• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller inte?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej!
Blir så brydd....Har läst här om erfarenheter vid användning av elverk.
Har köpt ett Kipor elverk campingvarianten.
Har ännu inte hunnit prova det men fick idag sträng avrådan av gammal husbilsägare att ett sådant var farligt använda om bensinångor och gas kom i kontakt med varandra.
D.v.s. om elverket "läckte" bensin när det stod i garaget.
Någon annan som vet om det stämmer?
Mvh
Marina total novis
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Aldrig bra att ha något som läcker bensin någonstans i husbilen. Bensinångorna kan leta sig fram till lågan i gasolkylen eller trumapannan. En jädrans smäll kan bli resultatet.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Hej Rimagy,
använd du lugnt ditt elverk. "Läcker" det så är det fel, däremot kan det lukta/dofta lite (om du är känslig). Vi stoppar in vårt elverk i en plastpåse så slipper vi ev lukter av olja/bensin.

Använd ditt elverk, det är en bra och effektiv hjälp mot elbrist och mig veterligt har ingen olycka skett med ett sådant. Har själv ett motsvarande elverk sedan tre år och med det klarar vi alla de rimliga elenergibehov som vi har.

Då är det betydligt större risk med att ha t.ex gasolkylskåpet eller värmaren igång på gas när du tankar och dessutom så är det inte heller tillåtet.

/ Ha det bra och lycka till med ditt elverk
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Tack!

Känns genast bättre.Får använda säck jag med.För inte välter väl verket om man packar det bra i garaget...Vi avser att fricampa och då vore det välkommet kunna använda TV,kaffebryggare m.m.
Ha en skön höst!
Marina
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Jo, det var ju det som var frågan, om det läcker. Läcker det så är det icke tillrådigt att använda i husbilen och det gäller alla bensindrivna elverk. Använder själv ett Yamaha och gör som Librell, stoppar in det i en plastsäck när det inte används. Jag har mycket noga koll på att det inte läcker det minsta.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Har oxå ett elverk som gick ToR leverantören för en garantirep via kungliga postverket. Jag packade det i en plastpåse men fick det i retur i bara kartongen. Bensinlocket var inte stängt (luftningen) och det var en skätt bensin kvar i tanken samt full med olja. Trots stor "Denna sida upp" lapp på paketetet hade posthanteringen ställt det upp och ner vid utlämningsstället. Ingen olja eller bensin hade läckt ut så jag tror inte risken för läckage är överhängande.

Litet tillägg: Elverket är ett Kipor campingvarianten (1000W) som säljs av Drift och Underhållsteknik i Mönsterås
 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller inte?

Min erfarenhet är att det håller väldigt tätt. Om man reser på kontinenten så kan det ju bli väldigt hett i "garaget" om man då har fyllt elverket proppfullt så kan det fukta pga volymökningen. Jag fyller inte elverket proppfullt utan lämnar lite volym kvar. Jag öppnar då och då tanklocket för att släppa ut det övertryck som uppstår i värmen.


Lev Väl
Glädjen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

"Jag minns en kväll i Furusund, när skymningen föll på"; nej förlåt, det var på Koster för rätt många år sedan. Då dök det fram en kavaljer i en stor motorbåt och han hade med sig en tingest som rök och bullrade hela natten. Idyllen försvann i ett nafs!
Solcellen är uppfunnen, kompressorkylskåpet likaså!
Mvh
Jappe
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Tyvärr finns det i Svedala regniga sommarveckor med ganska dålig solinstrålning = "no battery charge". Fast framtiden kanske ger oss effektiva solpaneler som kanske tom funkar i vinternattens mörker :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

OK! Jag kanske tog i lite, men det är väl aldrig fel att försöka använda sig av modern teknik. Explosionsmotorn har inte utvecklats särskilt mycket de senaste hundra åren och snart är dess saga all, på grund av miljöförstöringseffekterna.
På campingplatser och på många ställplatser finns ju elstolpar och när man fricampar ute i bushen, så uppfattar i alla fall jag ett bensin- eller dieseldrivet elverk som störande och kanske inte helt nödvändigt.
Mvh
Jappe
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Håller med Angan men vill tillägga följande;
Ett någorlunda modernt elverk mestadels 4-takts bullrar inte, man kan "vid behov" dessutom ställa det långt bort (lång kabel), i svacka, eller dyl och då hörs det knappast.

Vill man fricampa och använda el, utan tillgång till nätel, räcker det inte med solceller inte ens om det finns tillgång till sol. Man skulle få täcka hela biltaket med solceller dyr lösning", hoppas på sol, ingen skugga, använda stearinljus, mm.

Solceller är kanske en bra men dyr lösning av problemet med underhållsladdning när nätström saknas och om bilen står stilla en längre tid men då krävs att både start- och bodelsbatterier verkligen laddas. Ett billigare alternativ för underhållsladdning kan vara att helt enkelt köra motorn/bilen en stund för att återladda batterierna.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Vill man ha samma komfort i det mobila hemmet som man är van vid i det stationära hemmet, så krävs det kanske elverk, men jag klarar mig bra med solcell, kompressorkylskåp och värmeväxlare. Ledlampor är inte fel heller. Jag kanske har en ovanligt bra solcell (110w), men jag tycker den räcker gott, även när solen inte skiner.
Hur som helst är det inte fel att värna om miljön och försöka använda sig av modern teknik, så långt det är möjligt.
Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Det där måste ändå bero på hur länge man fricampar på samma plats. Vi har visserligen inga solceller men hyfsat med batterikapacitet. På det klarar vi oss i ca fem dagar utan att behöva vara inkopplade på 220V eller starta bilen. Då använder vi normalt (tror jag) med belysning, datorn går en stund för att skriva dagens händelser och ladda över bilder från kameran och kanske titta på någon film samt bilradion mm. Begränsningen är snarare tillgången på vatten.

Beträffande elverk så går det kanske att begränsa bullret, frågan är dock för vem, sig själv eller grannen i förekommande fall. Avgaserna kan däremot vara svårare att bli av med, både för sig själv och den eventuella grannen.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Elverk eller inte,med min typ av boende så går det inte att använda sig av elverket medan solpanelen ladar hela tiden från morgon till kvällen.Jag fricampar inte utan friparkerar.Samtidigt så tror jag att dom flesta står på ställplatser och campingar med tillgång till el,så elverk..nej:)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Rimagy,

Jag tycker inte om dom for dom anvands av flera vid en tidpunkt som inte passa riktigt. Det betyder inte att jag inte ager nagon tvartom jag har een barbar 4t Honda som ar sa tyst att jag knappt hor den nar den star under husbilen, uppmat ger den 52dB.

Som sagt har endast engang riktigt varit i behov och var glad att jag hade den, ene hus batterier kom i kortslutning och sog alla andra batterier tom da var man glad efter att ha det daliga batterier lokaliserade att kunna ladda up dom andra 2.

Ha ett elverk men anvand den nar den riktigt behovs ar den rad jag kan ge till alla.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Klart att man inte kör elverket om man inte behöver ström. Det är inget självändamål. Men är batteriet (eller batterierna) slut så är dom och då har man inget val. Då är ett elverk eller en kraftfull 230V stolpe enda alternativet. Att köra motorn några timmar är ett klart sämre alternativ tycker i alla fall jag. När solpanelerna blivit billigare, villket verkar komma rätt snart, kommer jag oxå att täcka taktet. Men när en 150W panel ligger på 10000+ och ett eleverk 3000 så är i alla fall dagens förutsättningar klara. Elverket kommer nog till heders i framtiden i alla fall då man hamnar i extrema situationer men den tiden den sorgen...då har man ju elverket redan.
 
Toppen