• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbilen nära förestående?

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Jaha du. Tror du verkligen att laddbara elbilar är framtiden? Nu har ett företag börjat provborra efter Vanadin (vet du vad det är?) i Hörby i Skåne. Invånarna är rasande. Nu skulle jag tro att miljöpartisterna herr Bolund och fru Lövin har en tuff tid framför sig med att förklara för folk att vi måste ha metalliska grundämnen för att kunna tillverka alla dessa batterier som behövs för att ställa om till eldrivna fordon. Var ska dom göra av allt detta skräp när batterierna är uttjänta. Återvinningsstationer kanske........där vi kan få en hundradel tillbaka i pant av det vi betalade för dom. Jag menar att detta är rekord i att försöka idiotförklara Sveriges medborgare. Fossilfritt samhälle senast år 2030. Kyss mig där jag är som högst när jag plockar blåbär!!
 
E

ericssonc52

Guest
Detta va det bästa jag läst på länge entligen en människa som inte lever i drömmarnas värld
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En reaktor i Ringhals stängs i höst och ytterligare en nästa år, helt enkelt på grund av att de är överflödiga och farliga. Ni vet det där om sannolikheten ....[/QUOTE]

Nja, riktigt så är det inte. På ringhalsverket arbetades i flera år på en projektering av en utbyggnad, detta arbete var långt gånget när det plötsligt infördes en skatt på kärnkraftsproduserad el, denna skatt var så hög att lönsamheten försvann, i det skedet togs beslutet att i stället för utbyggnad så beslöts att två reaktorer i stället skulle stängas och nersläckningen av reaktorerna påbörjades. När vår regering plötsligt insåg vad som skulle ske slopades skatten men det var då redan för sent.
Så skälet till stängningen är pålagd skatt som gjorde produktionen olönsam.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Tycker att miljö tänket är bra
Men om nu vind kraften är så bra och dessutom förskönar vår natur på ett berikande sätt.:swoon: varje kulle belamrat med vindkrafs. (undrar vad kommande generationer tycker när skogen är skövlad.)
Varför börjar investerarna dra sig ur vindkraften nu. lönsamheten ligger i de statliga subventionerna som är på upphällningen.

tror nog mer på bränsleceller drivna av vätgas (finns ett stort projekt av ett stort bolag som ska investera i vätgas och driva större delen av sin produktion med vätgas i Sverige, stor investering )
mycket mer lönsamhet i det..
tror inte de små tillverkarna i bil/ cykel branchen kommer att investera i första taget

Kul att se alla miljönissar nu när sanningen börjar krypa fram om elbilar , cyklar mm.
om hur mycket miljöförstöring dessa ställer till med.

Ja, det är bättre för de som är omkring den eldrivna saken ,
Men tillverkningen av bil chassin cykelramar batterier mm. kräver energi med även skrotningen
Även om det sker i utlandet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Så skälet till stängningen är pålagd skatt som gjorde produktionen olönsam.
Kostnaden är ett skäl, ett annat är att vi exporterar ca 15% av vår elproduktion, så behovet av reaktorerna finns inte för vår egen elanvändning längre.
Med solkraftens utbyggnad kommer fler reaktorer bli både olönsamma och överflödiga.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Kostnaden är ett skäl, ett annat är att vi exporterar ca 15% av vår elproduktion, så behovet av reaktorerna finns inte för vår egen elanvändning längre.
Med solkraftens utbyggnad kommer fler reaktorer bli både olönsamma och överflödiga.
Smutsig elimport väntas när kärnkraften fasas ut
Svenska Kraftnät varnar för att Sverige står inför en effektbrist för 2018/19. Blir det kallare än vanligt saknas hela 1 500 MW, vilket motsvarar ungefär 500 stora vindkraftverk, skriver Kristianstadsbladet i en ledare.

I kombination med att två reaktorer i kärnkraftverket Ringhals även ska stängas ner under 2019 och 2020 finns det stor risk för att elimporten kommer att öka.

Något som kommer att bli ett problem från ett klimatperspektiv, skriver tidningen och påpekar att Sverige för tillfället har ett av världens grönaste energisystem med 99 procent av elproduktionen fossilfri.

Nu kan Sverige bli mer beroende av smutsig kolkraft från Tyskland.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Kostnaden är ett skäl, ett annat är att vi exporterar ca 15% av vår elproduktion, så behovet av reaktorerna finns inte för vår egen elanvändning längre.
Med solkraftens utbyggnad kommer fler reaktorer bli både olönsamma och överflödiga.

Detta är ett önsketänkande och om det hade hållt så hade jag varit den förste att tillskynda det.
Om vi antar att vi ska ha tillgång till el alla dagar året runt så måste produktionen baseras på en högtrycksperiod vintertid, under dessa perioder är det kallt och förhållandevis svaga vindar.
Nattetid under dessa perioder producerar både sol och vindkraftsanläggningar försumbara värden, när vi då har stängt ner en stor del av vår övriga produktion så återstår tre alternativ 1. Dessa nätter förbehålls elen industrin och privatpersoner får elen avstängd. 2. Elen ransoneras, privatpersoner tilldelas en liten mängd el och industrin får ändå större underskott. I båda de här scenarierna får industrin underskott och det är osäkert om de stannar i landet. 3. Annars så återstår bara import av el, troligtvis blir det då kolbaserad el och troligtvis till skyhöga priser.
Vind och solanläggnigar kan vara bra som komplement men man kan aldrig basera ett årsbehov på dem, man behöver samma effekt av en annan energikälla för att täcka upp för ovanstående nämnda perioder.
Som jag ser det så skulle både vind och solanläggnigar kunna ha ett berättigande att aanvändas vid vätgasframställnig där energin kan lagras.
Därmed skulle även elbilarnas tid vara över, då kanske det istället skulle bli vätgasbilar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Detta är ett önsketänkande och om det hade hållt så hade jag varit den förste att tillskynda det.
Om vi antar att vi ska ha tillgång till el alla dagar året runt så måste produktionen baseras på en högtrycksperiod vintertid, under dessa perioder är det kallt och förhållandevis svaga vindar.
Nattetid under dessa perioder producerar både sol och vindkraftsanläggningar försumbara värden, när vi då har stängt ner en stor del av vår övriga produktion så återstår tre alternativ 1. Dessa nätter förbehålls elen industrin och privatpersoner får elen avstängd. 2. Elen ransoneras, privatpersoner tilldelas en liten mängd el och industrin får ändå större underskott. I båda de här scenarierna får industrin underskott och det är osäkert om de stannar i landet. 3. Annars så återstår bara import av el, troligtvis blir det då kolbaserad el och troligtvis till skyhöga priser.
Vind och solanläggnigar kan vara bra som komplement men man kan aldrig basera ett årsbehov på dem, man behöver samma effekt av en annan energikälla för att täcka upp för ovanstående nämnda perioder.
Som jag ser det så skulle både vind och solanläggnigar kunna ha ett berättigande att aanvändas vid vätgasframställnig där energin kan lagras.
Därmed skulle även elbilarnas tid vara över, då kanske det istället skulle bli vätgasbilar.
Det är intressant när snillen spekulerar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nu kan Sverige bli mer beroende av smutsig kolkraft från Tyskland.
Eftersom Sverige exporterar ca 15% av producerad elkraft idag och de två reaktorerna i Ringhals inte upp år den siffran vill det mycket till att bister kyla skulle kullkasta hela resonemanget. Dessutom ökar inte energibehovet nämnvärt på grund av ett bistrare klimat, industrin förbrukar lika mycket under sommar och vinter och större orter får uppvärmning från sopförbränning som även skapar elkraft.
Tvärtom, allt tyder på att uppvärmningen fortgår och att sol- och vindkraftsutbyggnaden fortsätter. Solen lyser visserligen med sin frånvaro under stora delar av vinterhalvåret då vi istället får ta till den vattenkraft vi sparat tack vare vind- och solkraft sommartid. Svårare är det inte!
Många har uppfattningen att även kvarvarande reaktorer kommer att stängas inom en snar framtid, tack och lov.
 
Toppen