• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbilen nära förestående?

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025

Jag tror i och för sig att man kanske hittar flera olika framkomliga vägar och lösningar i framtiden för elbilar men är riktigt skeptisk till att lösningen skulle vara att standardisera alla batterier för att kunna ha ett utbytessystem på mackarna?
Som jag har förstått de elbilsägare jag känner så är väl en av de främsta finesserna med elbil (utöver utsläppen) att man genom att ladda den över natten hemma alltid har "fulltankad" och uppvärmd bil varje morgon UTAN att behöva besöka någon mack??? Med dagens räckvidder kring 20-30 mil på en Hyundai Kona, Ionic, Kia Niro eller Nissan Leaf är det nog få som till vardags har några problem med att klara sina dagliga resor med enbart laddning på natten hemma
(JA, jag vet att alla inte har tillgång till laddning hemma men för dem tror jag ändå mer på att bygga ut nattladdning med låga effekter längs gatorna där de parkerar sina bilar på natten än att lösa det med batteribyten i bilarna på mackarna)

De som ständigt ligger på vägarna köper ju knappast de enklaste småbilarna idag så varför skulle de välja elbilar med låg batterikapacitet så de behöver byta batterier ofta på mack? Jag tror att lösningen för dem blir bilar med större batterikapacitet så man kommer 50 mil med laddat batteri och sedan ladda vid stolpe till 80% på 30 min när man äter lunch.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Knappast om max mil nu blir 11 och 17 mil beroende på vad man väljer för batteri o_O
Vissa skulle då aldrig kunna åka utanför sin kommungräns :eek:
Men en sak är ju bra... Att vi i framtiden får semestra i grannbyn... för det gynnar ju den svenska ekonomin..... :twitcy:
Var det 400 mil i snitt som husbilar körs? Det blir till att tanka sisådär varje dag en liten stund, alternativt på natten, under en rätt normal semesterperiod. Verkar väl inte helt osannolikt och det betyder att man kommer så långt som man brukar komma på en semester. Grannbyn kan ligga en bit bort tydligen.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Elbilsförsäljningen ökar. Bilproducenter tävlar om att ta fram nya modeller. Sol och vindkraft blir allt billigare att producera (även kärnkraft). Kapaciteten i eldistributionen utvecklas. Men pessimisterna fortsätter att dissa försöken att ersätt fosilbils "flottan". Intressant lina det här. :).
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Eftersom batteribilar inte medför några klimatfördelar på grund av stora koldioxidutsläpp vid tillverkning av batterierna (15-20 ton co2 för ett 100kWh batteri) så kommer batter*******ar sannolikt att vara en klimatbelastning under hela sin livstid.
Fördelen som jag ser det är istället att gruvdriften vid jakten på de mineraler som behövs vid batteritillverkning kommer att gynna orter i Sverige som tidigare inte har förunnats gruvdrift exempelvis i Skåne.
En annan fördel är, att ju mer el som förbrukas destomera sannolikt är det att vi kommer att behöva bygga ut el produktionen med en ny generation av kärnkraft om vi vill ha fossilfri el.
Förnärvarande är klimatpåverkan i Sverige 350g co2 / kWh försåld el när, ursprungsgarantier för försäljning av vind och vattenkraft är medräknad.
Jag själv kör med belåtenhet även i fortsättningen vidare med min skattebefriade miljöbil.(205hk Iveco).
BBa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej!
Eftersom batteribilar inte medför några klimatfördelar på grund av stora koldioxidutsläpp vid tillverkning av batterierna (15-20 ton co2 för ett 100kWh batteri) så kommer batter*******ar sannolikt att vara en klimatbelastning under hela sin livstid.
BBa.
Ironi hoppas jag!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
En elhusbil blir inget problem för de som står på ställplatser med el. De kommer kunna klara det som behövs på el. Bygger man ut snabbladdning lite så kommer alla trivas med en elhusbil. Tänk att du laddar det mesta vid stolpe på camping/ställplats/parkering och toppar upp på snabbladdare. Kommer funka bra! Dock är det lite dyrt och tungt ännu. Tror att ca 150 KWh batteri vore lagom.
Kör Tesla model 3 idag. Världens hittils bästa bil enligt mig. Och roligaste (iallafall om jag och tre barn samt fru ska med...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har lest en statistikk fra USA som viser at det er 11 ganger så stor fare for bilbrann i en ICE i forhold til elbil. Og når det gjelder det å starte en brann i en elbil - den kan kun startes elektrisk eller med ekstreme mekaniske påvirkninger.

OK når en først får en brann i Lithium Kobolt eller Lithium Mangan batterier så frigir elektrolytten oksygen og kullet brenner. En slik brann kan ikke kveles, en må kjøle ned batteriet til brannen dør.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Elhusbilen nära förestående?

Problemet med hydrogen produksjon er enten en lite effektiv hydrolyse av vatn, til dette brukes store mengder el, eller spalting av naturgass og olje i CO2 og H2 - noe som og krever energi. Klart en kan her fange opp CO2 gassen, men hvor gjør en av den? Deponering i oljebrønner er så langt eneste noenlunde gjennomførbare metode. Det en må unngå da er lekkasje til hav, forsuringen av havvatnet er høy nok.

Mest holdbare produksjon av H2 i det lange løp er sol og vindkraft til hydrolyse. Men lagret på batteri er en mer effektiv håndtering.

Fånga upp Co2 klarar nog naturen av själv. Högre Co2 halt i luften innebär mer växtlighet på jorden, om vi inte skördar, skövlar, hugger ned, äter upp ökningen så efter att antal år så balanseras nog Co2 halten. Om vi däremot förhindrar utvecklingen genom att skörda och göra biobränslen av tillväxten så blir det en ond loop.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Fånga upp Co2 klarar nog naturen av själv. Högre Co2 halt i luften innebär mer växtlighet på jorden, om vi inte skördar, skövlar, hugger ned, äter upp ökningen så efter att antal år så balanseras nog Co2 halten. Om vi däremot förhindrar utvecklingen genom att skörda och göra biobränslen av tillväxten så blir det en ond loop.

Du har missat att tillförd koldioxid vida överstiger den som växtligheten tillgodogör sig.
Halten är högre än för två miljoner år sedan!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Fånga upp Co2 klarar nog naturen av själv. Högre Co2 halt i luften innebär mer växtlighet på jorden, om vi inte skördar, skövlar, hugger ned, äter upp ökningen så efter att antal år så balanseras nog Co2 halten. Om vi däremot förhindrar utvecklingen genom att skörda och göra biobränslen av tillväxten så blir det en ond loop.[/QUOTE

helt rätt Sander, att skövla skogar är åt ”skogen” men att använda vuxen mogen skog till virke och biobränsle är ju ett bra sätt att använda kolet. Att låta mogen skog ruttna är ju bara att låta kolet bli koldioxid igen utan att vi fått någon nytta av det. Så länge vi brukar kol från det ” lilla” kretsloppet så påverkar vi inte koldioxidbalansen
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det grønne trenger endel forskjellig for å kunne nyttiggjøre seg av CO2. Vann og sol er det viktigste, men og optimal temperatur, temperatur over eller under det optimale (som er litt forskjellig for ferskjellige planter) og opptaket av CO2 reduseres. En effektiv lagring av kull er gjennom fornuftig skogshogst og bruk av virket som bygningsmateriale. Ved forråtning så frigjøres mye av kullet i form av metan, så en det å la tre dø og råtne i skogen er ikke optimalt. Flatehogst er heller ikke optimalt, selv om det kommer rask tilvekst av urter og busker som og assimilerer endel CO2. Disse kortlivede vekster gir raskt mer metan.

Som en kuriositet, vi har på vår farm en liten utløper av en av verdens eldste urskoger fra det gamle superkontinent Gondwana før Australia og Antarkisk skillte lag. Men i årets skogbranner er store deler av denne World Herritage urskogen ødelagt av brann og omdannet til CO2. Enkelte trær som er ødelagt er mange hundre år gamle.

Hos oss er det tatt ut noen få trær med 25 års intervall, siste større hogst var for 50 år siden da våre beiteområder ble ryddet. Vi må få godkjenning fra miljømyndighetene før hogst og får da et kart med hvilke deler av skogen vi kan hugge i.

Ett av lassene med tømmer ut fra skogen vår, det var omlag 10 slike lass, og etter et år kan en ikke se hvor det er fjernet trær - de fleste som ble fellt var omlag 30 år. Det står trær som er over hundre, men de er det egne restriksjoner på.
IMG_20171109_120925.jpg
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Forskningen jobbar nu med att få fram mindre batterier med högre spänning och möjlighet till återvinning enl. Nobelpristagare detta för att kunna driva flygplan och tyngre fordon.
 
Toppen