• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektriska stödben

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Funderar på att skaffa elektriska stödben typ TESA Autolift 4st. Är det någon som har monterat själv? Har erfarenhet av hur de funkar?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
”På grund av anledning” har jag varit tvungen att sätta mig in i hur monteringen av elektriska stödben görs på olika husbilschassier, och det skiljer på en hel del detaljer.

På vissa Ducato-årgångar måste till exempel bränsletanken skjutas åt sidan (man använder en planka som hävstång) för att man ska kunna komma åt att skruva fast den ena främre adapterplattan.

På vissa Transit-årgångar ska man däremot borra fyra stora hål i chassiet för de främre adapterplattorna, vilket gör att det krävs god åtkomst.

Gemensamt för alla anvisningar jag studerat, och alla filmer jag tittat på, är att det verkar som att arbetet förenklas högst avsevärt om man har tillgång till en rejäl körbanelyft.

Trots att ja anser mig ha god ”mekarvana”, och trots att jag monterat ett par hjälpluftfjädringar liggande på garageinfarten, kommer jag därför att anlita hjälp (alt. hyra in mig på en lyft) när det inom kort är dags att montera benen.

Pålle
 
Senast ändrad:

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Ok jag förstår, jag har en Lmc T712 med Fiat chassi.
Vilken typ av ben är det som du ska montera och vilket chassi har du?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är 4 st TESA Autolift som ska monteras på en framhjulsdriven Transit av 2015 års modell. Kommer samtidigt att montera hjälpluftfjädring på bakaxeln.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
j.kullman, jag antar att du läst på angående el.stödben har läst en hel del kritik mot dessa ,jag har dock ingen egen erfarenhet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
j.kullman, jag antar att du läst på angående el.stödben har läst en hel del kritik mot dessa ,jag har dock ingen egen erfarenhet.

Tycker jag har googlat väldigt mycket kring Autolift-stödbenen, utan att hitta några större anmärkningar.

Kan du ge några exempel på kritik du har läst?

Pålle
 

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Olof G, jag har läst en hel del men har inte fått/hittat något omdöme från någon med erfarenhet av dessa ben. Det jag själv är rädd för när det gäller de elektriska benen så är det just elen i den hårda miljön som de utsätts för, de innehåller också en hel del rörliga delar som kan gå sönder och utsättas för slitage. Dessa problem ser jag inte när det gäller de hydrauliska benen, men 20 000:- i prisskillnad är ju en stor fördel för de elektriska likaså en stor nackdel för de hydrauliska, därför vore det av stort intresse att få höra från de som har erfarenhet av de elektrisk stödbenen.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Om du går in på linepe.de kan du läsa lite mer.Jag har kollat på dom på mässan i Düsseldorf,verkar väldigt gedigna.
Anders.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den kritik jag läst är att det kommer in grus mellan rörliga och fasta delen av benen, detta leder till att benen låser sig, har funderat på att installera, så läst och frågat några som har dessa, om detta är ett stort problem vet jag inte.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Glöm elektriska stödben ,Det ärBara E P hydraliska som är bäst ,vill du inte lägga 55000kr så finns det biliga domkrafter på biltema ,och dom fungerar bättre än elektriska stödben ,ps du kan alltid flytta över dina ben om du byter bil som jag gör .mvh håkan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag körde med två domkrafter första året men blev sedan sugen på stödben. Fick då tipset att köpa elektriska saxdomkrafter för att slippa vevandet. Klurade dock en stund när jag fått hem dessa och svetsade på ett rör och en platta på varje och monterade dessa uppochner i ramen på bilen. Sedan styrning från förarplatsen. Detta arrangemang har nu hållt 5år sommar som vinter utan problem.
Kostnad ca 1000:-
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För den som bara söker stödben som är lite bekvämare att manövrera, kan Bäckis lösning vara ett alternativ.

(De elektriska lågprisdomkrafter jag provat har dock hållit mycket låg kvalitet, och en av dem kollapsade helt under endast måttlig belastning.)

De stödben som nämns i inledningen av tråden är däremot något helt annat. Då handlar det om 4 stödben med automatisk nivellering. (Alltså ett alternativ till hydrauliska stödben.)

Pålle
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej!
Bäckis kan du ta bild på ditt montage?
Japp. Nästa gång jag åker ut och tittar till den (under veckan) ska jag ta lite kort.

Vad gäller kvalitén på dessa kina grejer (visserligen köpta från USA) så är de nog lite rackliga.
Skulle prova en gång att hissa upp fullt för att byta däck men som tur var är avståndet mellan ramen och backen för stort för, trots 2x 2”4 under benen, så var det långt kvar till hjulen lämnade marken och då var det lite vingligt.
Detta är dock inget problem vid ”normal” användning då benen bara är utkörda till 60%.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Jag körde med två domkrafter första året men blev sedan sugen på stödben. Fick då tipset att köpa elektriska saxdomkrafter för att slippa vevandet. Klurade dock en stund när jag fått hem dessa och svetsade på ett rör och en platta på varje och monterade dessa uppochner i ramen på bilen. Sedan styrning från förarplatsen. Detta arrangemang har nu hållt 5år sommar som vinter utan problem.
Kostnad ca 1000:-
Jag läste ditt inlägg för ca5årsedan köpte 2st på Biltema dom funkade perfekt hadde dom fram bilen lutade alltid fram .har EP nu
 
F

F.d. 55989

Guest
Glöm elektriska stödben ,Det ärBara E P hydraliska som är bäst ,vill du inte lägga 55000kr så finns det biliga domkrafter på biltema ,och dom fungerar bättre än elektriska stödben ,ps du kan alltid flytta över dina ben om du byter bil som jag gör .mvh håkan
Vad gör ep bättre än alla andra?
Mina HPC fungerar men det kanske är tur då?
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Vad gör ep bättre än alla andra?
Mina HPC fungerar men det kanske är tur då?
Servise
Vad gör ep bättre än alla andra?
Mina HPC fungerar men det kanske är tur då?
Nu gäller det val av elektriska stödben då tycker jag att ep hydral är bäst med oslagbar service du kan ringa om hjälp när som helst, jag gjorde ett handhavande fel ringde på en söndag och fick hjälp, håkan
 
Toppen