• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk för inbyggnad

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej och GOTT NYTT ÅR

Är det någon i kluben som har ett Dometic Bensindrivet elverk, ett sådant som man bygger in i husbilen?
Jag undrar om den väsnas mycke?
Det står i katalogen att den ger ifrån sig 59db.
Bygger man sedan in den i garaget på husbilen blir väl hela bilen en resonanslåda.
Jag har lite svårt att uppskatta hur mycke 59 db är.
Det vore därför intressant att höra med någon som har något liknande elverk.

Snarken2
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Elverk för inbyggnad

Hej
Vi har kraftverket inbyggd i garaget. Framme i bilen stör det inte mycke, men inte går det att sova i sängen som är åvanför garaget när kraftverket är i gång.
På nya bilen som vi har beställt planerar jag att montera kraftverket i mellangolvet.
Skall försöka lägga in en länk med en bild

dethleffs-if7870-esprit-1348256_b_9602709.jpg


Ha de paffw
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Elverk för inbyggnad

Hej paffv

Hur vore det att isolera med ljudisoleringsmatta runt elverket?
Släpps avgaserna ut under bilen kanske det går att sätta dit yttrligare ljuddämpare.

Snarken2
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Elverk för inbyggnad

Hej paffv

Hur vore det att isolera med ljudisoleringsmatta runt elverket?
Släpps avgaserna ut under bilen kanske det går att sätta dit yttrligare ljuddämpare.

Snarken2
Hej vi hade ett 2,5 Kv fast då hette det Elecktrolux,monterat i orginalboxen som är isolerad,hängande i gummikuddar under H.Bilen.Skaffade en längre avgasslang med en VW 50 tals änddämpare l änden .
Resultatet blev både tyst och snyggt med den kromade pipen ut.
Visst det låter ju alltid från en motor som är i gång,så ett visst omdöme måste man ju ha för att inte störa grannarna.

Mvh Bernt
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Elverk för inbyggnad

Hej paffv

Hur vore det att isolera med ljudisoleringsmatta runt elverket?
Släpps avgaserna ut under bilen kanske det går att sätta dit yttrligare ljuddämpare.

Snarken2

Hej
Bilden är inte från våran bil utan en bil som är till försäljning här i Finland men jag tänker montera likadant på vår nya bil som kommer i vår, målsättningen är att isolera bättre än på bilden
Ha de paffw
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Elverk för inbyggnad

Hej Gunnel o Bernt.

Hur upplever ni ljudet inne i HB?

Snarken2
Ljud eller Oljud,var man i behov av ström är ljudet ljuv musik,den omvända,då behövde den ej gå.
Under dagen med en del aktiviteter i bilen märks det knappt när det är igång,ska man sova med verket igång beror på hur känslig man är.(och hur trött).
Sanningen att säga var väl det hela en helt onödig investering. men genom att husbilen nyttjades yrkesmässigt som följebil,kontor och bostad så var vi tvugna att vara 100% säkra på ström.
Men under 4 år och 20 000 mil användes verket på sin höjt ett 10 tal gånger.
Snacka om hängslen och livrem.

Mvh Bernt
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Elverk för inbyggnad

Har ingen erfarenhet av elverk i husbilar men jobbat mycket med olika kraftkällor i båtar. Bästa dämpningseffekten på ljudet får man genom att ha en stabil bottenplatta (gärna tjock plåt) samt använda gummifötter avvägda mot vikten av aggregatet. En huv över aggregatet med noggranna tätningar vid alla genomförningar borde ta ned ljudet till ett minimum. Beroende på hur mycket vikt man kan tillåta, är tjockleken på bottenplattan viktig, ju tyngre och kraftigare platta man har desto tystare blir det. Resonansen beror på darrningar i det material som aggregatet står på, stabil platta lika med liten eller ingen resonans.
Ove.G
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Elverk för inbyggnad

Kolla på solceller och omformare istället. Ta i ordentligt så fungerar det perfekt. Har själv 2 st 90W solceller och en omformare på 1000W. Finns även en 2500W hos Kjell och Kompani. Har inte använt elstolpar i sommar, men ändå inte sparat på elutrustningen.

Åke
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Elverk för inbyggnad

Kolla på solceller och omformare istället. Ta i ordentligt så fungerar det perfekt. Har själv 2 st 90W solceller och en omformare på 1000W. Finns även en 2500W hos Kjell och Kompani. Har inte använt elstolpar i sommar, men ändå inte sparat på elutrustningen.

Åke

Hej Åke!
Solceller i all ära, jag har själv på vår husbil, men, fricampar man med h-bilen året runt och i synnerhet under de riktigt mörka månaderna så räcker det inte med dessa solceller om man står lite längre utan ström, jag skaffade mig ett litet elverk istället på 1000w som jag använder då och då.
Men vi har olika behov och "campar" på olika sätt och skall ju därefter införskaffa de verktyg som behövs för ändamålen!

Mvh
Pilot
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: Elverk för inbyggnad

Hej vi har haft Dometics elverk i fyra h-bilar. Det är viktigt att montera verket på vänster sida för man sitter ju ute på höger sida. Och avgasröret även på vänster sida. Vi har det hängande under bak med Dometics tillbehörskonsoller. Det är gummikuddar mellan verket, konsollerna, motorn och generatorn är även gummiupphängd inne i lådan.
Angående buller.Det beror på belastning, för det går på tre olika varvtal.På ca 1kw går det på lågvarv och bullrar inte mycket.Den största vibrations orsakern är att den flexibla avgasslangen är för dåligt uppklammad.Har sett det på många installationer.Avgaspipen måste vara vänd åt rätt håll som det står i installationsboken.Mycket viktigt!
LYcka till
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Elverk för inbyggnad

Ett bra tips att spara ström är att göra som vi: BYT UT ALLA LAMPOR DU KAN MOT LEDLAMPOR. Det sparar faktiskt oerhört mycket.

Ne nu ska ja förbereda mig snart, ska till Ullareds camping imorgon och bo där över helgen.

Haj haj
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: Elverk för inbyggnad

Hej igen angånde isolering. På högersida har du ett luftintag.Motorn är en Honda gräsklipparmotor på 160 km o 5,5 hk och är luftkyld. Innanför gallret på h-sidan sitter invörtern som behöver mycket kylning .Även motorn och generatorn.
Ska du monter det i en låda i garage eller mellan golv så måste du säkerhetsställa att verket får tillräkligt med luft för korrekt kylning. Har sett där några har montert verket i undergolvet utan att sett till att verket får luft för kylning och motorn ska ju oxå ha luft.
Så någon extra isolering behövs inte Däremot så kunde ljuddämparen vara mer efektiv.Montera en exta dämpare eller som tidigare innlägg en avgaspip från en WW-bubbla som ändrör och det är nog inte fel. Ska även jag testa detta.
Får inte invörtern tillräcktligt med kylning så kostar det ca 10,000 kr pluss arb,kostnad
att byta ut.:mh4:
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Elverk för inbyggnad

Hej

Funkar det med en större ljuddämpare kan man undra varför den inte är monterad från början.
Det kan väl knappast bero på vikt och pris.

Snarken2
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk för inbyggnad

Elverket skall ju få plats på så många olika bilar som möjligt, men de som jag har hört bullrar inte mycket i originalskick heller. Jag skulle tro att det finns en och annan slarvig montering därute.
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: Elverk för inbyggnad

Hej I Dometics Värld så är det nog pengar som styr. Det är ju avgasljudet som är störande och skulle det vara så att motståndet blir för stort så kan man öka avgasrörets diameter och ha ett kort rör mellan motor och ljudämparen. Då eliminerar man högre mottryck. Jag har även sett fabriksmonterade elverk där avgasröret sitter mitt under h-bilen och även verk som har varit monterade bakom högra bakhjulet med ventilations- öppningen mot hjulet där vatten och smuts hamnar i verket.För våran del så störs vi inte av elverket. Vi fricampar en hel del så då är ett elverk ett måste. Vi stod i Guardias Viejas i Spanien där var vi i 6 veckor på fricamping. Vi var ca 60 h-bilar där under vinter-
halvåret.Våra grannar som hade två solceller på vardera 125 w var ju ständigt utan ström
så det blev att även ladda deras batterier när vi körde vårat elverk.Tyskarna som var där
kom med ett förslag att alla som behövde ladda batterierna skulle köra verken mella kl 17.00-20.00 Detta funkade o inga sura miner från någon.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Elverk för inbyggnad

Har haft elverk i dom 3 sista husbilarna, den första hade ett Tec 29 hängande under bilen, 4 st 80ah batt = 360ah + 1 gammal caliraladdare på 20 amp, problemet med denna kombination var att det tog för lång tid att ladda batterierna, om jag förbrukat 50% alltså 180 ah fick elverket gå i 10-12 tim ändå blev de inte riktigt fulladdade efter 2 år och flera rep av elverket (tror att det blev för varmt fastän det satt under bilen) såldes bilen. Bil 2 hade också ett Tec 29 och 900 amp batteribank + extra 12v generator på motorn elverket användes mycket lite. Bägge dessa elverk väsnades en hel del.
På nuvarande bil, Onan elverk 2 st 225 amp batt och 100 amp Mastervolt laddare, perfekt kombination.
Står nu i Fuengirola, kör elverket 1 dryg timma varannan dag och har alltid 70-100% i batterierna, jämte mej står en svensk som har jätteproblem med sina batterier han har 2 fritidsbatt och en laddare som ger 14 amp han kopplar in sej på mitt elverk när jag kör det 1 dryg timma men det hjälper inte så mycket han har för liten laddare skall jag ladda upp hans batt får elverket gå i 10-15 timmar.
Många tror att ju större elverk desto fortare laddas batterierna men så fungerar det oftast inte, laddningen styrs helt av bilens egen laddare.
Skall man köpa elverk tycker jag man skall fundera över, vad skall det användas till, driva kaffebryggare och mickro eller skall batterierna laddas, de flesta HB har väl laddare som lämnar 15-25 amp skall man då ladda upp en batteribank på 300ah som är halvfull så tar det 8-12 timmar oavsett hur stort elverk man har.
Nu har jag bra grejor och som tur är satt dom på bilen när den köptes, skulle jag köpa HB idag skulle det vara en batteribank på 300ah gel eller helst agm batt och en laddare på 80-90 amp samt en inverter på min 1500W och till detta ett litet bärbart elverk på ca 1200-2000w och givetvis en DC-DC laddare så det även laddas bra när jag kör, har man detta så laddas halvfulla batterier på ca 2 tim och man kan köra kaffebryggaren utan att starta elverket.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elverk för inbyggnad

En fundering jag har är hur bra startar t.ex Tec29-elverket när det är mins 20 utomhus. Och hur nyttigt kan det vara att få igång det regelbundet i sträng kyla?

Anders
 
Toppen