• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk - jordspett?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Ni som har mindre mobila elverk, typ 1000W portföljvarianten.
Använder ni jordspett?
Det verkar ju lite meckigt att behöva banka ner 1 meter i marken och inte minst få upp det efteråt....
Om ja på frågan; kan man använda en sån här? (Bilden).
Är ju enklare att få ner och upp.
Finns det någon el-kunnig?

Tack på förhand :)

//Ulf
 

Bilagor

  • FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    104,7 KB · Visningar: 21
F

F.d. 54123

Guest
Hej!
En enkel fråga.
Är det vanligt med 3 fas anslutning till en husbil? Jag har aldrig sett någon.
Frågan från Ulf ursprungligen gällde enkla ca 1000W portabla 1 fas elverk typ Honda i10

Du kanske missade detta tillägg...

Tillägg: Vid 1-fas reservelverk, som är ojordat, och en husbil utan jordfelsbrytare, finns faktiskt såna bilar än. Blir det då ett jordfel i husbilen så att chassit får en en flytande potential så kan man få en ordentlig smäll om man samtidigt barfota står på marken och håller i en ledande del på husbilen....
 
F

F.d. 940

Guest
Dom flesta elverk har väl en generator som lämnar 12volt till en inverter som lämnar 230volt ut.
Måste man då jorda husbilen om man använder invertern som man har monterat i husbilen.
Arne.
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Du kanske missade detta tillägg...

Tillägg: Vid 1-fas reservelverk, som är ojordat, och en husbil utan jordfelsbrytare, finns faktiskt såna bilar än. Blir det då ett jordfel i husbilen så att chassit får en en flytande potential så kan man få en ordentlig smäll om man samtidigt barfota står på marken och håller i en ledande del på husbilen....
Om elverket inte är jordat till marken är det bara den kapacitiva överledningen till jord som leder ström, och den är väldigt liten, till dina barfota fötter. Är elverket jordat då kan det bli en mycket farlig ström genom marken till dina fötter.

Är fasen direkt mot gods i husbilen bör säkringen i elverket lösa ut, om inte kabeln är för lång med för liten area.

Det här talar för att man alltid skall ha en jordfelsbrytare direkt på elverket.
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Hur funkar det med Husbilar som har inbyggt elverk? Vad är skillnaden mot att starta sitt lilla portabla Hondaverk?
Som jag ser det är det inga problem om strömförbrukarna är inne i bilen men om man använder prylarna utomhus så får man betrakta hela husbilen som ett elverk.

Har man då en plåtis så är plåtytan nära mark avsevärd och bildar en större kondensator än ett litet elverk, dock har det ökande avståndet betydelse men det tar nog inte ut varandra.

Det är nog en bra ide' att bara använda elprylarna inne i bilen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jisses vilka inlägg här är. Men jag saknar information om skyddshandskar och gummistövlar när man kör elverk. Av alla svaren att döma så finns här många el kunniga, för annars så hade man väl inte svarat?
Skyddshandskar.jpg Gummistövlar.jpg


Nej. (små elverk)

Ja. (stora trefas elverk)

Generatorn i ett portabelt elverk går inte att jämföra med det fasta elnätet. Elverket är ett IT-system AC (inte TN, TN-S, TN-C, TN-C-S eller TT) som är frisvävande precis som invertern. Finns mer att läsa om invertern här Jordfelsbrytare

För att förstå detta räcker det inte med att vara normalfuntad, det är rätt så lurigt detta med elverk. Om IT-system kan man läsa i standarden SS 436 40 00 under 411.6.1 och 312.2.3. Då systemet inte har förbindelse till jord kan man inte få elchock om man kommer i kontakt med spänning och jord samtidigt. Man får ingen sluten krets.

Om jag skriver att i ett IT-system skall spänningsförande delar vara antingen isolerade från jord eller anslutna till jord genom tillräcklig hög impedans så är det inte många här som är med på det. Det är för att felströmmen blir då låg vid ett ända fel till en utsatt del eller till jord. För att anläggningen ska bli farlig krävs sålunda två fel. Så någon vidare diskussion ger jag mig inte på.
 
Toppen