• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbilen nära förestående?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ifall jag vill köpa en komplett vwID3,s med batteri är priset fortfarande lika attraktivt i jämförelse med nuvarande golf.

ID3 first edition kostar från 410.000:- minus statens bidrag 60.000:- = 350.000:-
Går 42 mil WLTP / 200hk

Golf kostar 220.000 - 400.000:- beroende på modell. 150hk och automat kostar ca 300.000:- (kollat på blocket)

Driftskostnaderna blir betydligt lägre med ID3.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det är inget som hindrar att installera ett GIGANTISKT LiFePo4 batteri och uppnå detta med befintlig husbil.

OJJ, jag glömde alla trådar om hur man skall få el till sina pyttesmå batterier..........

Förstår att du är ironisk men besvarar ändå:

På ställplats och camping finns det redan nu de som använder el för uppvärmning trots att de inte har någon värmepump, så det lär inte bli några problem.

En elhusbil laddas hemma eller på en snabbladdare längs vägen. Dessa finns redan nu men måste bli ännu fler i framtiden för att täcka behovet.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
I vissa fall inga alls, åtminstone första året.
Förutom däcksslitaget som är likvärdigt såvida man inte vill vara först vid rödljusen.

2000kWh laddning på Ionity ingår
360 kr årsskatt
Mycket lägre servicebehov och kostnad. Endast kupéfilter byts. Bromsolja byte vart annat år. Trumbromsar bak som inte rostar. Däremot fram är det som vanligt skivor som rostar...
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Fördelen med eldriven husbil är att tar batteriet slut är det bara att gå till sängs och sova, sen åker man vidare när batterierna är laddade av solcellerna. Åker man husbil har man ingen brådska. Den förmånen åtnjöt inte mina vänner som skulle köra med elbil förbi Stockholm i julas och missade laddstationen, det blev bärgning till en elstolpe, men de missade inte tomten.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fördelen med eldriven husbil är att tar batteriet slut är det bara att gå till sängs och sova, sen åker man vidare när batterierna är laddade av solcellerna. Åker man husbil har man ingen brådska. Den förmånen åtnjöt inte mina vänner som skulle köra med elbil förbi Stockholm i julas och missade laddstationen, det blev bärgning till en elstolpe, men de missade inte tomten.

Då spänningen är upp till 600V i elfordon så duger det inte med några sketna 12V paneler att ladda batterierna. sen hur får man plats med x antal kw paneler på en liten husbil vet inte jag.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Därför EU håller på att jobba för att höja gränsen för b-körkort till 4250kg för elbilar.
Ja det stämmer nog att några jobbar i EU på att höja b körkorts gränsen för el bil till 4250 kg. Det borde inte vara vad man driver bilen med som avgör vilket man innehar körkort. Det borde väl vara trafiksäkerhet som avgör, det skiljer på både bromssträckor och hur fordonet uppträder vid en svårare trafikmiljö beroende på bilens tyngd.
Men möjlighet med ett enklare prov för behörig B körkort öka till 4250 kg för samtliga lätta lastbilar skulle nog öka trafiksäkerheten, för väldigt många kör nog med överlast.
 
Senast ändrad:

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Mycket intressant och roligt fakta genomgång från Gillberg. Tack för dem. Undrar bara om Gillberg pratat in något kring hur fosilfrihet ska uppnås. Han är ju väldigt medveten om problemen med klimat och utsläpp. Hoppas han i så fall producerat något annat än att varje land för sig ska utgå från sina egna resurser. Verkar lite bakåtsträvande nationalistiskt i vår internationaliserade värld.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
2000kWh laddning på Ionity ingår
360 kr årsskatt
Mycket lägre servicebehov och kostnad. Endast kupéfilter byts. Bromsolja byte vart annat år. Trumbromsar bak som inte rostar. Däremot fram är det som vanligt skivor som rostar...
I mitt fall blir laddningen gratis under sommarmånaderna när solen står högt på himlen eftersom solcellerna är på 6kW och ger ca 4 efter förluster. Överskottet säljer jag över elmätaren.
 
Toppen