• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller inte?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej!
Blir så brydd....Har läst här om erfarenheter vid användning av elverk.
Har köpt ett Kipor elverk campingvarianten.
Har ännu inte hunnit prova det men fick idag sträng avrådan av gammal husbilsägare att ett sådant var farligt använda om bensinångor och gas kom i kontakt med varandra.
D.v.s. om elverket "läckte" bensin när det stod i garaget.
Någon annan som vet om det stämmer?
Mvh
Marina total novis
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Jappe!
Du leder på poäng. Jag hoppas att du inte blev nedstämd för att du blev klandrad när du nämnde ordet motorbåt i en tråd som handlade om elverk. Det var nog Eva som brusade eller busade. Kanske hon avsåg ”hjälper” när hon skrev synonymen ”båtar” och i så fall har jag gjort en felanalys. (det är väl husbilar vi pratar inte båtar elverk är gott). Beträffande elverk så är det väl ok för mig om jag bara slipper ha ett sådant inom os eller hörhåll. Sen är vi ju på det viset vi stackars ofullgångna människor, att vi irriterar oss på det onödiga ljudet medan man accepterar det nödvändiga eller de av naturen åstadkomna.
Ja du Jappe, även du kan väl sova gott trots ett sött litet snarkande vid din sida? Men skulle det vara Eva som elverkade i närheten, då hade vi fått flytta på oss.
Förlåt att jag emellanåt slant lite lätt utanför tråden.
Hälsningar från farbror Claes, som sänder en extra hälsning till Eva.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Hej farbror Claes!
Tack för dom vänliga orden, som gör att jag åter kan resa mig upp och gå vidare i livet. Jag har faktiskt funderat på att skaffa mig ett elverk själv, men efter att ha testat dom anordningar (gasolpanna till uppvärmning, Origo spritkök till matlagning och solpaneler till elförbrukarna, såsom kompressorkylskåp, belysning, dator, cirkulationspumpar m.m.), som jag har i husbilen, så insåg jag att jag inte har något behov av det.
Sött snarkande; jojo, mitt senaste förhållande tog slut bl.a för att hon snarkade som en vildsugga, om man nu får begagna sig av sådana uttryck i det här forumet.
Har Du läst mitt inlägg om julresan till Polen, för övrigt? Jag tycker att jag har fått lite dålig respons på det. Jag vet att folk är lite rädda för att semestra i Polen, men jag har fricampat där vid flera tillfällen och det hände inte någonting och jag var inte rädd.
Hjärtliga hälsningar från Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Så småningom kan vi kanske hoppas att ny teknik löser problemet med att producera el enkelt och tyst utan att solen står i zenit eller elverket förpestar omgivningen och grannsämjan.
Enda realistiska alternativet just nu tycks vara Efoys bränseceller. Det tyska företaget SFC verkar ännu så länga vara ensamma om att ha en fungerande bränslecell som kan användas i exempelvis en husbil. Men det är dyrt. Minsta anläggningen kostar minst 20000 kr plus installation. Bränslet, metanol, i 10 liters dunk kostar minst 200 kr. Det räcker till motsvarande ca 740 ah. Enligt tillverkarens uppgifter. Efoy-cellerna säljs av Sunwind i Sverige, man kunde betitta en anläggning hos dem på Elmiamässan.
-
På den enorma megacampingen intill Elmiamässan surrade och osade ett stort antal bensinmotordrivna elverk vid alla tider på dygnet. Till förtret för de flesta och till glädje för några.
På ställplatser och campingar ses inte elverken som särskilt välkomna, de ger tyvärr snarare upphov till grannosämja och vresiga tillmälen. Den som kör igång sitt verk får hålla sig med rätt tjock hud och rymligt samvete.
Tyvärr finns inte så många alternativ om man förbrukar mycket el och inte har tillgång till elnätstolpe. Det finns dock de som har investerat i stor batteribank och rejäl solcellsanläggning på taket. Och som dessutom har snåla förbrukare ombord.
Vi som inte har råd med en bränslecell får snåla även i fortsättningen. Eller snurra igång elverket och tåla grannens ilskna blick.
Anders Witt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Helt rätt...
Men i väntan på den nya tekniken väljer jag att använda elverk när batteriet är tömt ( obs... slut... nada ... finito). Bränsleceller är den teknik som många förutspår ska rädda fordonsindrustrin (inkl moi)
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Hmmm....Lutar mer och mer åt att returnera elverket.
Maken påstår att där man kanske eventuellt är i behov att köra elverk skulle det störa naturliga tystnaden.
Tystnad som idag är en lyxvara enligt mig som till vardags är omgiven av 39 barn i åldrarna 1-5 år.....
Brukar kalla mig ljudallergiker.
Tror vi får satsa på dubbla bodelsbatterier i stället.
Tack för all respons allihop.
Roligt när man ser diskussionens vågor svalla.
Många kloka och tänkvärda meningar härinne!
Än en gång tack och en önskan om trevlig fortsättning på veckan!
Marina
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

OK du gör som du vill...
Vill du vara utan möjligheter den dan som batteriet är slut så är det ditt val, mitt val är ett annat. Inte därmed sagt att att mitt elverk går 24/7
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Hej!
I en bränslecell ger 10 l metanol 740 Ah. Jag undrar hur mycket energi 10 l gasol ger om man räknar om det till Ah. Det finns säkert någon på detta forum som kan räkna ut det. Fysik var inte mitt bästa ämne i skolan och det har inte blivit bättre med åren. Tack på förhand!
Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Luring!?? Jag? Jag har faktiskt ingen aning och det har väl inte du heller, antar jag. Det måste ju finnas någon här, som kan reda ut begreppen. angan och Jappe väntar otåligt!
Jappe
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Jag har "Lyssnat" på Er konversation och jag blir ännu mer tveksam till att köpa ett elverk.
Vi har i vår bil 2 st batterier på 100 amp/t var + solceller.

Det jag i skrivande stund är "Rädd" för är att jag skall överladda batterierna.

Har visserligen en voltmeter som visar batteriernas kondition just i "ögonblicket" men eftersom jag har solcellen kopplad till denna krets så kan jag inte se hur många % som är kvar i batterierna.
Jag vet att Håkan "Blixten" kan detta mycket bättre än mig så jag skall snacka med honom på nästa träff om detta.
Så att just nu så känns det inte som det blir något Elverk. Men som sagt, man vet inte vad som händer och fötter in the framtiden.
Hälsningar från kurt.:confused: :D :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Ett fulladdat batteri ger 12,9 V. När spänningen går ner mot 12 V är det "högt vatten" Jag mäter spänningen med en vanlig multimeter och det har fungerat bra för mig.
Finns det verkligen ingen på detta forum, som kan jämföra enegiinnehållet i 10 l metanol resp. 10 l gasol? Spänningen är olidlig!
Jappe
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Hejsan!

Om jag har ett batteri på 100 Ah.
Hur lång tid måste jag köra ett Kipor elverk för att det ska bli fullladdat?

/ Micke

det beror snarare på din batteriladdares kapacitet än på elverkets, sannolikt är elverkets effekt 1000W eller mer och kan gott o väl försörja batteriladdaren med den energimängd som behövs för att ladda batteriet
kolla alltså värdena för din batteriladdare, kan den ge 10 ampere så tar det teoretiskt sett 10 timmar att få batteriet fulladdat om man startar med ett tomt batteri

en tio liters "laddning" metanol till en EFOY bränslecell ger enligt uppgift 740Ah, teoretiskt sett motsvarar detta ett uttag på 740 ampere under en timmes tid eller 1 ampere under 740 timmars tid
troligt är att siffrorna för bränslecellen anges vid 12V och då blir den i metanolen bundna energimängden 12x740=8880Wh eller 8,88kWh

som en jämförelse innehåller ett kg gasol (propangas) 12,8kWh
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Ska man dra´ det här vidare, så bör man väl kolla verkningsgraden hos de apparater, som resp. bränsle användes till, men det blir för jobbigt i kväll. Bränslecellerna befinner sig väl fortfarande på utvecklingsstadiet och det lär väl hända en del där framöver. Tack för svaret i alla fall.
Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Int ska du vara lessen för det int, men jag såg att du bor på Päronvägen... SKÄMT, SKÄMT, JAG SKOJAR BARA!!!
Huvudsaken är att husbilen fungerar, man behöver inte veta allting.
Ha de´ gôtt!
Jappe
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

För att återgå till frågan om elverk eller inte?

Med en "modern automatladdare" (finns i flertalet husbilar?) med underhållsfunktion,
* sker laddning som Anders sagt ovan linjärt från tomt till ca 80% laddat bodelsbatteri
* men för rest laddning 80 - 100%, räkna med att det då åtgår lika lång tid som för de första 80%'n (bla pga att laddningsspänningen sänks för att skona batterierna).
Gäller samma vid laddning med bilens generator, bodelsbatterier blir i praktiken sällan laddade till mer än 80-85% om de inte laddas under "längre tid" med nätel (startbatteriet arbetar dock med andra förutsättningar).

Om man t.ex har ett Kipor elverk (som kontinuerligt ger 900 watt) eller motsvarande så kan man utan vidare från detta enda elverk ladda upp till 3-4 husbilar samtidigt om man inte har andra eluttag samtidigt.

Vill man skapa bättre förutsättningar att ladda batterier i den egna bilan kan man
* skaffa en extra batteriladdare (= samma kapacitet i Amp som bilens)
* separera bodelsbatterierna från varandra (tillfälligt under forcerad laddning från yttre
källa, elnät/elverk)
Med "denna lösning" halveras laddningstiden och med en större batteribank räcker det dessutom med att ladda denna till 80% och ändå ha "gott om 12v el"!
 
Toppen