• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk och regn

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hejsan!
Har en fundering på att köpa ett litet elverk för att kunna förlänga en ev. fricamping när batterierna börjar sina och det är för mulet för solcellen. Behöver inte 220V från elverket till annat än driva batteriladdaren, en CTEK M300 25A
Klarar allt annat på 12V via batterierna och med gasol.
Har i och för sig en bodels-AC som drar 1000W men den känns som onödig lyx i norden.
Så: CTEK-laddaren drar 2,9A = 638W så ett litet elverk bör räcka eller? Laddaren klarar enligt specen 170-260V ”fulström”.
Tänker jag rätt eller fel?

Ni som har elverk, hur gör ni när ni behöver köra dom och det regnar? Det händer ju ibland i Sverige ;) Jag har sett att många bara har IP-klassning 23... Parasoll? ;)

Tacksam för tips.
 
Senast ändrad:

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Elverk och regn

Vårt Honda 10i har fått mycket oväder under snart tio års tid, det funkar bra fortfarande. Det har levererat laddspänning trots snöslask o hällregn, flera dygn i sträck. Det känns som misshandel men det är sällan jag hittat regnskydd till elverket...

Ok, tänkte bara på att den har IP-klass 23.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Elverk och regn

Hej

Jag använder en av de många förvaringslådorna i plast som säljs lite överallt. Ställer platlådan över elverket.Har tagit hål i gavlarna på lådan så jag kan mata elkabel och att elverket får kylning. När jag inte använder elverket så förvarar jag det i plastlådan. Fungerar även vid hällregn.

Smart! :)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Eza och LPS system är fantastiska grejer, det är ingen tvekan om det. Nya varianter gör också att priserna kommer ner.

Men, ”Ladda automatiskt med bilens överskottsenergi medan du kör eller anslut direkt till elnätet” funkar ju inte alls på vintern när man gör av med som mest energi. Vi står ofta still i flera dagar, långt från elnät och uttag. Att LPS i sin marknadsföring dessutom påstår att elverk brummar och osar visar bara på okunnighet. Då blir man ju lite orolig för kunskapen om de egna systemen...

Vi åker till Norrbotten på måndag för fyra veckor i snön. Efter en sväng till Göteborg så blir det en vecka i Sälen. ”Man kan ju använda en LPS istället för elverk” är inte aktuellt för oss. För oss så gäller Honda 10i.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Håller med om vinterperioden och de begränsningar detta innebär.
Som jag tolkar fördelarna med en LPS eller EZA så är det egentligen batteritekniken. Det verkar snabbare och lättar att fylla ett Litiumbatteri än traditionella batterier med blyteknik!?
 

fellman

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25536
Medlemskap
2023
Håller med om vinterperioden och de begränsningar detta innebär.
Som jag tolkar fördelarna med en LPS eller EZA så är det egentligen batteritekniken. Det verkar snabbare och lättar att fylla ett Litiumbatteri än traditionella batterier med blyteknik!?
Under våren kommer vi med en supercharger så an kan ladda ett 100 ampere batteri på 55 minuter. Ett utmärkst sätt är att kombinera LPS med elverk. Kör elverket en timme för att ladda LPS:n och sen har du energi motsvarande 200 ampere blybatteri man kan använda tills det är dags att ladda igen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.735
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Under våren kommer vi med en supercharger så an kan ladda ett 100 ampere batteri på 55 minuter. Ett utmärkst sätt är att kombinera LPS med elverk. Kör elverket en timme för att ladda LPS:n och sen har du energi motsvarande 200 ampere blybatteri man kan använda tills det är dags att ladda igen.

Jag fick plötsligt känslan av att du är inblandad i detta, är du importör/ tillverkare eller liknande?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Under våren kommer vi med en supercharger så an kan ladda ett 100 ampere batteri på 55 minuter. Ett utmärkst sätt är att kombinera LPS med elverk. Kör elverket en timme för att ladda LPS:n och sen har du energi motsvarande 200 ampere blybatteri man kan använda tills det är dags att ladda igen.

Javisst, det låter bra. Men vi har fyra styck Biltema AGM 95Ah, det funkar fint för oss och vårt elverk, som varken osar eller är störande.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag fick plötsligt känslan av att du är inblandad i detta, är du importör/ tillverkare eller liknande?
Jovisst är han det. Hans hemsida är http://www.bohena.se som är företaget som säljer grejerna. Det behöver ju inte i & för sig vara något fel i det. Det förkommer ju att företag som har ett intresse i vår fritidverksamhet går med i klubben för att hålla lite koll på läget & lobba för sin vara. Han borde bli medlem, presentera varan under "Medlemsförmåner & där ge HBK-medlemmar rabatt.

Bennie
 
Toppen