• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Hej.

Är helt novis avseende detta med elförsörjning husbil

men jag följer intensivt trådarna.

i den Husbil ( Sunlight A72) jag beställt är det 2*95 A batterier.

och jag har läst trådar

-Om solceller
-Om elverk
-Om bränsleceller


men----

hur lång tid behöver jag använda bilens ordinarie generator för att ladda på batt.

1 timme/ dag?
X timmar/dag?

till exempel.

Räcker det med 1 timmes ngt förhöjd tomgångskörning per dag?
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Et tillegg når det gjelder ladning fra bilmotor, hvor mye en kan få ut er avhengig av turtall på motoren. Effekten på generator er maks og ved maks turtall på motoren. Ved tomgang er det knapt vedlikeholdsladning tilgjengelig, for noen biler er det ikke stort mer en vedlikehold av bilbatteri.

Og her kommer neste bombe, ladningen styres av spenningen på bilbatteri. Fullt bilbatteri gir mindre ladestrøm enn ved utladet bilbatteri.

Men det finnes noen triks i bakhånd som er beskrevet i detalj i en serie tråder av Bredo.

Det där stämmer inte för våran husbil laddar minst 35A på tomgång. (750 v/min

JOE
 
Senast ändrad:

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Hej JOE
Sent i höstas gjorde vi en ofrivillig test, en kombo av glömde rycka ut mobilen/värdelösa bodelsbatteri mycket tv resulterade i 10 v på morgonen. Då startade vi motorn, turligt nog var bilbatteriet nästan full laddat(12.8v). Vi har en 20A laddare, därför öste den på med drygt 19 A. Efter att Inger gått morgonrundan med hundarna visa mätaren 12.2 v. Sen kom solen och räddade oss. Trots allt blev det blev lite tv till frukost.
Mvh
Bertil
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Nu hänger jag inte med Bertil.
Du skriver att ni startade bilen och samtidigt har ni en laddare som som ger 19 A. Vad driver ni den laddaren med 230 V via inverter?

JOE
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

I min siste husbil (er uten for tiden) med Gel batterier på omlag 300 Ah og nedtappet til under 11 V så ladet motoren på tomgang knapt 20A. Økte jeg turtallet til mer normalt for kjøring ble det 50 A ladning, og dette fra en 180 A generator.

Samme øvelse med LiFeYPO4 batteripakken på 400 Ah ga ved tomgang 40 A og ved kjøreturtall over 100 A. Men spenningen etter flere timers kjøring ble aldri over 13,8 V. Solpanel og noen døgn kunne gi litt over 14V på bobatteri.
 

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Det där stämmer inte för våran husbil laddar minst 35A på tomgång. (750 v/min

JOE

Vid vilken spänning i batteriet? Så var det i min bil med, men vid lägre batterispänning. Vid stigande spänning i batteriet så brukar laddningen avta dramatiskt vilket medför att batteriet sällan blir fulladdat, även vid färd.
 
Senast ändrad:

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Har dragit grova kablar från startbatteriet till bodelsbatterierna, 2x95Amp. Givetvis säkrat. Nära bodelsbatterierna har jag 2st C-TEK 250S Dual 5-stegs laddning. De ser till att bodelsbatterierna blir fulladdade. Inverter med ren sinuskurva, 2kW. Kylskåp 230V. Vi åker dagligen med bilen när vi är ute, strömmen räcker gott o väl till tv, 2 laptops, belysning och kylskåpet. Visst, det kostar att köpa, men det funkar och räcker till, man behöver inte snåla. Skall komplettera med solpanel (bara för att) som kopplas till C-Tek:erna som är MPPT-laddare. Vi står aldrig vid elstolpe. Ha det alla.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Så ska de va, proffsigt!!

Kör man laddning direkt från generatorn på motorn så får man "aldrig" fulladdade batterier, då denna laddning är "leksaker" jämfört med typ ditt upplägg.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Har dragit grova kablar från startbatteriet till bodelsbatterierna, 2x95Amp. Givetvis säkrat. Nära bodelsbatterierna har jag 2st C-TEK 250S Dual 5-stegs laddning. De ser till att bodelsbatterierna blir fulladdade. Inverter med ren sinuskurva, 2kW. Kylskåp 230V. Vi åker dagligen med bilen när vi är ute, strömmen räcker gott o väl till tv, 2 laptops, belysning och kylskåpet. Visst, det kostar att köpa, men det funkar och räcker till, man behöver inte snåla. Skall komplettera med solpanel (bara för att) som kopplas till C-Tek:erna som är MPPT-laddare. Vi står aldrig vid elstolpe. Ha det alla.

Har du 2 stk.C-tek til 2x95 Amp batterier?En räcker ju till 300
Ampere,ock försörjda mina 2x115 Amp batterier suveränt.

Är det inte 1 stk. c-tek dual 250 + 1 stk. C-tek Smartpass du
har då??

Jag kompleterade med solceller,som kopplades til C-tek`n,ock det
höll på sommarhalvåret.

På nya bilen,har jag bara ett batteri + Efoy 6 amp.Mer trängs
inte.Efoy laddar i snö ock regn,ock laddar mer än jag förbrukar
i dygnet.

Värme - TV - ledljus - datorer m.m KAN dra lite mer om alt står
på samtidigt en kort period,särskilt i uppvarmingsfasen til Thruma,
men batteriet går aldrig under 12,6 volt.Där startar Efoy`n ock
laddar fult igjen,om det snør eller regnar.Den kan ladda upp til
140 Amp. i dygnet,långt mer än man förbrukar.På sommarn går
den bara varje annan dag om vi ligger still.Man använder ju inte
mycket el på den årstiden.

Vist kostar det lite,ungefär vad en øl kostar i dygnet,ock 36000,-
kostar den,men vicken comfòrt med Efoy :yes: ock mer behövs inte.

Den tar jag med til nästa bil :)
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Vid vilken spänning i batteriet? Så var det i min bil med, men vid lägre batterispänning. Vid stigande spänning i batteriet så brukar laddningen avta dramatiskt vilket medför att batteriet sällan blir fulladdat, även vid färd.

Ja visst är det så. När jag behöver ladda så har jag dåligt med ström i batterierna och då laddar generatorn max till en början. Vilket är helt naturligt.

JOE
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Till alla er som funderar på (eller har) elverk, vindkraft eller Efoy:
Är det ingen som har funderat på/värderat ett riktigt gasoldrivet verk? (Riktigt, eftersom det ju går att konvertera bensinverken).

Till exempel Telair EcoEnergy?
Lättare, renare, tystare (som en tyst diskmaskin) och smidigare (kopplas till gasolflaskan/-orna).
Såg en installation i Tyskland som gick på cirka 4100€ (nov 2014), inköp och installation.

Kolla in denna länk: Stromerzeuger | Duo2mobil
Så bra att den tom ersätter solpanelerna (!?).

Träffade paret Schleinkofer (som ligger bakom konceptet till Hymer Duomobil) i våras i Kremmin, och fick allt presenterat.
Min tyska är inte så bra, Hymer-fabriken hade tydligen installerat en solpanel i efterhand, eftersom "batterierna behöver en lugn och långsam uppladdning då och då".
Om jag nu förstod det hela rätt. Är det så? Någon som kan verifiera och förklara?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Till alla er som funderar på (eller har) elverk, vindkraft eller Efoy:
Är det ingen som har funderat på/värderat ett riktigt gasoldrivet verk? (Riktigt, eftersom det ju går att konvertera bensinverken).

Till exempel Telair EcoEnergy?
Lättare, renare, tystare (som en tyst diskmaskin) och smidigare (kopplas till gasolflaskan/-orna).
Såg en installation i Tyskland som gick på cirka 4100€ (nov 2014), inköp och installation.

Kolla in denna länk: Stromerzeuger | Duo2mobil
Så bra att den tom ersätter solpanelerna (!?).

Träffade paret Schleinkofer (som ligger bakom konceptet till Hymer Duomobil) i våras i Kremmin, och fick allt presenterat.
Min tyska är inte så bra, Hymer-fabriken hade tydligen installerat en solpanel i efterhand, eftersom "batterierna behöver en lugn och långsam uppladdning då och då".
Om jag nu förstod det hela rätt. Är det så? Någon som kan verifiera och förklara?

Angående konvertering av bensin-elverk till gasoldrift, så har jag bara erfarenhet av Bobcat arbetsredskap via jobbet de kunde vi växla över till gasoldrift när vi använde dem inomhus, dock bullrade de lika mycket som på bensin.

Har på husbilen ett Dometic TEC29 bensin-elverk, som även finns i gasolutförande, exakt samma bullernivå på dessa.
Vet inte vad du menar med "riktigt gasoldrivet elverk" ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Det er flere forskjeller på Telair sitt gasolkraftverk og et ombygget bensinverk.
Den viktigste er at Telair tidligere Gasparini produserer 12V ladestrøm og ikke 230V AC som de fleste mobile kraftverk. Den andre er at Gasparini benytter en totakt motor som kjører på 30 mbar gasol, egen oljetank for oljetilsettningen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Det er flere forskjeller på Telair sitt gasolkraftverk og et ombygget bensinverk.
Den viktigste er at Telair tidligere Gasparini produserer 12V ladestrøm og ikke 230V AC som de fleste mobile kraftverk. Den andre er at Gasparini benytter en totakt motor som kjører på 30 mbar gasol, egen oljetank for oljetilsettningen.

Ok,
Vitsen med elverk (för mej) är just tillgången till 230V annars kan det kvitta.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Angående konvertering av bensin-elverk till gasoldrift, så har jag bara erfarenhet av Bobcat arbetsredskap via jobbet de kunde vi växla över till gasoldrift när vi använde dem inomhus, dock bullrade de lika mycket som på bensin.

Har på husbilen ett Dometic TEC29 bensin-elverk, som även finns i gasolutförande, exakt samma bullernivå på dessa.
Vet inte vad du menar med "riktigt gasoldrivet elverk" ?

Helt enkelt att det är gjort för gasol från början, och att det passar/platsar för fast installation.
EcoEnergy har låg höjd, väger bara 19 kg, förbrukar 270 g/tim i drift, samt kan levereras med inbyggnadstillsatser/installationsmaterial av olika slag. Läs min bifogade länk i mitt tidigare inlägg.
Som sagt, det laddar batterierna, 230V får man klara med sin inverter.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Det er flere forskjeller på Telair sitt gasolkraftverk og et ombygget bensinverk.
Den viktigste er at Telair tidligere Gasparini produserer 12V ladestrøm og ikke 230V AC som de fleste mobile kraftverk. Den andre er at Gasparini benytter en totakt motor som kjører på 30 mbar gasol, egen oljetank for oljetilsettningen.

Knut, du kunnige man:
Har du något svar på min fråga om man ändå behöver solpanel eller långkörning för att långsamt ladda batterierna under lång tid?
Eller omvänt, finns det en risk att "dränera"/matta ut dom om man bara återladdar med ett gasolverk (och lite bilkörning)?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Det er to saker som sliter på bly syre batterier, utladningd og overladnng.
Utladning gir sulfatering og overladning gir uttørkning. Hvordan en ladning foretas har mindre betydning så lenge den ikke overlader. Noen batterier har behov for en kort overladning en gang i blandt. Husker ikke ladeprofilen til Gasparini, denne kan og ha blitt modernisert etter jeg så på produktet for noen år siden. Autostart når batterispenningen kommer under en grense på noe over 50% skulle hindre destruktiv utladning. Men om laderegulatoren i gasol verket bare er satt til float spenning på samme måte som bilens ladestrøm så er fokus på levetid og ikke på maks effekt. Batteriet får bedre dynamikk ved en noe mer omfâttende ladning, fra sol eller stolpe.

Langkjøring gir endast float eller dårligere.
 
Toppen