• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Hej.

Är helt novis avseende detta med elförsörjning husbil

men jag följer intensivt trådarna.

i den Husbil ( Sunlight A72) jag beställt är det 2*95 A batterier.

och jag har läst trådar

-Om solceller
-Om elverk
-Om bränsleceller


men----

hur lång tid behöver jag använda bilens ordinarie generator för att ladda på batt.

1 timme/ dag?
X timmar/dag?

till exempel.

Räcker det med 1 timmes ngt förhöjd tomgångskörning per dag?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Det beror helt och hållet på hur mycket ström du tar ut ur batteriet innan laddning. Sedan spelar sådana faktorer som hur ofta du kör eller hur länge du stannar på samma plats, om du har standardgenerator eller en större mm.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Jag föreslår en solcell på ca 150 watt. Då får du laddning utan bekymmer. Det är enkelt och bekvämt och behöver inte kosta skortan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Vanliga bly/syra batterier tar lååång tid att ladda fulla oavsett metod.
Att stå och ladda på tomgång kräver väl nästan att man blir kvar i bilen.
De övriga kan lämnas under laddning (iallafall inbyggt elverk).

Solceller är bra på sommarhalvåret, och dåliga resten av året, men rekommenderas ändå som bästa tilläggsladdare kontra priset.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

2 st AGM batterier,..

AGM= bly/syra där elektrolyten är bunden i glasfibermatta.

Jag tänkte mer på Litium-batterier som kan laddas upp mycket fortare.

Tillbaks till din fråga, att ladda med generatorn.

Jag har själv råkat ut för att inte få fulladdade batterier efter en dagstur på flera timmar, startar man på morgonen med tömda batterier (fricamping) och sen har förbrukare som kylskåp på 12V m.m. under färd, så hinner inte alltid batterierna bli fulla ens vid flera timmars körning.

Jag har stora generatorn på 180A och batteribank på 3x95Ah gelbatterier.
Nu lider jag inte av detta, jag har sån tur med inbyggt elverk att ta till.

De gånger jag tömt batterierna har alltid skett på natten, p.g.a "vårdslöst" brukande av mycket utrustning även på natten :(
Står man med elstolpe så gäller inte det jag skrivit.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

102406-8f044be62a614bf6fa6496aa5fb444d8.jpg


Rutland 504 vindkraftverk - Vindkraftverk och tillbehör
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Hej.
Börja med att minska förbrukningen till minsta möjliga. Fundera över ledbelysning, TV o div apparater.

Dina batterier bör räcka, vi liksom många andra har 2x95Ah.
Att ladda med motorn när man står still funkar mindre bra...

Solceller är en perfekt lösning, även om de inte ger så mycket på vintern. Bränsleceller gillar vi inte pga högt pris per kilowattimma.
Särskilt vintertid så stöttar vi med ett litet elverk. De flesta funkar fint men efter många år med olika elverk så har vi fastnat för Honda.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

vindkraft har ju många båtar. En del har rätt störande ljud som lätt fortplantar sig i båten och stör grannarna i hamnen. Dock inte på samma sätt som ett elverk.
Är det många husbilar som har vindsnurra?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Jag har bara sett en enda. I Manta Rota Portugal, men den förde inte så mycket oväsen. Han hade den på stegen bak. Imponerande molniga dagar.
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Bilen är en 2016.. och enligt den uppfattning jag har nu så är all belysning LED.

så förbrukare blir väl det truma 6 e drar... om man nu behöver värme.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Hej
Som vanligt har du redan fått bra och korrekt info, vi är nybörjare som lär oss efterhand. Att starta motorn för laddning av bodelsbatterierna är för oss en nödlösning när man glömt en padda/mobil eller batteribank. Värst är batteribanken. Vi har samma batteri som ni+ 100 w solcell. Detta är för oss den perfekta kombon maj-september. Vår bil rullar året om och vi "frikampar" en hel del. Därför prioriterar vi elförsörjningen på vinterhalvåret och lämnar hemma utrustning som går att av vara och som många andra lastar in ett elverk+ bränsle totalt 35 kg. Förövrigt är batteribanken för laddning av plattor/mobiler den bästa investering vi gjort i detta sammanhang, så länge man kommer i håg att rycka ut sladden när man stannat
Mvh
Bertil
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Skönt att man valde 3850 kg.. :D så får ett minielverk plats om det behövs..

Vi kommer nog köra första året utan så mkt "tillval" till vi vet vad vi behöver.. men man vill ju kolla läget innan..


Batteribanker är superbra.. har redan några som jag använder .
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Batteribanker är superbra.. har redan några som jag använder .
Apropå batteribank. Det finns en del olika apparater att ladda. Vi satte in dessa USB-laddare som har varit väldigt värdefulla. Kan användas vid körning som stillastående bil. Kopplade också in en liten enkel strömbrytare och drar inte nämnvärt med ström.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 41

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Solceller är utmärkt när solen står högt på himlen (sommar) men att sätta igång elverket är väl inte alltid så populärt så det har vi i reserv.
Med en Efoy bränslecell däremot är vi helt oberoende, vi har alltid ström när den behövs. Förvisso högt inköpspris men vi gör av med högst en 10L metanoldunk om året (april-okt)....
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Jag kan bara tala för mig själv, vi är ute maj- en bit in på hösten och står inte sällan still flera dagar i sträck. Vi har två vanliga 70Ah fritidsbatterier och en äldre 90w solcell samt två barn med varsin iPad och en led tv, på bilträffar laddar jag även ungarnas RC beachbuggy ett antal gånger på en helg (den har ca 65Ah batteribank) och jag har aldrig haft problem med att få strömmen att räcka till!

//Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk Bränslecell Solcell eller bilen?

Et tillegg når det gjelder ladning fra bilmotor, hvor mye en kan få ut er avhengig av turtall på motoren. Effekten på generator er maks og ved maks turtall på motoren. Ved tomgang er det knapt vedlikeholdsladning tilgjengelig, for noen biler er det ikke stort mer en vedlikehold av bilbatteri.

Og her kommer neste bombe, ladningen styres av spenningen på bilbatteri. Fullt bilbatteri gir mindre ladestrøm enn ved utladet bilbatteri.

Men det finnes noen triks i bakhånd som er beskrevet i detalj i en serie tråder av Bredo.
 
Toppen