• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Electroblock EBL 99 HJÄLP

wollf36

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2024
Hej på er,

Har lite panik nu, dels är jag ny på detta med husbil och inte så bra på det med el.
Vid iordningställande för första turen nu i påsk så städad vi ur alla förvaringsplatser och jag råkade, där vårt elcentral Electroblock ebl 99 sitter, välta en låda så att den här strömbrytaren som det står "eins och aus" på, slogs av och efter det så fungerar inte 12 Volt i husbilen för oss när jag slår på strömbrytaren igen!
Säkringarna tittade jag på och dom är ok och allt annat ser ut som det skall men det spelar inte någon roll om jag slår på eller av igen på den strömbrytare så kommer inte 12 volt igång igen!
Trappan var ute så jag fick skruva av den för att kunna köra lite bara med bilen, för det funkade ändå :-D

Finns det någon här som möjligtvis har någon idé som kan hjälpa mig att få det att fungera igen, är lite panikslagen för att det blev så bara för att strömbrytaren slogs av, konstigt.

Var kan man vända sig om jag inte kan få igång detta själv, vi bor i Göteborg, så har ni någon rekommendation så blir jag tacksam för råd?

Med Vänlig Hälsning

Lars Karlsson
Medlem nr:26543
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Hej

Jag har beskrivet det jag tror är det vanligaste 12v problemen på ebl-99 i ett annan tråd.
Du kan slå av/på med knappen ett antal gånger, ibland släpper det, ibland inte och då behöver du lite manuell kraft...

OBS! Om du stoppar in något i ebl, se till att det är ett icke ledande föremål. En platsat eller liknande, stick inte in något där som är ledande, det gnistrar fint om man har otur...

Kopierar in det här:

f1cc53e4-34a7-49a8-8a84-e765da1bd252-png.164393
511a9f2a-9832-458f-9fde-b1b298149572-jpeg.164394
Sitter två stycken stora relä inuti ebl99:an som sköter 12v och huvudström.

Dom har en förmåga att ”klistra” sig i det ena eller andra läget och det kan vara svårt att få igång.

Det sitter en hake på kanten på dom som gör att det går att påverka dom manuellt, men det är svårt att se mellan spjälorna på ebl. Du behöver nästan ha den i knät och lysa med ficklampa i för att se.

Main switch relay...
 

wollf36

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2024
Hej Christer,

Vågar jag kanske att skruva isär ebl och vicka på dessa gröna hakarna, och om dom är tröga hur får man "loss" dom i så fall?
Då behöver jag ju inte vara rädd att få det att "blixtra" om jag kan koppla loss alla kablar och sen tar isär ebl och försöker vicka på dessa.
Vet du möjligtvis vilken av de som är 12 V resp 220 V?

//Lars K
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Bägge två är för 12v, det ena till att få fart på kylen när du om jag kommer ihåg/ser rätt, den andra för i princip alla 12v säkringar/förbrukare. Men jag kommer inte ihåg vilken.

Motionera bägge två, när all ström är bortkopplas är det bara att ta en skruvmejsel och köra ett antal gånger fram och tillbaka på varje relä.

Sn brukar det fungera hyfsat när det ör inkopplat igen. Det lär säkert krångla längre fram i tiden sen, den som sköter dom vanliga förbrukningarna ligger ju normalt alltid dragen, år efter år, så det är inte undra på att det krånglar när det råkar bli nollställt. Gärna av en smäll i backen eller liknande

Om du ska ut på vägarna i helgen finns jag ca 10 mil norr om dig i Vara-trakten om det inte löser sig...
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej trappan går inte genom ebl den går på startbatteriet Vad händer om du startar bilen ? Har du 230v på den nu? Iså fall ta bort kabeln.ock vänta en stund, innan du sätter i den igen kollat säkringarna på startbatteriet Kollat jumbosäkringen 40a på bobatterit ?

Leffe
 
Senast ändrad:

wollf36

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2024
Hej Leffe,

Men om jag tittar på blockdiagrammet ovan så ser det ut som "step" (trappan) ligger på "block 4", inte på startbatteriet!
Har tagit bort 230V och varit utan en stund och satt i igen ingen skillnad, säkringarna kollade, alla, 50A och nedåt i storlek, både på bodelsbatteri och alla andra överhuvudtaget jag har hittat i bilen, inget som var trasigt. Både haft bilen igång och testat men trappan går inte att få in :-( ........och ingen 12V i bilen, lampor eller annat funkar inte...
Vet inte vad göra mer än att prova Christer råd nu med motion av de två 12V reläna som han påpekat kan kärva.

//Lars K
 

wollf36

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2024
Bägge två är för 12v, det ena till att få fart på kylen när du om jag kommer ihåg/ser rätt, den andra för i princip alla 12v säkringar/förbrukare. Men jag kommer inte ihåg vilken.

Motionera bägge två, när all ström är bortkopplas är det bara att ta en skruvmejsel och köra ett antal gånger fram och tillbaka på varje relä.
Sn brukar det fungera hyfsat när det ör inkopplat igen. Det lär säkert krångla längre fram i tiden sen, den som sköter dom vanliga förbrukningarna ligger ju normalt alltid dragen, år efter år, så det är inte undra på att det krånglar när det råkar bli nollställt. Gärna av en smäll i backen eller liknande

Om du ska ut på vägarna i helgen finns jag ca 10 mil norr om dig i Vara-trakten om det inte löser sig...
Får jag inte fart på nåt alls så kanske en tur kan vara på G åt Vara trakten i helgen!
//Lars K
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Du hade rätt ett steget går genom ebl men när du stänger 12v så är det ett relä som switchar över till startbatteriet o du funkar steget plus en lampa innanför dörren.Men i ditt fall så funkar ju inte ebl så reläet slår inte om. Ska på service med vår bil på fredag ska då fråga om ideer om detta
Leffe
 
Senast ändrad:

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Cyklade förbi Campea idag ock frågade lite om detta i verkstan De gav lite tips
1. Gör hela ebl strömlös genom att ta bort kablarna från start o bodelsbatteriet inkommande på baksidan av ebl ( om du kommer åt )
2. Ta bort alla ingående kontakter på framsidan på ebl
3. kör lite upp o ner på on-of knappen ( den som är av )
4. Sätt tillbaka kablarna på baksidan igen men ha knappen fram på of (stängd )
5.Tillbaka med alla kontakter fram Ock sen slå på on
6. Kolla så inga kontakter fram är skadade efter lådans fall

7. Hoppas det löser sig Leffe
 

wollf36

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2024
Hej,

Har provat att ta bort EBL helt ur bilen och kopplat bort alla kablar till den, öppnat den också och tittat inuti, men det var före svaret från Christer att man skulle "motionera" reläna, och sen monterat in igen och samma resultat, inget funkade! Nu blir det urmontering igen och spraya med electrorengörare på reläna och sen försöka att vicka på kontakterna dom gröna, och sen montera tillbaka igen! Håller tummarna att detta kommer att funka. Förresten så, när den var ur första gången så provade jag att försöka röra de gröna plastplopparna men dom satt fast som berget, vågade inte röra mera, därför satte jag ihop det igen, får vara lite mer hårdhänt den andra gången kanske!
Håller tummarna.......

MVH
Lars K
 

wollf36

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2024
Hej Leffe,

Jag plockade isär EBL 99'an och gick igenom alla relän som fanns i den och smörjde upp dessa med electronikrengöring och sen "motionerade" jag alla, fyra små och de två stora som jag även tog isär och slipade lite på kontakterna på, som Christer skickade bild på ovan! Moterade ihop allt igen och skruvade dit kablarna på baksidan och monterade in alla kontakter!
Höll sen tummarna när jag provade 12V systemen i bilen samt trappan, och allt fungerade som det skulle, hej å hopp......... :-D

MVH
Lars K
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Hej

Jag har beskrivet det jag tror är det vanligaste 12v problemen på ebl-99 i ett annan tråd.
Du kan slå av/på med knappen ett antal gånger, ibland släpper det, ibland inte och då behöver du lite manuell kraft...

OBS! Om du stoppar in något i ebl, se till att det är ett icke ledande föremål. En platsat eller liknande, stick inte in något där som är ledande, det gnistrar fint om man har otur...

Kopierar in det här:

f1cc53e4-34a7-49a8-8a84-e765da1bd252-png.164393
511a9f2a-9832-458f-9fde-b1b298149572-jpeg.164394
Sitter två stycken stora relä inuti ebl99:an som sköter 12v och huvudström.

Dom har en förmåga att ”klistra” sig i det ena eller andra läget och det kan vara svårt att få igång.

Det sitter en hake på kanten på dom som gör att det går att påverka dom manuellt, men det är svårt att se mellan spjälorna på ebl. Du behöver nästan ha den i knät och lysa med ficklampa i för att se.

Main switch relay...

Hej

Jag har beskrivet det jag tror är det vanligaste 12v problemen på ebl-99 i ett annan tråd.
Du kan slå av/på med knappen ett antal gånger, ibland släpper det, ibland inte och då behöver du lite manuell kraft...

OBS! Om du stoppar in något i ebl, se till att det är ett icke ledande föremål. En platsat eller liknande, stick inte in något där som är ledande, det gnistrar fint om man har otur...

Kopierar in det här:

f1cc53e4-34a7-49a8-8a84-e765da1bd252-png.164393
511a9f2a-9832-458f-9fde-b1b298149572-jpeg.164394
Sitter två stycken stora relä inuti ebl99:an som sköter 12v och huvudström.

Dom har en förmåga att ”klistra” sig i det ena eller andra läget och det kan vara svårt att få igång.

Det sitter en hake på kanten på dom som gör att det går att påverka dom manuellt, men det är svårt att se mellan spjälorna på ebl. Du behöver nästan ha den i knät och lysa med ficklampa i för att se.

Main switch relay...
Hej !

Har Du någon "susning" om vad som skulle hända om man "tvångsstyr" de två reläna med det gröna stiftet som sticker ut ?

Lars A
 
Toppen