• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproblem, ute på första resan

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Första resan med den gamla husbilen jag har köpt och nu har vi problem.

Fiat Adriatik 660 från 2001.

Trodde allt var okej inför avfärd. Haft hjälp innan av en duktig elektriker att installera ny stereo och ett till bodelsbatteri.

När vi startade visade allt rätt och fungerade.

När vi till slut stannade här ute efter en skogsväg (på väg mot Åre) så började problemen.

Första så blinkade taklampan till, lysrörsmodell. Tänkte att den gick sönder.
Sedan slocknade stereon, konstigt.. och sedan tändes en röd lampa på värmepanelen vilket betyder att driftspänningen är låg enligt manualen.

När jag kollar spänningen på batterierna i kontrollpanelen visar startbatteriet runt 7 volt och bodelsbatterierma kring 8 volt.

15642069361515228247135923527877.jpg

När jag startar motorn hoppar de upp en volt ungefär.
Ja bilen startar utan några tveksamheter direkt.

Jag har knappt sovit under natten, felsökt vad jag kunnat.

Hittar inga brända säkringar.

Någon som vet om det finns någon "huvdsäkring" någonstans eller har något annat tips?
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
D+ (12 v) från generatorn ska få ett relä i EBL eller ett yttre att dra och koppla ihop batterierna när generatorn snurrar.
Ibland har denna D+ en liten hängsäkring. Om du hittar D+ ion på EBL mät om där finns 12v vid motor igång.

Har tyvärr inte lyckats hitta någon hängsäkring. Faktiskt väldigt osäker på vilken kabel som går till bodelsbatteriet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ett förtydligande. D+ en tunn kabel som går till reläets spolanslutning, andra spolanslutningen går till jord. Batterierna kopplas samman genom kontaktanslutningarna på reläet med grova kablar som skall ha en stor säkring (50-100A) närma bilbatteriet, samt en likadan säkring vid bodelbatteriet. Sen kan detta relä finnas separat men numera oftast inne i EBL.
Förresten har du någon beteckning på din EBL (Elktroblock)?
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Ett förtydligande. D+ en tunn kabel som går till reläets spolanslutning, andra spolanslutningen går till jord. Batterierna kopplas samman genom kontaktanslutningarna på reläet med grova kablar som skall ha en stor säkring (50-100A) närma bilbatteriet, samt en likadan säkring vid bodelbatteriet. Sen kan detta relä finnas separat men numera oftast inne i EBL.
Förresten har du någon beteckning på din EBL (Elktroblock)?

Inte kunnat se eller lista ut vilken som kan vara anslutningskabeln till relät, D+ som du skriver.
Det jag har gjort är att jag kontrollerat alla säkringar jag kunnat hitta, vilka är några stora flatstiftssäkringar vid batteriet, de vanliga små flatstiftssäkringarna i handskfacket, några dolda säkringar man kom åt när man skruvar av undre delen av instrumtbrädan, samt några flaststift vid bodelsbatteriet och på EBL.

Jag tror jag hittat den stora säkringen vid batteriet du nämner. Tror även den var okej, antar att det bör synas tydligt på den om den gått sönder?

Nu börjar jag tro att EBL kanske ändå är något annat än vad jag trodde, är det den "huvudenhet" som bodelens säkringar finns synliga på?
Den jag la upp en bild på tidigare i tråden?

Läste en vårdlinje på gymnasiet, önskar jag gått elprogrammet istället!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ja ser att i schemat på EBL 206-2 så går D+ in på "Steckverb. PA21 stift 10" . Om jag tolkar rätt är PA 21 flatstiftkontakter 3x6? Det framgår också att en yttre säkring på 2 A ska finnas där.
Dvs sammankopplingsrelät sitter inne i EBL206.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Ja ser att i schemat på EBL 206-2 så går D+ in på "Steckverb. PA21 stift 10" . Om jag tolkar rätt är PA 21 flatstiftkontakter 3x6? Det framgår också att en yttre säkring på 2 A ska finnas där.
Dvs sammankopplingsrelät sitter inne i EBL206.

Jag tror jag hänger med i ungefär det du skriver, men det går helt klart över min kompetens vad gäller el.

Är det själva kopplingen/styrningen mellan startbatteri och bodelsbatteriet som styrs av denna box menar du?
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Hemma igen efter en minst sagt omskakande resa.

Upptäckte igår att jag har grava vattenskador bland annat i garage och golv mm. Men det får bli en annan tråd det :-(

Tillbaka till mitt elbekymmer här, det består kan man säga.

Jag lyckades ladda ner el-schemat, men det säger mig inte mycket. Egentligen ingenting, vet ändå inte var/hur och vad jag kan mäta på.
Jag har inte den kunskapen.
Nu är det ju så att bilen som sagt har andra problem (vattenskador), men jag tänkte inte kasta in handduken riktigt ännu.

Har någon ett tips på företag/privatperson i Stockholm, eller någon timme härifrån som är duktiga på husbilsel?

Jag måste sätta igång och ringa runt nu, för detta fixar jag tyvärr inte själv.

Tack på förhand :)
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Fick telefonguidning av en elektriker som förstår elschema, dock ingen erfarenhet av EBL.

Hittade den kabel som går till EBL, som ska vara avsäkrad med 2A.
Med motorn avstängd ger den 0 volt, med motorn igång så går det in ungefär 14,4 volt.
Verkar som det fungerar och att den säkringen är hel.På elschemat är det där pennan ligger.

Nu funderar jag på om nummer 8, ligger den inne i EBL? Mejseln pekar på den.
15645685124494437546558053386140.jpg

Ska tydligen vara nåt med laddning att göra, avsäkrad med 70A?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
det ser ud som om at kablerne sidder i 6, 12 og 18. På elskemaet er 18 = udgang til absorb Kühlsch.

Jeg forstår det sådan at du ikke kan finde strøm i udgangen ved det røde kabel (18)

Jeg ville tage det røde kabel og klippe et lille stykke af til ovenfor det brændte og så prøve om det giver forbindelse
 
Toppen