• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektriskt fotsteg

F

F.d. 55649

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Travel master
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elsystem
Har problem med att fotsteget inte åker in när bilen startas. Var kan jag hitta ett elschema till husbilen elle var sitter relät till fotsteget?
 

Affe41

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Skövde
HBK-Nr
285
Medlemskap
2024
Hej på baksidan på fotsteget sitter det en brytare av vit plast som påverkas av trappan när den går in den har kärvat av smuts eller något annat smörj lite och det fungerar. Lycka till.
Alf
 
F

F.d. 29925

Guest
Reläet skall sitta någonstans inne i bodelen och styrs av D+ från generatorn.
Placeringen är olika från bil till bil, tyvärr, man vanligtvis nära trappan.
 
F

F.d. 50051

Guest
Det finns 2 orsaker om fotsteget har belagts med en matta fastnat slirat och kuggsystemet har blivit slitet, skruvar ner det och demontera kolla det finns 2 varianter på steg det andra är att det samlats en massa vägskit så att det inte motorn en vindrutetorkarmotor, orkar att dra in det kör upp bilen på klotsarna demontera skruva isär och gör rent, i orsak 1, ett nytt kostar ca 3000 kr + montering går att göra själv men var noga med de fyra sladdarna, alternativ 3 är att montera bort motorn och skjuta det ut o in för hand inte kul men billigast
går att hitta på en husbilsskrot det finns många skrotar.

klintan
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Kan vara så att lederna kärvar, har haft samma problem på min -05:à skruvade ned den och sprejade smörjmedel på lederna och den blev som ny, får göra det på plats eftersom det inte fanns någon kontakt för att dela elkabeln.
 
Toppen