Löst Elfel Rapido 922MH (-11)

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Belar, 19 Augusti 2018.

1. Belar

Belar HBK Medlem

Kommun:
    Frankrike
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1945
    Observationer:
    * Bilen laddar INTE Bodelsbatteriet
    * D+ finns till EBL (Scheiber) när motorn är igång
    * Bilen laddar bilbatteriet helt OK (14,4V)

* Solpanelen, EFOY och 230V laddar Bodelsbatteriet
    * 230V laddar INTE bilbatteriet

Detta får till följd att kylskåpet drar ur batterierna vid färd när kylskåpet står på Automatik.
    Tillfällig lösning: Vi kör kylskåpet på gas även vid färd. EFOY och Solpaneler räcker för laddning.
    Detta hände i Sverige på väg ner till Frankrike och nu när vi är framme ska jag försöka hitta en lösning.

Kan det vara skilje-reläet som gått sönder? Det sitter ett relä på EBL:en se bild.
    IMG_20180819_191321.jpg

2. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Har du kollat säkringen vid bilbatteriet på den kabel som går till EBL. Brukar vara en 50A säkring vid pluspolen.

3. Belar

Belar HBK Medlem

Kommun:
    Frankrike
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1945
    Nej det har jag inte gjort, får kolla på det i morgon. Tack Håkan.

4. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Skulle tro dette er den mest vanlige feil på det elektriske i husbiler, sikringen er dimmensjonert for normal bruk. Starter en bilen med sterkt nedtappet bobatteri så ryker sikringen ved bilbatteriet i det skillereleet kobler til.

5. Arne Vajsing

Arne Vajsing HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    17289
    Kolla även batteriladdaren som sitter vid elcentralen om du har spänning in 230V och spänning ut 12V, det sitter ofta en liten säkring ( ser ut som en liten kondensator ) på kretskortet som brukar sluta fungera det kan någon radioreparatör fixa om så skulle vara fallet.

6. Belar

Belar HBK Medlem

Kommun:
    Frankrike
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1945
    Batteriladdaren laddar batterierna så den bör vara hel.
    Men jag gick bet på att kolla säkringen på startbatteriet - hittade inte batteriet...
    Enligt manualen (MB Sprinter 519, -11) så ska batteriet sitta i golvet framför förarsätet, men jag hittar ingen lucka där. I motorrummet finns en "batteriplatta" där det enl. manualen kan sitta ett extra batteri - men där sitter inget.
    Någon som har tips?

7. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Denna video kanske hjälper:

8. Belar

Belar HBK Medlem

Kommun:
    Frankrike
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1945
    Den lösa listen som håller mattan saknas i min bil, se bild. Detta gör att jag tror att batteriet sitter någon annanstans.
    IMG_20180820_201707.jpg

9. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Hva skjuler seg under blikklådan i stigtrinnet? Den ser ut til å være montert under ombygging til husbil.

10. Belar

Belar HBK Medlem

Kommun:
    Frankrike
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1945
    Det är ett element till den vattenburna ALDE-värmen.

11. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det som i videoen ser ut som en list ser på din bil noe større ut, sitter med noen få skruer og holder fast golvplaten over batterikassen. (Nesten sikker da det er samme årgang MB Sprinter)

Montreal gillar detta.
  12. Belar

Belar HBK Medlem

Kommun:
    Frankrike
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1945
    Har pysslat med lite andra saker några dar så återrapporteringen har dröjt...
    Men Heureka! Batteriet fanns framför förarsätet men man fick dra mattan åt sidan efter att ha lossat två skruvar - det fanns ingen lös list.
    Hittade sedan ytterligare en bra film på Youtube som visade hur man skruvade bort säkringsmodulen och bytte säkringar. Där fanns även ett bra tips om hur man bryter jorden från batteriet.
    Tyvärr så var mina säkringar hela så det blir att börja om med felsökningen...
    Så jag tar gärna emot fler tips på vad det kan vara för fel!

13. Belar

Belar HBK Medlem

Kommun:
    Frankrike
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1945
    Alla säkringar och relän hela. Laddström fanns fram till EBL. Så det var därinne det var något som inte hände.
    Min Rapidoverkstad bytte EBL och nu funkar det igen. Lite fattigare men mycket gladare...

MaJe, Göte J, ClasB och 1 annan gillar detta.
  14. jannejr

jannejr HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9090
    Jag har en Rapido 966 2007 Mercedes man får skruva bort 2 st plåtskydd under fotplattan för att komma åt batteriet. Jag fick veta idag att Mercedes egna datorboxar drar ur B1 batteriet på en vecka om bilen står ovanvänd och inte är ansluten till 230 volt. Jag saknar det tekniska fordonskortet som beskriver vår allting är placerat kan någon sälja en kopia till mig

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.