar kommer det bli problem med utvinningen av jordartsmetaller, biogas räcker inte heller o.s.v. Vi är så många att om alla väljer samma lösning så blir det problem.

Vi behöver sprida belastningarna och prioritera vilket en energislag vi använder var. Elbilar kanske inte lämpar sig för norra Sverige men det kanske vätgas gör.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Har funderat på......
Hur många batteriomgångar kommer det att behövas under en elbils livslängd ?
// Janne
Intressant fråga även för oss som har LFP bodelsbatterier. Efter att ha läst en artikel om batteriladdcyklar, livslängd beror främst på hur man använder (laddar/tömmer) sina batterier. Gör man detta på ett ”vettigt sätt” dvs. tar inte ut strömmen helt och laddar ”lagom” t.ex, med SOC mellan 80% - 30% då håller batterierna mycket längre. Återstår att se i praktiken också...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har funderat på......
Hur många batteriomgångar kommer det att behövas under en elbils livslängd ?
// Janne
Biltillverkarna säger att batteriet varar bilen ut.
Förmodligen med lägre kapacitet än när det var nytt.
Min mobil har en maxkapacitet av 86% efter 4 år med daglig laddning som jämförelse.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Biltillverkarna säger att batteriet varar bilen ut.
Förmodligen med lägre kapacitet än när det var nytt.
Min mobil har en maxkapacitet av 86% efter 4 år med daglig laddning som jämförelse.

Klart biltillverkarna säger att batteriet varar bilen ut, de vill ju sälja bilar. Men hur det blir vet nog ingen idag. Man gissar, man tror osv. Var finns den vetenskapliga forskningen som säger detta??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Klart biltillverkarna säger att batteriet varar bilen ut, de vill ju sälja bilar. Men hur det blir vet nog ingen idag. Man gissar, man tror osv. Var finns den vetenskapliga forskningen som säger detta??
Tesla är visserligen bara drygt 10 år så vi får vänta lika länge till innan vi får svar.
Som kuriosa kan nämnas att blybatteriet i min personbil är på nionde året och laddas vid kortare körning så gott som varje dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen