• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eltrappa Project 2000

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Eltrappan fälls in snabbt och bra men då den ska ut "knorrar" den bara och behöver hjälp. är det nåt kugghjul som är slitet eller är det en smatterkoppling som slirar om den går för trögt?
 
F

Fd.16159

Guest
Har haft liknande problem fast åt andra hållet. Ville inte gå in bara ut.
Axeln som ger trappan rörelse har en 5mm rörpinne, som ska skydda växellåda o motor, kan bli deformerad utan att gå av. Vilket kan ge att den vill driva i en riktning men inte i andra riktningen.
Axeln där rörpinnen sitter är delad där och två kopplingshalvor kopplar ihop axeln med hjälp av rörpinnen.
Vid plåtlådan som sitter på trappan finns en liten plastratt som om man drar den ut från lådan så drar man egentligen ovan nämnda axel och frilägger kopplingen med rörpinnen och kan på så sätt med handen flytta trappan.

Behöver man byta rörpinnen tar man bort plåtlådan och drar ut axel med ratten och låser den med muttern. Kopplingen med rörpinnen är frilagd och kan bytas med lite jobb beroende hur deformad rörpinnen är.
Inget svårt att göra.

Rörpinnar finns i Biltemas sortimentlådor

Motordrivningen till trappan har ytterligare en rörpinne monterad mellan elmotor och växellåda.
Växellådan är rejält dimensionerad och någon typ av slirkoppling har jag inte sett.
Tyvärr inga bilder men två gånger jag fått reparera min egen har skett på egen hand med de egna verktygen som finns i bilen.
Första gången hade jag ingen rörpinne utan det blev en bit av hustruns strumpstickor.

Mvh Bosse
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Tack för den utförliga beskrivningen men tror din modell är versionen som åker horisontellt. Finns ett fint hål mitt för skruven till kåpan men är nog flera skruvar som är bakom täckramen.
 

Bilagor

  • 20180524_201034.jpg
    20180524_201034.jpg
    3,2 MB · Visningar: 81
  • 20180524_201020.jpg
    20180524_201020.jpg
    3,6 MB · Visningar: 68
Toppen