• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk och regn

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hejsan!
Har en fundering på att köpa ett litet elverk för att kunna förlänga en ev. fricamping när batterierna börjar sina och det är för mulet för solcellen. Behöver inte 220V från elverket till annat än driva batteriladdaren, en CTEK M300 25A
Klarar allt annat på 12V via batterierna och med gasol.
Har i och för sig en bodels-AC som drar 1000W men den känns som onödig lyx i norden.
Så: CTEK-laddaren drar 2,9A = 638W så ett litet elverk bör räcka eller? Laddaren klarar enligt specen 170-260V ”fulström”.
Tänker jag rätt eller fel?

Ni som har elverk, hur gör ni när ni behöver köra dom och det regnar? Det händer ju ibland i Sverige ;) Jag har sett att många bara har IP-klassning 23... Parasoll? ;)

Tacksam för tips.
 
Senast ändrad:

rsaanro

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6706
Medlemskap
2024
Sv: Elverk och regn

Tror nog att du tänker fel ang. laddaren. Jag tvivlar på att den drar 638W på primärsidan. Den lämnar säkert 2.9A sekundärt, effekten blir då 2.9 x 12 =35W. Med en hyfsad verkningsgrad bör effekten primärt bli max 50W.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Elverk och regn

Tror nog att du tänker fel ang. laddaren. Jag tvivlar på att den drar 638W på primärsidan. Den lämnar säkert 2.9A sekundärt, effekten blir då 2.9 x 12 =35W. Med en hyfsad verkningsgrad bör effekten primärt bli max 50W.

Ja jag kanske behöver hjälp med att förstå hur mycket laddaren förbrukar, jag kollade här (bild)
 

Bilagor

  • 16B75A63-A433-4691-A334-443F95D3767E.png
    16B75A63-A433-4691-A334-443F95D3767E.png
    147,1 KB · Visningar: 49

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Elverk och regn

Vårt Honda 10i har fått mycket oväder under snart tio års tid, det funkar bra fortfarande. Det har levererat laddspänning trots snöslask o hällregn, flera dygn i sträck. Det känns som misshandel men det är sällan jag hittat regnskydd till elverket...
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Elverk och regn

Tror nog att du tänker fel ang. laddaren. Jag tvivlar på att den drar 638W på primärsidan. Den lämnar säkert 2.9A sekundärt, effekten blir då 2.9 x 12 =35W. Med en hyfsad verkningsgrad bör effekten primärt bli max 50W.

Nej, den lämnar 25 A sekundärt. Det är rätt med 2,9x230, även om det är maxeffekt och troligen drar den betydligt mindre än så.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Elverk och regn

Ok, så med ett 700W elverk klarar jag mig gott och väl då. Och om den levererar ”finström” så kan jag t.o.m. ladda iPad/laptop samtidigt.
Tack :)

Ingen annan som kör elverket i regn och har en smart lösning på regnskydd?
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Sv: Elverk och regn

Hej

Jag använder en av de många förvaringslådorna i plast som säljs lite överallt. Ställer platlådan över elverket.Har tagit hål i gavlarna på lådan så jag kan mata elkabel och att elverket får kylning. När jag inte använder elverket så förvarar jag det i plastlådan. Fungerar även vid hällregn.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Elverk och regn

Fastmontera en bensin eller dieselmotor som driver en bilgenerator någonstans, så slipper du släpa på en generator, som ska tankas och tar onödig plats.

Själv har jag haft en i motorutrymmet, som reserv om jag skulle bli utan ström i bilen.
Det var en gräsklipparmotor och en begagnad 55 A generator, som jag satt ihop av skrot, dyrast blev kilremmen för 50 spänn
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Elverk och regn

Hej

Vi har använt vårt ganska sparsamt till husbilen, men vi hade ett Honda elverk på ett företag där vi monterade staket i ur och skur. Vi hade med detta verk varje dag hela året under de två år jag jobbade där och det gick som en klocka hela tiden. Vi släpade runt det hela dagarna, tappade ner det för ett berg vid tillfälle. Det stod i både regn och snö.

Aldrig några problem.

//Mattias
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Elverk och regn

Ok, så med ett 700W elverk klarar jag mig gott och väl då. Och om den levererar ”finström” så kan jag t.o.m. ladda iPad/laptop samtidigt.
Tack :)

Ingen annan som kör elverket i regn och har en smart lösning på regnskydd?

Skulle nog satsa på elverk med lite högre effekt än 700 W, minst 900 W kontinuerlig effekt åtminstone.
 
Toppen