Energimätning

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av skalman52, 14 Februari 2019.

  1. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    403
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Under vintern, från slutet av november till mitten av februari, har jag roat mig med att mäta energiförbrukningen i husbilen. Den står utanför huset med Alde:n inställd på 15 grader. Jag har monterat en energimätare (kWh) på inkommande el till bilen och sedan kopplat mätaren plus en del andra givare (batteristatus, temperaturer, luftfuktigheter) till en RaspberryPi. Med ett några hundra rader Python-kod sköter jag datainsamling och generering av en websida, som jag kan se inifrån huset med hjälp av bilens trådlösa nätverk (WiFi). På så sätt kan jag, från arbetsrummet, hålla koll på att allt verkar bra i bilen.

    Energiåtgången verkar ha stabiliserat sig kring:

    (Konsumerad elenergi (kWh) per 24 timmar) = -1.8 * (medeltemperaturen per 24 timmar) + 31.5

    Gjort med en linjäranpassning till alla mätpunkter (50 stycken).
    Dividerar man med 12.8 så får man den gasolmängd som hade gått åt om inte elen hade använts.

    För er som inte har lust att räkna så innebär det, vid noll graders utetemperatur, en medeleffekt på ca 1.3 kW eller en gasolåtgång på ca 2.5 kg per dygn för att hålla värmen. Dvs. 15 graders skillnad mellan inne och ute. Inga vintertäcken o.dyl på bilen, bara rullgardinerna neddragna. Bilen har dessutom isolerglas på sidorutorna där framme. Jag har också sett att det är ganska mycket varm luft som ventileras ut genom bakre takluckan (ingen tätningslist där).

    Ta nu inte detta som en exakt vetenskap. Inuti bilen skiljer det flera grader mellan olika mätställen och utetemperaturen är tagen som ett dygnsmedelvärde hämtat från SMHI för området där jag bor. Temperaturen har pendlat mellan, som mest, en bit över +5 grader och, som lägst, ner mot -15 grader. Det ger en indikation på vilken energiåtgång man kan räkna med.

    Temperaturerna i garaget, batterifacket och dubbelgolvet har som lägst varit nere i +8 grader (-13 ute) och fuktigheten i bostadsutrymmena ligger i trakten av 20 - 35% relativ luftfuktighet.

    Nu har jag avslutat den här mätserien eftersom jag har monterat en givare för utetemperatur och dessutom kompletterat med registrering på RPi:n så jag får en textfil som jag kan ta in i Excel direkt. Mätvärdena är inte riktigt jämförbara mellan "gamla" och "nya" sättet att mäta.
    Skärmklipp.JPG
     
    kenjon, Segla IF, Kjell1351 och 19 andra gillar detta.
  2. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,638
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Det var mig en riktig energistudie skalman52, jag avundas ditt arbete och noggranhet! Vi är uppkopplade på el men bara för laddningens skull annars värmer vi oss med diesel. Trevligt at veta hur det fungerar med el/gasol kW, men jag hoppas på att någon har gjort något liknande fast med diesel.

    Jag tror att vi förbrukar ca 0,8 liter diesel per natt (vid i snitt ca +6˚C ute och +18˚C inne) utan någon särskild isolering. Efter ca 2 månaders ”test” i Spanien så tror jag att det kostar oss ca 10:- kr dygnet i dieselkostnader. Hade varit kul att få detta bekräftat av någon som gjort liknande undersökning som du fast med diesel.

    Eller är det bara att omvandla 2,5 kg gasol (1,3 kW) till motsvarande i diesel? ...och vad det nu blir!
     
  3. Håkan o Britt

    Håkan o Britt HBK Medlem

    Inlägg:
    1,492
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3489
    Vad är det för deiselvärmare ni har,håkan
     
  4. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    403
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Det är bara för er att räkna på :)
    Diesel har ett energiinnehåll på ca 44 MJ/kg = 44 * 10(upphöjt i 6)
    Väger ca 0.81 kg/liter
    En Joule är 0.28 * 10(upphöjt i minus 6) kWh

    Så för er blir det (om jag får till det rätt): 0.8 liter * 0.81 * 44 * 0.28 = 8 kWh (motsvarar ca 0.6 kg gasol)

    MVH
    Hans
     
    Marianne & Ranko gillar detta.
  5. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    2,068
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Det blir dryg 300W kontinuerligt att höja temperaturen 12 grader, jag tycker det verkar lite, beror ju på vilken bil också
     
  6. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    403
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Det tillkommer ju ca 100W per person i bilen och värmen från matlagning plus elförbrukning (nästan all el blir värme till slut)

    Om det dessutom är soligt på dagen (Spanien!) kan bilen ju bli uppvärmd på ett sätt som räcker en bit in på natten.

    MVH
    Hans
     
    Marianne & Ranko, cgwik och Olof G gillar detta.
  7. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,638
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    8 kW kan stämma rätt bra skalman för om jag minns rätt, vi betalade ca 24:-/natt för elen. Därför gick vi över till diesel då vi hamna på ca 10:-/natt...
     
  8. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,638
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Vi har Truma D6E (luftvärme med diesel eller el, eller både och) men vi saknar riktig statistik. Vi värmer oss hellre med diesel än med el här i Spanien där dom tar 0,3€/kW. Vi har ingen gasol i vår lilla husbil så det finns inte mycket att välja på, kanske lite mera kroppsvärme under samma täcke, hmmmm...
    upload_2019-2-14_19-58-46.jpeg
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.