• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fundering - om körkort

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
"Utökad behörighet" (det som kallad B96) är en del av det tredje körkortsdirektivet som trädde i kraft i hela EU den 19 januari 2013.

Pålle

I olika diskustioner här på forumet har jag uppfattat B96 som en svensk uppfinning. Där några har råkat illa ut vid poliskontroller.

Min personliga åsikt är fortfarande att om man tar ett KK B med en bil som är ca 5 meter lång och väger mindre än 3 500 kg och sen sätter sig i en HB på 8 till 10 meter och väger över 3 500 kg så är det stor skillnad på hur man skall och kan framföra detta fordon. Det bör betyda att man skall ta ett KK C.
Naturligtvis finns det många personer med KK B som är duktiga chaufförer även med långa fordon.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag tycker folk kom med lösningar redan väldigt tidigt i tråden. Bryt inte mot lagen, så slipper du försöka förklara varför du gjorde det...
Enkelt i min bok, men vi läser nog inte samma böcker du och jag..

Förmodligen inte. Det verkar också som att vi har olika erfarenhet av livet (som inte är svart/vitt).
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Du behöver ju inte argumentera för din sak på platsen, du behöver bara inte skriva på (om jag minns rätt) så har du fortfarande möjligheten att betala eller överklaga till domstol? Om man däremot är så stressad eller ofokuserad är det väl egentligen ingen ursäkt, det beror på dålig planering eller att man inte tar uppgiften att framföra sitt fordon på allvar, och då kanske man borde låta bli eller egentligen planera bättre. För övrigt har jag lärt mej väldigt mycket av många års mc-körning att alltid försöka ha fokus på körningen, och försöka tänka åt alla med/mottrafikanter för att rädda sig själv när dom fungerar helt ologiskt eller nonchalant, numera pillade på telefoner, paddor m.m.

Vad jag menar är att om du fattar fel beslut efter att ha blivit stoppad (du skrive rpå) har du sedan ingen möjlighet till prövning värd namnet.

Risktagande inehålle rmängder med parametrar som påverkar. Att förenkla och påstå att en risk är livsfarlig enkom pga. att hastigheten har ökat (som vi bla. kan läsa här i tråden) visar bara på brist på kunskap i ämnet. Om så hade varit fallet hade det varait lika livsfarligt oavsett utbildning, oavsett status på fordon/förare eller blå lampor på taket (eller ej). Och hade således varit förbjudet även för blåljuspersonal (eftersom risken för att köra ihjäl 3:e part hade bedömts för hög.

Nu har man inte gjort den bedömningen (tack och lov) så det finns omständigheter som gör att hastighetsöverträdelse inte nämnvärt ökar risken att råka olycka. Däremot OM olycka inträffar blir konsekvenserna för de inblandade alltid värre vid högre hastighet (men det är en helt annan diskussion).
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Märkligt domslut, taxichauffören överskred gällande hastighet för att ersätta ambulans?? Om inte det enligt lagen borde gälla som särskilda skäl och låta det räcka med varning istället för återkallelse vad krävs då för särskilda skäl? Borde inte rätten känna ett visst ansvar för dom dåliga sjukvårdsresurserna?

Akut fara för liv måste föreligga. Och det är en fråga som i lugn och ro utvärderas av experter (ex. läkare mfl.) i efterhand. Skall vi bryta mot någon trafikregel pga. sjukdomsfall/olycka mm. måste vi först säkerställa att skadan/sjukdomen är akut fara för liv (hart när omöjligt för lekmän). Så ibland chansar man och gör det man tror är rätt.

I eterhand visar det sig att de som sitter bakom tangentbordet och likt ett mantra upprepar "hade du hållt hastighetsgränsen så..." hade rätt.

Så nästa gång ni kommer till en trafikolycka (eller liknande situation där person råkat ut för trauma) lasta och kör lagligt oavsett omständigheter eller ställ er och vänta (efter att ha larmat 112).

Om det var rätt beslut får ni svar på i efterhand. Överlevde personen var det rätt. Om inte var det rätt ur ett annat perspektiv, nämligen "ni slapp bli av med körkortet". Så hur ni än vände roch vrider på beslutet är det allt rätt att skydda sitt körkort och behörighet... (eller?)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag får nog hålla med om detta. En högre hastighet innebär inte automatiskt att riskerna ökar. Om man kör förutseende (läser av trafiken), visar hänsyn, planerar sina omkörningar, ser till att man har marginaler, tar hänsyn till dolda avsnitt på vägen etc. & naturligtvis inte chansar utan kör efter sin förmåga & bilens kapacitet så är det nog ganska riskfritt. Förutsättningen är ju också att man kör utanför tätbebyggt område & inte passerar skolor e.d.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Kommenterade i ett tidigare inlägg en artikel om en taxiförare som blev av med körkortet på grund av att han körde in en akut sjuk person till sjukhus och när det inte fanns någon ambulans tillgänglig så körde han för fort och fastnade i en fartkontroll.
  • Det han borde gjort vore att kontakta SOS alarm och i samråd med dom begära "Fri väg" då kontaktar SOS alarm polisen och meddelar färdväg, mål och bilmärke, Polisen gör då ett allmänt anrop om detta i inblandade polisdistrikt. Fri väg gäller då som för vanliga utryckningsfordon med samma ansvar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns ju också ganska rejäla marginaler innan man blir av med körkortet, i varje fall på sträckor med 70 Km/tim och uppåt, så någon slags utryckningskörning är ju faktiskt möjlig utan att körkortet försvinner, bara man inte gör det på 30-50 sträcka. Och där är det ju oftast mycket stora risker att köra avsevärt för fort. Sedan måste man ju fundera över riskerna att köra över någon, eller hjälpa någon som har ont någonstans ofta utan att veta vad det är för åkomma, eller hur livshotande det är?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Kommenterade i ett tidigare inlägg en artikel om en taxiförare som blev av med körkortet på grund av att han körde in en akut sjuk person till sjukhus och när det inte fanns någon ambulans tillgänglig så körde han för fort och fastnade i en fartkontroll.
  • Det han borde gjort vore att kontakta SOS alarm och i samråd med dom begära "Fri väg" då kontaktar SOS alarm polisen och meddelar färdväg, mål och bilmärke, Polisen gör då ett allmänt anrop om detta i inblandade polisdistrikt. Fri väg gäller då som för vanliga utryckningsfordon med samma ansvar.

Hade vid liknande situation direktkontakt med SOS som fick en klar bild av läget samt vilket mitt mål var samt nuvarande pos. utan att informera om polis för att få hjälp. Sträckan jag behövde färdas var > 30 km. Allt gick bra, både med mitt körkort och den akut sjuka. Men märkligt att inte SOS föreslog/nämnde att de kontaktar polis för att bistå.

Hastigheten var kanske inte hög nog för att de skulle anse det nödvändigt (160-170 km/h).
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det finns ju också ganska rejäla marginaler innan man blir av med körkortet, i varje fall på sträckor med 70 Km/tim och uppåt, så någon slags utryckningskörning är ju faktiskt möjlig utan att körkortet försvinner, bara man inte gör det på 30-50 sträcka. Och där är det ju oftast mycket stora risker att köra avsevärt för fort. Sedan måste man ju fundera över riskerna att köra över någon, eller hjälpa någon som har ont någonstans ofta utan att veta vad det är för åkomma, eller hur livshotande det är?


Läser man trådskaparens berättelse framgår att marginalen som behövdes i hans fall för körkortsindragning och sedermera också förlorande av behörighet (förutom böter) var 32 km/h.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, och det är 45% över hastighetsbegränsningen, om han hade nöjt sig med 40% (28Km/tim) hade han klarat kortet. Jag tycker att det är ganska frikostiga marginaler?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ja, och det är 45% över hastighetsbegränsningen, om han hade nöjt sig med 40% (28Km/tim) hade han klarat kortet. Jag tycker att det är ganska frikostiga marginaler?

Räknar vi ren skär mattematik är 45% stora marginaler. Vi förlorar också körkortet (stor risk) vid +31 km/h på 120-väg, där motsvarar det ca. 26% marginal vilke tockså är hyfsat stor marginal. Men åter igen, omständigheterna i övrigt bör tas i beaktande, kan jag tycka.

För det är skillnad på rusningstrafik och sopren motorväg en tidig sommarmorgon (efter skymning) om vi ser på risktagandet.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Räknar vi ren skär mattematik är 45% stora marginaler. Vi förlorar också körkortet (stor risk) vid +31 km/h på 120-väg, där motsvarar det ca. 26% marginal vilke tockså är hyfsat stor marginal. Men åter igen, omständigheterna i övrigt bör tas i beaktande, kan jag tycka.

För det är skillnad på rusningstrafik och sopren motorväg en tidig sommarmorgon (efter skymning) om vi ser på risktagandet.
Så då kan det t o m bli fri fart om föraren anser att det är ok. Och inte ska man ha böter för det..
Är du beredd att riskera kk genom att blåsa på så kan du inte komma o gråta efteråt. Finns bara en att skylla på.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Läser man trådskaparens berättelse framgår att marginalen som behövdes i hans fall för körkortsindragning och sedermera också förlorande av behörighet (förutom böter) var 32 km/h.

Förstår inte vilken behörighet utöver körkortet man skulle missta efter 2 mån. återkallelse. Det krävs 12 mån. återkallelse för att man skall mista alla KK-behörigheter och tvingas ta om körkortet.
Möjligtvis mister man möjligheten att köra en tung husbil på B-kort enl. Undantagsbestämmelsen
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Kommenterade i ett tidigare inlägg en artikel om en taxiförare som blev av med körkortet på grund av att han körde in en akut sjuk person till sjukhus och när det inte fanns någon ambulans tillgänglig så körde han för fort och fastnade i en fartkontroll.
  • Det han borde gjort vore att kontakta SOS alarm och i samråd med dom begära "Fri väg" då kontaktar SOS alarm polisen och meddelar färdväg, mål och bilmärke, Polisen gör då ett allmänt anrop om detta i inblandade polisdistrikt. Fri väg gäller då som för vanliga utryckningsfordon med samma ansvar.

Precis, det andra låter mer som en efterkonstruktion ifrån taxiföraren och vi vanliga tycker givetvis synd om taxiföraren som torskar för fortkörning. Skulle inte alls bli förvånad om resenären bara hade stukat foten eller något liknande. Polisen vill inte jävlas med folk som gör rätt för sig oavsett om det kanske inte ligger inom lagens ramar.

Att det fungerar ungefär så som du skriver vet jag, pappa har gjort något liknande då han fått akutfall i taxin.


Ang polisen: som den gången jag gjorde en högersväng trots att det är högersväng förbjudet och polisen ser ju givetvis det och stoppar mig, Jag har ju åkt rätt väg hundratals ggr men den här gången var jag stressad eftersom mitt barn stod och väntade på mig.

Jag var försenad för att jag förhindrade så att en gymnastiksal inte brann ner, man var ju även lite skärrad och tänkte bara på allt som kunde hänt, så jag glömde svänga 300 meter tidigare. Jag förklarade hela situationen för polisen så dom mer eller mindre tackade mig och så fick jag åka vidare utan böter.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Mycket av resonemanget i den här tråden verkar bottna i att alla har en RÄTTIGHET att köra bil, och att man därigenom blir straffad genom att körkortet tas ifrån en.

Själv ser jag det som att man har FÖRMÅNEN att få köra bil, under förutsättning att man bevisar att man har kompetensen att göra detta.

Pålle
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Vad var det man fick höra i slutet av 60-talet iallafall fall: Körkort är inte ett bevis på att man kan köra bil utan ett tillstånd att öva på egen hand.
Kanske nåt att fundera över även idag. Vet inte om det talesättet använd numera i körskolorna.
EssoJ
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Då får jag dra ett exempel ur verkliga livet. En av mina svågrar blev stoppad i en hastighetskontroll i GBG. Polisen tyckte att det hade "gått lite för fort" men svågern kontrade blixtsnabbt med att vi var på väg till Sahlgrenska sjukhuset för att hämta vår svärmor. Polisen sa då att det inte var någon orsak för att överträda hastigheten. Svågern kontrade med "att då kände han inte vår svärmor". Polisen kunde knappt hålla sig för skratt när han skrev ut böteslappen på 500:- som var väldigt mycket på den tiden. Nämnas kan att bättre & snällare svärmor gick nog inte att uppbringa.
 
Toppen