• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil!

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Det som blir fel när man enbart talar om antalet reaktorer är att den nya generationen reaktorer är så mycket mera effektiva. Kärnkraftens 4:e generation kraftverk använder dessutom bränslet 100 ggr effektivare än förr. Avfallet blir också mindre. När nya fakta uppstår måste man tänka om. Kärnkraftsmotståndet är på väg att errodera. Lägg till detta planerade effektivisering av elnät och kraft spill på 30 procent fram till 2030. Ovanpå det kan man sedan lägga hur explosivt sol el kraftverken nu utvecklas och andelen sol el växer. Och allt gammaldags tal om att sol el inte kan produceras i nordens länder är också passé med den nya generationens paneler. Det finns inte underlag för pessimism på lång sikt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ibland undrar jag hur dumma vi är egentligen... Bara för att vissa länder kan bygga nya och "säkrare" kärnkraft så innebär ju inte detta att vi går säkra om en olycka händer... Titta också på hur de bygger ryska kärnkraft i mellanöstern.... Tror ni det blir dessa nya säkra kärnkraft :twitcy:? ... Jag har hört att mellanöstern har planer på totalt 50 nya kärnkraft...ryskbyggda..... Så njut av livet...... imorgon kan det vara försent :swoon:
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Naturligt vis blir det de senaste otroligt mycket effektivare teknikerna som kommer att byggas runt om i världen allt annat vore ju förlustaffärer för investerarna.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
"Dethleffkvalite": Din artikel är spärrad!

Konstigt jag kan läsa den på olika datorer och läsplattor. Här är en liknande artikel. Elbil kan vara större miljöbov än dieselbil
Ser att du skriver om vattenkraft, det har man sedan barnsben fått inpräntat i bägge öronen att det är miljövänligt. Men är det det?
Det står nu klart att vattenkraften utan några tvivel står för den värsta miljökatastrofen i mänsklighetens historia. Vattenkraften dödar Östersjön
kommer att tänka på Miakel Wiehe sång igen.
 
F

Fd.47585

Guest
Tror inte på elbilar alls, tänk om alla hade det. När man kommer hem kopplar man in laddningen och belastar elnätet kraftigt. Är kanske ok på sommaren men när det är riktigt kallt på vintern och strömmen behövs till värme då är det inte så smart. Om vi istället byter till vätgasbilar kan man spjälka vätgas när elförbrukningen är låg och lagra vätgasen. När det är riktigt kallt kör vi på lagrad vätgas som skapats när det finns överskott på el. Dvs vätgas kan lagras vilket el för distribution inte kan. Att spjälkningen är mindre effektiv än att driva på el direkt är ett mindre problem än att man kan styra när spjälkningen sker. Även räckviddsproblemet är med vätgas borta då det för vätgas skulle finnas "mackar" som idag för diesel/bensin. Så tänker jag.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Tror inte på elbilar alls, tänk om alla hade det. När man kommer hem kopplar man in laddningen och belastar elnätet kraftigt. Är kanske ok på sommaren men när det är riktigt kallt på vintern och strömmen behövs till värme då är det inte så smart. Om vi istället byter till vätgasbilar kan man spjälka vätgas när elförbrukningen är låg och lagra vätgasen. När det är riktigt kallt kör vi på lagrad vätgas som skapats när det finns överskott på el. Dvs vätgas kan lagras vilket el för distribution inte kan. Att spjälkningen är mindre effektiv än att driva på el direkt är ett mindre problem än att man kan styra när spjälkningen sker. Även räckviddsproblemet är med vätgas borta då det för vätgas skulle finnas "mackar" som idag för diesel/bensin. Så tänker jag.

Prova och vänd på resonemanget istället:
Hur många bränsleslag har distributionsnätet redan fixat med påfyllningsstation framdraget till varje enskild villa? När många villor har övergett ren el-värme för värmepumpar finns nog kapacitet över större delen av året (möjligen undantaget några timmar/dagar vid effekttoppar) men det skall nog inte behöva vara något större hinder. (Att bensinen kan vara slut vid macken någon gång har ju inte direkt hindrat folk att köra fossilt)
Så länge man laddar sin elbil över natten (och i normalfallet inte behöver ladda från helt tomt batteri varje natt) krävs inte så höga effekter - det är ju snabbladdarna som kräver effekt men sådana kommer nog inte normalanvändaren investera i hemma....

Kan lägga till att jag definitivt inte tycker vätgas är en dålig lösning - båda alternativen kanske kan fungera i framtiden?
Spjälka vätgas via solceller i norra Sahara som sedan körs på (vätgas)båt till Europa?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ibland undrar jag hur dumma vi är egentligen... Bara för att vissa länder kan bygga nya och "säkrare" kärnkraft så innebär ju inte detta att vi går säkra om en olycka händer... Titta också på hur de bygger ryska kärnkraft i mellanöstern.... Tror ni det blir dessa nya säkra kärnkraft :twitcy:? ... Jag har hört att mellanöstern har planer på totalt 50 nya kärnkraft...ryskbyggda..... Så njut av livet...... imorgon kan det vara försent :swoon:
Varför blanda in kärnkraft när vi pratar om laddning av elbilar?
Täck garagetaket med solceller så tankar vi bilen över natten utan extra kostnad än investeringen för bygget.
De som inte har garage får lita till kommunala solcellsparker och laddstationer som i Uddevalla. Driftskostnaden för elbilen blir en eller annan krona per mil, de som har skaffat dyra Teslabilar har redan betalt vid nybilsköpet.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hur ska de göra som bor i flerfamiljshus utan tillgång till utvändigt 230 V-uttag?

Pålle

Ja, de kanske inte ska skaffa ren elbil utan att ha ordnat en möjlighet att ladda den på samma sätt som man kanske inte skall köpa vätgasbil, biogasbil etc utan att ha funderat över hur den skall kunna tankas. (Eller en bil/husbil utan att t.ex. kunna parkera den någonstans?)
Självklart har alla personer olika förutsättningar för elbilsladdande men jag har svårt att se det som ett argument för att elbil inte är bra för någon?

(I nya bostadsrättsföreningar verkar det vara ett naturligt krav att utrusta / förbereda garage och parkeringar för laddare.)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den dagen då elhusbilar börjar rulla på vägarna, då ska jag skaffa oss tandem el-rulator för då är husbilslivet passe för vår del.
Det är ett dilemma för de flesta av oss!
Även om tekniken tar jättekliv så går den ändå för långsamt för oss som nått mogen ålder.
Kanske kan det bli en tummetott, det vill säga en personbil som inom något eller några år blir billigare både i inköp och drift än nuvarande fossilbilar? Som dessutom ger ett renare samvete.
 
F

F.d. 53814

Guest
Går utmärkt att ladda med solcellsel på natten! (Har dock inte vågat fråga om priset... ;-)
Carport med solceller | Solarfarm
Det där var ju snyggt men inte så smart.
Sedumväxterna hindrar ju fri cirkulation av luft under solpnelerna, det ger sämre effektuttag.
Ska man maxa sin elproduktion ska paneler ligga så fritt som möjligt med ordentlig spalt under. Ju fler paneler ju viktigare att de i mitten också får kylning.
 
Toppen