• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektrisk handbroms.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Någon som monterat Bossings elektriska handbroms och i så fall blev det som väntat eller?? Har själv beställt tid för montage.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk handbroms.

Hade samma fundering och pratade med Bossings, då man måste ha den manuella kvar vid besiktning eller göra ny reg besiktning avstod jag montering
Sen fick jag inget svar på om någon form av nödsläpp finns vid ev elfel men det var besiktningen som avgjorde för mig.
Inget svar men en åsikt

ps Hittade en gammal tråd här på HBK

http://www.husbilsklubben.se/forums/t76697/
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Elektrisk handbroms.

Hejsan Ni som funderar på E-brake ! Jag har monterat denna sats på en Elnagh Magnum 81 G med gott resultat då den vanliga handbromsen blev i vägen då man skulle vrida runt förarstolen. Vidare så finns det ett s.k. nödsläpp av E-braken genom att tror jag koppla om ett kontaktdon på styrenheten, men det kan säkert Bossings upplysa om, det finns förövrigt i monteringsinfon. Jag gjorde jobbet själv och med lite svära och skrubbsår gick det bra, resultatet blev väldigt bra särskilt när man kört upp på nivåkilarna och tryckt på "P-knappen" så står HB:n kvar utan att behöva lossa handbromsen för att svänga runt och som resultat rulla av pallningen
Med soliga sommarhälsningar
Hasse & Ingegerd
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Elektrisk handbroms.

Det var inte många. Vi är ju drygt 10.000 medlemar och bara en som monterat. Då är nog problemet med bromshandtag som är i vägen inte så stort.:confused::confused:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Elektrisk handbroms.

Vad ungefär kostar ett kit för elektrisk handroms om man tänker sig att montera grejerna själv? (misslyckades med att något om hitta e-brake i Bossings webbshop)
Förvisso har jag redan löst mitt "handbroms-vrida stolsbekymmer" men att dra i handbromsen med en strömbrytare känns faktiskt lockande, även om originalspaken måste sitta kvar.

mvh jocke
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Elektrisk handbroms.

Jag har fått pris till min Kabe TM 750 2012
8.900:- monterat och klart och 7.066:- för delar att montera själv.
Det finns en styrbox som ska ha lite kablage från olika ställen i bilen annars tror jag du fixar det här själv.
Jag själv har inte tid så jag har beställt ett "tutti kompletti" kit, får det monterat torsdagen innan Vätternrundan. Så det blir premiär när vi kör upp på klossarna på campingen i Motala.:):)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Elektrisk handbroms.

Var i Linköping torsdagen den 16/6 och fick monterat min E-Break. Arbetet tog ca 2 timmar, jag var på plats kl 07.00 och bilen stod på lyften ca 07.15.
Jag åkte direkt till Motala och Vätternrundan efter montaget så jag har inte hunnit att prova den jättemycket. Men det lilla jag provat är jag supernöjd med. Lägger man klossarna bakom framhjulaen och backar upp, är det bara att trycka på knappen så står den pall. Den rullar inte fram någonting. En annan positiv sak är att nu använder man handbromsen hela tiden och riskerar inte att den kärvar ihop. En toppen investering.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Elektrisk handbroms.

På våran Carthago C-line 4,8 gick det inte att montera för lite utrymme mellan bromsens motorenhet och bakre förvaringsutrymmet i dubbelgolvet.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Elektrisk handbroms.

Ja, motorenheten finns i en låda som är ca 5x5cm och ca 30cm lång. Den tror jag kan monteras på alla håll, den behöver nog inte sitta monterad i bilens längdriktning bakom wirelådan. Oavsett vilket är det synd att du inte får ha denna magnifika "manick":):)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Elektrisk handbroms.

Tommy o Elisabeth!
Går den fortfarande inte att använda för start i backe?

Synd om så är fallet att dom inte utvecklar en bra grej med fler
användningsområden.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t85521/
//Tony

Jo, jag testade och det fungerar så där. Det är inget som sker med automatik utan när bromsen ligger på så trycker man på knappen. Man får då vara med med koppling och gas.
Jag tror min original fungerar bättre, enda nackdelen är att det ska vara en backe med lite lutning. Jag tror spärren inte går in utan det måste luta minst 4 grader(kan ha fel).
 
Toppen