• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En svart dag inom naturfotografin

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Åtelfotografering är väl mer regel än undantag inom naturfotot idag. Personligen anser jag att fotografen ska tala om om det är en åtlad bild eller ej. Många betalar idag en rejäl slant för ett dygn i gömsle med garanti för att vilda djur dyker upp. De är vana att få mat utanför gömslet, så givetvis kommer de dit varje kväll och kalasar. Vi har haft livliga debatter om detta, en del anser att det inte spelar någon roll, men jag tycker man lurar betraktaren. Det är i stort sett omöjligt att få sådana bilder på vilda djur utan gömsle och åtel.

Just därför har jag aldrig varit intresserad av djurfotografering. Jag gillar helt enkelt inte grejen att sitta inne i ett litet krypin och fota genom en kamouflerad glugg. Det känns inte som riktigt naturfoto för mig. Och som sagt, att få dessa bilder utan gömsle är ju oerhört svårt, just därför har jag istället riktat in mig på landskapsfotograferingen. Där kan jag röra mig fritt i naturen, "jaga" ljuset och använda mina kunskaper om området, hur ljuset rör sig och årstidenas skiftningar i ett område jag lärt känna ganska väl för att få en bra bild.

Jag har tidigare varit mycket kritisk till hur många djurfototgrafer valt att gå tillväga för att få bra bilder, och det blir ju inte bättre av det här.

Men det är givetvis synd om de djurfotografer som seriöst arbetat utan åtel och gömsle. Har precis haft ett långt telefonsamtal med en av dom nyss, och han var djupt bekymrad över framtiden inom genren.


Det finns massor djurarter vi aldrig hade fått skåda om inte gömsle och åtel hade funnits. Att det inte skulle vara riktigt naturfoto har jag svårt att förstå. Vi kan ta ett exempel när Brutus Östling lägger ner kanske ett hundra tusen kronor på att fånga en viss fågel på bild genom att vara tvungen att ha kamoflage kläder eller gömsle plus långa resor. Jag tycker vi skall vara tacksamma för dessa fotografer, som ligger i veckor i gömsle för att förmedla nägot fantastiskt på bild till oss. Att sjunka så lågt som att manipulera bilder med gott samvete som Terje gjorde, då är gränsen nådd
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Inte bara naturfotografer som "fuskar"!

Kolla SVT Play uppdrag granskning avsnitt 1, där försvinner pengar på polisstationen hej vilt?!?! Kan av egen erfarenhet tyvärr säga att poliser juger som borstbindare. Visst är det hemskt, detta är ju en yrkeskår som man förväntar sig mer av.

Som tur är känner jag en del poliser privat och kan konstatera att jag haft otur och på fältet stött på riktiga rötägg.

Rulla lungt mvh från Torbjörn som vågat ifrågasätta poliser(speciellt ettriga aspiranter från 08-området).
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Håller absolut med dig Inge, visst beundrar även jag Brutus m.fl.! Men vad jag menar är att hur många betraktare förstår att det är en åtlad gömslebild? För en del kanske det inte har någon betydelse, men för många tror jag att de kommer att känna sig lite lurade när det får veta hur det gått till för att få bilden.

Med Terjes bilder har vi inletts i tron att han har suttit ute på en stubbe i skogen, helt öppet utan gömsle eller åtel, och sedan fått djuren att komma honom så nära att han kunde fota lon med ett fischeye. I mina ögon var han en oerhört skicklig fotograf som lyckades med detta utan åtel och gömsle. Jag höjde honom långt över Brutus i skicklighet att närma sig djur. Men Brutus bilder är ju betydligt bättre, skarpare, närmare och häftigare. Och jag vet mycket väl vilket arbete som ligger bakom hans bilder. Och han har ju aldrig försökt att mörka arbetssättet.
Och Brutus har i många fall varit en föregångare inom gömslefotot, han har hittat nya platser med snygga bakgrunder som numera är populära inom naturfotografsfären.

Men fortfarande kvarstår faktumet att det stora flertalet betraktare inleds i tron att bilden är tagen helt ute i det fria utan hjälpmedel. För inte står det med stora bokstäver i bildens nederkant "åtlad gömslebild". Då hade bilderna och böckerna givetvis inte alls sålt lika bra. Så är det bara. Men likväl är en häftig närbild på en örn som sliter köttbitar ur ett kadaver imponerande och spännande. Vi hade förmodligen, som du säger, aldrig ens fått se dessa djur på så nära håll utan gömslet.
Men jag vill se en större grad av ärlighet kring den hur gömslebilderna är tagna, det gäller naturligtvis alla bilder inom naturfotografin.

/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Kanske är en idiot men lider med Terje han ljög till och med för sin fru, den killen mår inte bra just nu hoppas han får proffs hjälp. Att det skadat många är nog sant men dom flesta bransher har fått en törn då å då av någon som inte följer regler mm.

Men jag är av den sorten att jag litar på er övriga. Och dina bilder njuter jag av... I dag tänkte jag på dig för vi vandrade ute på Gränsö och fick beskåda hur målnen tornade ihop sig till ett helt otroligt i horisonten med havet som flöt ihop har aldrig sett något liknande... Å ja kameran var hemma likaså mobilen men Karin o jag med hundarna satt å bara njöt av det hela.

Mikkeman.

Visst är detta tragiskt för Terje, dock har han ju valt koka soppan som han själv sedan hamnat i. Det råder delade meningar angående hans frus bilder. Att hon skulle vara helt ovetandes förefaller något märkligt, att han skulle ha gått in i hennes dator och manipulerat hennes bilder utan att hon visste....
Jag dömer inte henne, däremot vore det bra för bägge om de istället lade upp alla korten på bordet och talar om hela sanningen, vilka bilder som är manipulerade och hur länge detta pågått.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Anette, kan bara hålla med dig i allt. Läste just inläggen på fotosidan där en hel del redovisas i ärendet.
När det gäller dina synpunkter runt åtelfoto kan jag bara hålla med.
MEN! att fotografera från gömsle kan ju vara så mycket mer.

Du med din erfarenhet och kunskap borde inte ha några problem att få besöka häckningsplatser där besöksförbud normalt råder. Med ett tillstånd att fotografera från gömsle på sådana platser kan jag bara tänka mig vad du skulle prestera.
Varför inte ta en kontakt och söka tillstånd?

Gomer /medlem

Ja, Gomer, det skulle nog vara spännande att se t.ex. en vild björn i ett gömsle, tror att spänningen är oändlig om man inte tidigare har varit med om något sådant. Skulle säkert bli häftiga bilder, men jag har som sagt aldrig kännt suget av att ta sådana bilder, då det är så oerhört många som redan gjort det. På Vårgårdafestivalen i höstas, så kunde jag till och med känna igen träden från ett visst gömsle upp i norra Finland. En skicklig finsk naturfotograf har gjort böcker och sålt många bilder på "sina" björnar därifrån. Samme man driver ett företag, där man kan hyra in sig för en rejäl slant ett par dygn i detta gömsle. Jag är inte riktigt förtjust i att betala dyra slantar för att få en naturupplevelse. Men de som vill göra det klandrar jag absolut inte!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Farit omkring på småvägar några timmar och funderat på detta.
Måste säga att det inte var så smart att välja såna djurarter som lo, mårdhund och kanske även varg?
Dessa arter har inte minst vi jägare, tämligen bra koll på. Hur många de är och var de är. Även Länsstyrelsen, rovdjursspårare och andra har minst lika bra koll. Glöersen tillhör ju en av dessa.
För egen del har jag en ganska bra kontakt med rovdjursansvarig här nere. Han har t o m namn på "katterna"! Ebba har tre ungar i år o s v.

Med detta vill jag bara säga att han kanske "kommit undan" om det hade rört sig om älg, rådjur eller nåt annat. Osökt kommer då - tyvärr - frågan: Finns det fler som fuskar? Någon som man inte lägger märke till lika lätt?

Vi svenskar är ju inte särskilt toleranta mot fuskare. Tänk på finska skidlandslaget och deras doping. Tvivel förekommer än hos vissa om de fortfarande är dopade eller ej.

Som sagt: Oerhört tragiskt för alla er andra verkligt seriösa utövare av detta fantastiska konsthantverk! Jag lider med er ska du veta!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Jag vill verkligen tacka alla er här som visar förståelse för händelsen och att ni har förtroende för mitt naturfotografi.

Jag älskar att förmedla, bilder och film. Jag har en alltid haft en enorm drivkraft att vilja förmedla upplevelser till andra, som kanske inte kan/har möjlighet att se/genomföra dessa.

Jag kommer att fortsätta med det, men kanske man i ännu högre grad måste förklara hur bilderna är tagna.

Sitter just nu med ett stort material från dagens fotograferande, lägger upp lite flygfoton inom kort.

Återigen, tack för att ni uppskattar mina bilder, ni är så tacksamma här i Husbilsklubben, så det är verkligen kul att dela med sig till er!

/Annette
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: En svart dag inom naturfotografin

I vintras försökte jag med åtel!

Tjudrade en 13 Kg gädda vid den stubbe som syns i strandkanten till vä i högra fönsterrutan. Detta då en sannolikt rejält hungrig havsörn hade flugit förbi efter älven flera gånger under en vecka. Jag tänkte att fågeln nog skulle uppskatta lite mat och inte skulle jag ha dragit mig för att ta bilder av den om så hade varit fallet, även om huvudsyftet var att bjuda på lite nödfoder.

Men detta arrangemang, med åtel direkt utanför fönstret till mitt lekrum, ser i fågelögon sannolikt ut som ett planerat bakhåll. Örnen tordes inte visa sig och det tog närmare en vecka av upprepade överflygningar innan korparna vågade sig ner. Korparna verkade mycket mer nervösa än vanligt och jag skulle aldrig ha blivit av med gäddköttet om jag hade försökt fotografera, det gick inte visa sig det minsta i fönstren. Det krävs sannolikt mörkläggningsgardiner eller motsvarande för alla fönster med en liten fotoglugg. Men sådana arrangemang får vara; huset är ju inte ett fotogömsle utan en bostad!

De enda bilder jag lyckades ta av örnen var genom tredubbla fönsterutor när den flög vid den motsatta stranden. Naturligtvis tekniskt dålig kvalitet under sådana förhållanden, men det går i alla fall se att det är en ung havsörn. Den bilden tagen före mitt första och sista försök med åtel (om jag inte skall räkna de småfåglar jag fotat i närheten av fågelbordet?).

aake

Datalekplatsen (Large).jpg

IMG_0790 (Large).jpg
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Misstänker att det är väldigt svårt att få bilder på "riktigt vilda" djur i naturen. Tror själv att jag ett ögonblick för några dagar sedan såg bakdelen av en varg försvinna över ett krön under lingonplockning i norra Värmland. Och att björnen blir varse människan, och gör en undanmanöver, långt före vi får en skymt av den har man visat med "GPS-björnar".
Men jag såg ju i "Mitt i nauren" i torsdags att man kan mata tom Fiskgjuse. En av mina fiskande grabbar har en mink som brukar komma fram occh hämta det som annars skulle släppas tillbaka. Han får tyligen bra med fisk för det mesta han får sticker han och gömmer för att återkomma och tigga mer fisk.:)


För övrigt tror jag att överallt där det kan finnas pengar med på ett eller annat sätt finns det alltid någon som försöker ta genvägar. Visst kan detta drabba hela branschen men om man skall försöka se något positivt i det hela så kan det vara att allmänheten och "yrkesfolk" blir mer kritisk och mindre godtrogen.
 
F

F.d. 53072

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Alla dessa bilder som jag beundrat, där han alltid sagt att -jag skapar bilden direkt i kameran ! Hur i hela friden har han lyckats komponera så precis att fyra korpar syns bara delvis på väg ut i varsitt hörn o.s.v.

Men det som känns värst nu är misstanken om att han, för att öka trovärdigheten för sina egna bilder, kanske har manipulerat Malins bilder också. Henne ovetandes.
Jag tänker på bilden från Mullsjöskogarna där Terje så småningom visade på ett lodjur i hennes bild. Ett lo hon själv inte hade sett tidigare ! ????
Vem vet? Troligen bara Terje, men bara misstanken är olustig.:confused:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Det är en djup personlig tragedi fär bägge, spekulationerna är många, vi hoppas att man öppnar alla kort så trovärdheden för tidigare publicerat material kvarstår.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Var går gränsen - enligt Naturfotograferna - för "manipulering"?
Är det direkt ur kameran som gäller, eller kan man lätta upp skuggor, mätta färgerna, använda sig av PS nivåer?
Tror jag varit inne på ämnet för länge sen när det gäller våra dykbilder som jag anser, är mycket svåra att få "rätt" - vad nu "rätt" är.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Sedan den digitala teknikens intåg i fotovärlden, har det blivit alltmer luddigt var gränsen går, det har varit mycket upp till var och ens ansvar att veta var gränsen går.
Att öka kontrast, lätta upp skuggor, öka mättnaden med en rimlig nivå är väl mer eller mindre ansett som helt okej. Se det som att det är precis som på den analoga tiden, du valde en specifik typ av film för att påverka bilden. Ville man ha kontrastrika, skarpa och mättade färger valde man att stoppa i en Velvia i kameran.
Jag själv har ställt in min kamera på "Velviaåtergivning", och ser att jag idag får ut samma resultat som jag fick med diafilmen, men att bilderna är skarpare. Detta beror helt enkelt på att kameran och optiken är bättre. Min sensor återger idag en bild som är skarpare i projicerat läge än en projicerad diabild, och då talar vi om projektioner med en sida på två meter på duk.

Men att däremot klona bort detaljer (förutom damm och sensorfläckar) som fanns när bilden togs är inte okej utan att ange detta. Att sedan dessutom klistra in stulna bilder från internet är ett helgerån.

Så här står det på Naturfotografernas hemsida angående etiska regler:

Naturfotografernas etiska regler



En medlem i föreningen Naturfotograferna/N
– uppträder på ett hänsynsfullt sätt i naturen, enligt principen, icke störa – icke förstöra.
– skapar, presenterar, publicerar och säljer sitt fotografiska material på ett ärligt och uppriktigt sätt.
– informerar på eget initiativ om det fotografiska materialets tillblivelse, om det är sannolikt att det annars kan feltolkas.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Förstår inte honom, han har med all säkerhet tagit många bra bilder utan manipulation. Varför inte säga att denna bild har jag gjort si och så med. Han hade då inte behövt stå där med byxorna nere.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Mycket märkligt att en så pass väletablerad människa offrar allt och sin heder genom att fuska. Tyvärr finns det fuskare nästan överallt och inom i stort sett alla sektorer. Minns en stilig ung man med en lysande karriär inom räckhåll. Han fuskade med en liten blyertspenna och allt bara rasade samman. Kom aldrig tillbaka. En fuskare förblir tyvärr fuskare för alltid i mångas ögon.
V-backen :(
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

På tal om åtel. Tror inte att jag visat dessa bilder.
Älgen är tagen med vår åtelkamera och är den största vi veterligen har haft i markerna sen åtminstone 50-talet. En tiotaggare en gång på 70-talet men denna har nog fler.

Älgtjur.jpg

Bilden på Bergfinken tog jag i vintras vid fågelbordet.

Bergfink.jpg

Lite "off-topic" - jag vet!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Inte bara naturfotografer som "fuskar"!

Kolla SVT Play uppdrag granskning avsnitt 1, där försvinner pengar på polisstationen hej vilt?!?! Kan av egen erfarenhet tyvärr säga att poliser juger som borstbindare. Visst är det hemskt, detta är ju en yrkeskår som man förväntar sig mer av.

Som tur är känner jag en del poliser privat och kan konstatera att jag haft otur och på fältet stött på riktiga rötägg.

Rulla lungt mvh från Torbjörn som vågat ifrågasätta poliser(speciellt ettriga aspiranter från 08-området).

Riktigt begåvad jämförelse Torbjörn....! Du slår verkligen huvudet på spiken!? Det här skulle jag kunna utveckla för den som verkligen är intresserad av fakta..., men du verkar inte tillhöra den skaran, så jag låter bli. Förstår att du blivit utsatt för något traumatiskt polisingripande som du har svårt att ta dig ur...., fattar bara inte hur du kan få in det här? Skriv gärna ett mail eller PM om det är något du vill diskutera.

Annette! Dina bilder är magnifika! Både de och du präglas av äkthet. Jag är inte kapabel att bedöma hur bilderna är tagna men jag är ganska bra på att bedöma människor. Därför kan jag ta gift på att dina är äkta! :)

Krister N
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Härvan har vuxit under dagen. Han är nu avslöjad för ytterligare bildmanupilation och stöld av bilder i boke "Året". Bland annat vargbilden på sista sidan.

Det tycks bli ekonomiska efterräkningar dessutom. Ett stort antal sponsorer, myndigheter, t.ex. kommuner, NVV, tidningar m.m. höjer sina röster om skadestånd, återbetalning mm. En känd fotograf och skribent hade ett nära sammarbete, och de skulle tillsammans ge ut en bok om djuren i skogen.
Han har varit redaktör och skribent i ett flertal fototidningar, ett samarbete som idag har tagit ett snöpligt slut.

Många har köpt hans bilder för publikationer, bokförlag som tryckt hans böcker, det här är nog bara början på en fullständig peronlig tragedi.

Naturfotograferna ska i dagarna ge ut en ny bok, "Vår sanna natur", där TH här medverkat med ett antal bilder. Boken skulle tryckas i övermogon, men idag har författaren Henrik Ekman/N och bildredaktören Jörgen Wiklund tagit bort all text om TH samt hans bilder som skulle varit med. En enorm tur att boken inte hade hunnit i tryck ännu.

Vi får se vad som händer i veckan, det kommer att hållas krismöten i både /N och PN angånde en eventuell uteslutning.
 
Toppen