• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpatron i vinter

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Vi har en Rapido och ska ha den hemma i vinter.
Nu funderar vi på om vi ska värmen påslagen på elpatron,
eller ska vi ställa in ett fläktelement.
Orsaken är att vi vill inte att något ska frysa sönder.
Vi vill hålla plusgrader i bilen hela vintern.
Tror att elpatron är säkrast, eller "sliter" vi ut den i förtid.

Trevlig kväll!

Inger o Benny
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg tror ikke at vinteren er strengere i Strängnäs end her hos mig i Holstebro.

Jeg har min camper stående på grunden hele vinteren. Ingen varme og kun den ventilation som tvangsventilationen giver.

Jeg tømmer alt vand og blæser rørene tomme. Jeg tager naturligvis det ud af bilen som ikke kan tåle frost. Men da min almindelige personbil jo sagtens kan tåle at stå ude hele vintern, så kan min camper også.

Camperen står under et gennemsigtigt dobbelt plasttag, og der får solcellerne nok til underholdsladning af batterierne hele vinteren.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Har haft husvagn o husbil i över 30 år avställda vintertid Norrländsk kyla utan värme o laddning inget har gott sönder, husbilarna har alltid startat på våren utan hjälp.
Tommy R
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har plåtisen som enda bil nu.
Funderar på om man ska låta den vara ouppvärmd precis som personbil, eller låta den hålla typ 10 grader (elpatron) för att inte behöva plocka ur allt eftersom vi kommer att testa att åka och övernatta på ”vinterhelger”. Någon som gör liknande?
Vill inte att möss söker sig in i värmen...
Förutom kostnaden för uppvärmningen så är det väl enda nackdelen?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vintertid så bor vi nog mer i husbilen än i huset, vi älskar det mobila livet. När bilen är hemma så proppar jag bara i kabeln och sänker värmen till ca 10 grader. Då går den snabbt att värma upp igen när vi skall iväg. När vi åker iväg så sänker vi värmen på huset... Det funkar fint för oss.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi, liksom föregångare, älskar vår lilla husbil som tar oss lika bra mitt i stan under rusningstid som vintertid "neråt" mot Portugal/Spanien. Problemet vi har är att vi saknar el på uppställningsplatsen och måste tömma vatten om kylan (minus grader) skulle komma tidigt på året. Förra året löste vi det genom att tömma allt utom själva vattentanken som ligger under våra sängar. Vad förvånad jag blev när jag såg ett tunt isblock flyta runt i vattentanken, tänk vad som kunde ha hänt med vattenkranar om inte dessa var tömda... Vi hade som lägst -5°C under några nätter innan vi drog vidare söderut.

Appropå "sänka värmen i huset" B&L, vi bor i lgh men vi stänger golvvärme + kylar och frysar. Förra vinter betalade vi 65:- i elkostnader under januari månad (någon enstaka fönsterlampa som går på timer), hade vi varit hemma hade det inte gått under 800:-...
 
Toppen