• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elinstallation vem ansvarar?

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Det är alltid ägaren, som är ansvarig och ska se till att fordonet är säkert. Det innebär att man kan "ärva" defekta installationer/material etc från föregående ägare. Tveksam till att jag skulle köpa ett fordon där det finns "privatmonterad" utrustning. Skulle nog vilja se papper på att det är säkert gjort. En privatperson kan ju för all del vara kunnig.

WillerWalle
 
F

F.d. 26513

Guest
Det är alltid ägaren, som är ansvarig och ska se till att fordonet är säkert. Det innebär att man kan "ärva" defekta installationer/material etc från föregående ägare. Tveksam till att jag skulle köpa ett fordon där det finns "privatmonterad" utrustning. Skulle nog vilja se papper på att det är säkert gjort. En privatperson kan ju för all del vara kunnig.

WillerWalle

Så då köper du inte begagnad bostad heller då?
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Det jag menar är att det ska finnas ett dokument, som visar att installationen är gjord av en installatör, som har behörighet. Ett hus där ägaren själv installerat tex. värmepump / gaskamin eller liknande skulle jag verkligen inte köpa. Det finns alldeles för många, som tror sig kunna utföra diverse installationer men som, inte kan regelverket. Samma sak gäller också renovering av våtutrymmen.

WillerWalle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När det gäller installation i en husbil behövs inga behörigheter överhuvud taget, vare sig för 12v, 230v, VVS eller gas.
Har jag fel, länka då till en referens som visar det.
OBS, jag talar om husbil.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Man måste veta vad starkström är.
"Ström/spänning och/eller frekvens, som kan skada person, djur eller egendom"
Märk väl att inga numeriska värden anges utan en kombination av dessa kan ge upphov till fara.
Således kan en låg ström/spänning vid hög luftfuktighet vara farlig. Allt beror på omständigheterna.
På detta vis kan ansvarig myndighet friskriva sig från ansvar vid olycka om man kan påvisa fel i anläggningen.
Detta innebär då också att endast behörig person får göra installationer. Du får tex.byta ett vägguttag, om Du har den kunskapen, men inte installera ett nytt.

WillerWalle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hittade detta;

2 § Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar
- på luftfartyg,
- på fordon för elektrisk järnvägs-,spårvägs-, tunnelbane- och trådbussdrift,
- på övriga fordon, inklusive släpfordon,
- på fartyg, inklusive fritidsbåtar,
- på övriga anordningar.

Allmänna råd Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses t.ex. husbilar och husvagnar.

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/2008-1.pdf
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Så snart man anslutit laddsladden till ett uttag gäller föreskrifterna.
Nedan skrivs det om "explosivmiljö". En husbil kan ha gasflaskor.

Detta får bli mitt sista inlägg i denna debatten.
Jag tar på mig ansvaret för att tråden spårat ur och ber forumet om ursäkt.
Avsikten var att klargöra att kolla vilka regler, som gäller innan man påbörjar en installation som kan bli allmänfarlig.

"För andra fordon än sådana som sägs i tredje stycket gäller föreskrifterna endast för elektrisk utrustning som finns i fordonen och som är avsedd att direkt anslutas till nätanslutet ledningssystem för högre spänning än 50 V. Elektrisk utrustning på fordon som används i utrymmen med explosiv miljö, skall uppfylla de särskilda föreskrifter som gäller för elektrisk anläggning i dylikt rum, se 850."
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
WillerWalle tolkar o väljer gamla föreskrifter t.ex. ELSÄK 2006.
Föreskrifter gäller t.ex. även materiel. och där är kravet tydligt.
Auktorisationskravet däremot är INTE absolut.
Om man istället söker aktuell fakta finner man följande:
Auktorisationskrav
Det krävs inte en auktoriserad elinstallatör för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Ha dock i tanken att dessa elsystem och utrustningar kan vara lika farliga att ge sig på som elanläggningen du har i bostaden. Handhavandefel eller reparationer som inte utförts korrekt kan medföra risk för brand och elchock.

Om du ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen får du rollen som tillverkare, med det ansvar som hör till. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda. Rekommendationen är att vända sig till ett fackkunnigt och registrerat elinstallationsföretag." Källa Elsäkerhetsverket 20160218

Det är svårt att finna något om specifikt husbil. Men torde vara samma regler som fritidsbåt.
Däremot bryter man tillverkaransvaret vid tillbyggnad av anläggningen.
Det samma kan nog antas om värmarinstallation.


Men tillbaka till ämnet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det där med CE märkning kan var och en ta som dom vill.
Alla ändringar bryter CE certifieringen, andra däckdimensioner/fälgar, trimboxar, ny taklucka, montera markis, montera AC, osv, osv.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
CE-märkningen är en försäkran från tillverkaren att allt följer de standarder, regler och lagar som gäller. Detta för att konsumenten skall kunna känna sig trygg. I samma ögonblick som varan säljs så har CE-märkningen ingen egentlig funktion längre. CE-märkning kan, förenklat, gå till på två sätt. Antingen genom att prylen går igenom de tester som behövs eller att alla ingående delar i prylen redan är CE-märkta.

Installationer av el och gas i båtar, husvagnar och husbilar skall följa de bestämmelser som finns. Men det finns däremot inget krav på "behörig installatör". Det är upp till den som gör installationen att veta vad som gäller. För båtar är det t.ex. ISO 10133.

Konsekvensen är ätt man måste vara extra noga med att kolla el och gas när man köper begagnat.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du får göra vad du vill (så länge inte bilens typgodkännande ändras) om du har tillräckliga kunskaper (el + gas). Du är dessutom ansvarig för allt du gör och försäkringsbolagen vill ha en "fackmannamässig installation" för att ersätta om det händer något.

Sedan har vi ju tillverkargarantier. Många garantier slutar att gälla om du petar i en del installationer. Ingen täthetsgaranti om du borrar i taket t.ex.. Åtminstone inte just där du har borrat.

MVH
Hans
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Det jag menar är att det ska finnas ett dokument, som visar att installationen är gjord av en installatör, som har behörighet. Ett hus där ägaren själv installerat tex. värmepump / gaskamin eller liknande skulle jag verkligen inte köpa. Det finns alldeles för många, som tror sig kunna utföra diverse installationer men som, inte kan regelverket. Samma sak gäller också renovering av våtutrymmen.

WillerWalle
För några år sedan gjorde Folksam en analys av sina skadeärenden för våtutrymmen, slutsatsen var att erfarna hantverkare åstadkom mer vattenskador än amatörerna. Det var på den tiden som man använde flytande tätskikt. Den som gjorde det för eget hus var extremt noggranna medan hantverkarna slabbade på vätskan. Vattenskadorna var så många att branschen bytte metod med film/matta där det blev svårare att fuska. Så var inte helt säker bara för att en hantverkare gjort jobbet. Å andra sidan känner jag en elektriker som kom till en villa där hela elsystemet var installerat med jordkabel (gulgrön), han backade ut baklänges och stängde dörren efter sig.
 
F

F.d. 24550

Guest
Jag tycker WillerWalle har en poäng alldeles oavsett vilka regler som gäller. Jag är inte intresserad av att köpa en husbil där en tidigare ägare själv ändrat i elsystem, gasolanläggning, tagit hål osv. Jag har helt enkelt för dålig garanti för att det är fackmannamässigt gjort. Säljaren får sänka priset rejält för att det skall vara värt att ta den risken som köpare. Det handlar om mycket pengar även för en begagnad husbil.
 
Toppen