• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En undran om GPS

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: En undran om GPS

Idag kom den äntligen vår nya GPS Garmin Nuvi. Inhandlad på www.outdoorexperten.se
till kostnaden av 5.325 kr inkl. frakt på 100 kr. Ca 465 kr billigare än Netonnet, som jag nästan bor granne med.
Beställde den på nätet i lördags och fick den idag. Nu är det bara att lära sig hantera den
med alla möjligheter innan det blir dags att hämta husbilen för första gången.
Just nu packar vi avresa på fredag till Gran Canaria i 14 dagar.
:D
Hälsningar
Mizar
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: En undran om GPS

Gert8 och ni andra som har Garmin 660. Hur larmar den på fartkameror? Får man bara upp en ikon med en kamera eller får man upp ett larm på hastigheten på kameran?
Har själv Tom Tom och där får man upp en ikon för aktuell hastighet. I Tom Tom så är filerna separata för respektive hastighet med namn ov2. I Garmin så är det endast en fil som jag tro heter cvs och då får man väl ingen indikation på hastigheten. I den filen ligger alla Sveriges kameror.

Tycker Garmin 660 verkar vara det bästa alternativet att uppgradera sig till med tanke på att min Tom Tom börjar bli lite till åren. Mycket med tanke på den stora skärmen.

Larmar Garmin på den hastigheten som är på en väg man just åker på? Om den gör det så kommer den väl att fungera väldigt dåligt nu när det kommer in flera alternativ på hastighet på våra svenska vägar??

Har kollat på andra sidor om Garmin och deras uppgraderingar verkar fungera väldigt dåligt med mycket driftsörningar som följd speciellt på TCM.

Mvh Håkan J
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: En undran om GPS

Hej! Jag följer också denna tråden med stort intresse för ett ev. gps köp.
Det ska bli intressant att få info på din Garmin Gert, på påskträffen.
Det jag vill ha med på kartan är dom nya EU medlemmarna och Kroatien.
Och det viktigaste måste ju va kvaliten på kartmaterialet och framtida uppdateringar.
Om den sen går att fota eller att spela musik med det kommer nog inte till någon större användning.
Jag var inne på Pricerunner och tittade, det gjorde ju inte saken lättare.
Att det fanns så många olika fabrikat det visste jag inte, och så många olika omdömen på samma gps-er, så man nästan misstänker det fanns apparater med med fabrikationsfel på.
Hälsn. Krister
 
F

F.d. 2900

Guest
Sv: En undran om GPS

jag funderar på att köpa en gps, nu säljer öb navigator, den heter navigon ts 6000t europa för 3250 kr är det något att ha eller ångrar jag mej då. ge mej era synpunkter jag är helt novis
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: En undran om GPS

Hej alla
Garmin 660 markerar med en ping-ljud när man kommer c:a 700 meter före en fartkamera, även en som är vänd andra hållet tyvärr.
En röd bård i överkant med texten varning 70 km/t eller vad som gäller för den kameran. Sedan så pingar den regelbundet tills jag åkt förbi kameran.
Funkar bra tycker jag.
Uppdateringen av nüvin går till så att installerar ett uppdateringsprogram på datorn,sedan ansluter man nüvin och finns det uppdateringar så laddas dom, fungerar för mej.
Fartkamerafilerna, är excelfiler med koordinater. Laddas in i navigatorn med ett program POI-loader. Enkelt. TMC sänds på P3 kanalen i Sverige och kostar inte något. Sedan är det väl vägverket som lägger ut vad som skall sändas och det kan förekomma att det inte sköts så väl. Men jag får i första hand uppgifter på alla vägarbeten i när området, och ifall om det är köer får jag uppgift om hur mycket tid man blir sinkad.Inte så viktigt för mej, men om vägen är avstängd på grund av trafikolycka så har jag fått upp det på skärmen och omdirigering av väg. Kan vara bra om man är på okända vägar.
Däremot att den ska larma om jag kör över gällande hastighet på den vägsträckan jag befinner mej på, gör den inte.
Att den ansluter till handsfree sker automatiskt när den en gång blivit dockad mot telefon.
På displayen finner man då en telefonlur och trycker man så får man upp telefonbok mm.
Röstuppringning, som jag inte provat. plus andra som som sms, ring hem-knapp m.m.
Jag gillar att den är så lätt att koppla bort, bara ett litet knapptryck så tar man bort den och stoppar i innerfickan.
Det går inte att lägga in rutter med etappmål utan man får lägga in olika mål i en lista ,favoriter, det ryms 200 st. Sen är det bara att välja vartefter det behövs.
Man förarbetar sin resa hemma och lägger in olika adresser, antingen från karta och koordinater.
660 är snabb på att räkna om till ny resväge ifall man kör fel.
Man trycker på skärmen med fingrarna och det funkar fint.
Priset har jag dålig koll på, men det är ofta så att ett nedsatt pris tyder på att det gäller en utgående modell, och kanske inte har dom nyare funktionerna. Det gäller att kolla noga med specifikationerna.
Vad gäller kartorna så finns det NavTec och TeleAtlas som dominerar. Det är ju den dyra biten, med massor med arbete nedlagt. Navigatorn i sej själv är mer eller mindre hopplock av mer eller mindre kända komponenter.
Tillverkaren kan där spara in på internminne och processor.
Även "operativsystemet" kan skilja i pris och kvalitet.
Ja det är mycket att tänka på.
Hälsningar Gert
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6657

Guest
Sv: En undran om GPS

Tack Gert8 m.fl.!

Kom hem för två timmar sen med en Garmin nuvi 660, kan knappt slita mej trots att där sitter en intregerad värsting i Subarun. Men denna var riktigt rolig, har redan lagt in en hel del som Bluetooth mm. Pris 4800-: hos en hanlare i Arlöv.

H. Olof
 
F

F.d. 7997

Guest
En fråga om Garmin Nuvi 660

Hej på er,,,,


Funkar det bra att hämta uppdateringar från nätet till Garmin Nuvi 660 ? Typ ladda ner nya kartor o.s.v ?
Tacksam för svar

Stig Partille
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: En undran om GPS

Idag hämtade jag min Garmin 660 köpt hos ADAMS i Varberg för 5350:- 3års garanti .

Kände mej som en lycklig man över detta, nästan julafton, ny sak att leka med......
Nu ska jag bara lära mej alla finesser som den innehåller, men vänta bara.

Svar till Stig Bernhardsson: om du registrerar din Garmin 660, är det inga problem att uppgradera nya kartor, fartkamerapl m m

MVH IngeK
:music-icon: :music-icon: :yes: :yes: :mcride:
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: En undran om GPS

Hej !
Garmin nüvi 660 har City Navigator Europe NT v9 som ligger installerad och klar.Tror att det är en NavTech produkt.
Sen kan man köpa friluftskartan som ligger på ett SD kort, finns på Garmins hemsida.
Vad gäller Europakartan så när det gått några år kan man köpa och ladda hem nyare versioner. Det finns beskrivet på Garmins hemsida om letar lite där.
Ljudböcker och Mp3 musik kan man köpa eller ladda in. Ljudet är väl inte någon höjdare så bilstereon blir ett bättre val i det fallet.
Det medföljer mp3 spelare,talbok och bildvisare. Bildvisaren gör att man laddar in egna bilder som hamnar på ett SD kort eller navigatorns intern minne, sen kan man visa som bildspel för vänner och bekanta.
Miniräknare och världsklocka, men valutaomräknaren är nog en användbar sak som går att uppdatera.
Även en måttomräknare finns där man lätt kan konvertera sträcka ,hastighet,volym,vikt,temp och yta. Bra att ha.
Språkguide och reseguide finns att köpa till på SD-kort.
Om du har lagt in en resa på navigatorn så kan man köra simulering och se hur rutten körs hemma på köksbordet.
Man kan även kolla en rutt genom att trycka på vägnamnet högst upp och får då alla höger och vänster-svängar oh även hur långt det är fram till svängen.
Trycker man då på ett sådant fält så halverar skärmen sig och till vänster en karta över korsningen och högra halvan står gatu eller vägnamnet med avstånd fram dit.
Det är i stora drag vad jag lärt mej om nüvi 660.
Det finns ju säkert andra fabrikat som är likvärdiga men det är bara nüvi 660 som jag har erfarenhet av.
Oavsett vilket fabrikat man har så bör man gå in på respektive hemsida och kolla uppdateringar av, operativsystemet och tillägg. Det är ju lite "datavärld" man är i och det kommer hela tiden "buggfixar" uppdateringar m.m.
Man kanske upplever att man har fått en "ny" navigator när man har uppdaterat den via respektive hemsida.
Trots att snön yr utan för fönstret här på Södertörn så önkar jag Er alla en skön jungfrutripp när ni hämtar ut "huset" från vintervilan.
Gert8
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen