• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil klar för produktion

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Deleted member 11118

Guest
Om man bara skulle gå efter Rubriken skulle tråden stängts efter 1 inlägg, då vi blivit upplysta om att man börjat en tillverkning av eldrivna husbilar. Tycker många inlägg är intressanta av de 140 som gjorts, de handlar visserligen inte alltid om husbil men om bland annat eldrivna fordon och hur det fungerar. Så länge tonen är bra och man respekterar varandras inlägg finns ingen anledning att sätta stopp för inlägg, tror tråden dör en självdöd tillslut för så brukar det bli när man inte har med att säga
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja och så länge inläggen inte bryter mot reglerna så är det väl helt upp till trådskaparen, Knarrevik i det här fallet, om och när tråden skall stängas.
Personligen tycker jag det är en intressant tråd även om svängarna tas ut en del ibland :)
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Ja ... nu är det väl dax att denna tråd går av...eller kan en ( 1 ) tråd innehålla flera trådar ??
Kul Jul..
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Som vanligt när det gäller ny teknik så finns det en viss skillnad mellan vad entusiasterna och skeptikerna tror om framtiden. Vissa tror att elbilen blir allmängods nästa år och andra tror att det aldrig kommer att ske. Kommer att tänka på tiden före millenieskiftet när många trodde att ehandel skulle ta över världen inom något år, nu 20 år senare så håller skiftet på att ske och de stora handelskedjorna börjar få problem och ser om sina butiker. Samma sak kommer att hända med elbilen, skiftet kommer men frågan är hur lång tid det kommer att ta innan elbilen blir det gemene man väljer i första hand. Just nu så finns det inte tillräckligt med bilar att köpa, bristen på batterier är problemet. Tesla ligger många år före med sin tillverkning vad gäller automation och låga innehåll av dyra metaller i sina batterier och har äntligen börjat tjäna pengar efter ha varit nära konkurs i somras. Andra satsar hårt som Kia/Hyndai som tidigare nämnts i tråden och sedan har ju flera europeiska tillverkare någon modell var. I europa är det nog Volkswagen som satsar hårdast med en helt ny plattform enbart för el och första modellen som börjar komma om något år. De påstår även att priset inte blir högre än för motsvarande fossilbil. Men det dröjer flera år innan volymerna blir så stora så det täcker behovet.
För behovet kommer att finnas, en bra elbil typ Tesla har så många fördelar jämfört med en fossilbil. Den är tyst, snabb, vibrationsfri och billig i drift. Bara inköpspriset kommer ner i rätt nivå.

Och att eldrivna husbilar finns till salu nästa år betyder ju inte att några kommer att säljas, de är nog enbart gjorda för att visa upp vi är en tillverkare som ligger främst när det gäller teknik.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En god analyse av Jonas. Det finnes planer for en mega batterifabrikk i West Australia, selv om Tesla fikk nei for sin etablering. I nærområdet finnes alle mineraler tilgjengelig på et solrikt forblåst område. I dag sendes konsentrert malm til China i stedet for lokal sluttrafinering. Rundt halvparten av all lithium i dag kommer fra dette området, det brytes endel av de andre malmene. Kort og enkelt, med rett investering kunne området produsere mer batterier enn resten av verden samlet og med kort transport.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ny teknik har alltid haft sina skeptiker!
Vem trodde att vi skulle sköta våra vanligaste tjänster via mobil/platta för några år sedan och vem hade en tanke på att 5G kommer att erövra världen inom något år.
Samma sak med elbilen som snart är billigare i tillverkning och drift samt mer driftsäker än nuvarande fossilbil.
Hade det moderna batteriet funnits tillhands för hundra år sedan hade Henry Ford tillverkat elbilar efter Edisons inrådan.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
För oss, som läste Kalle som små,
visste att Farmor Anka alltid var klok och förståndig,
körde omkring i en liknande ljusblå elbil. En sån här vore väl mumma att åka omkring i?
Elbilar kommer inom en snar framtid att vara en vardagsrealitet och vi får nog anpassa oss till det.

Grandma_Ducks_car_Detroit_Electric_1916_(4356208020).jpg
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
en undran jag utgår från mig men vet att många är likasinade.
vi avverkar ca 500mil/år idag med husbilen,
lek med tanken att man satsar på ny eldriven HB . när går den plus minus noll i utsläpp?
menar att den kostar miljö under tillverkning chassi , batterier , transport , skrotning mm till mig osv mycket utsläpp innan den är klar o på plats. sen räknar vi in produktionen av skitig el i det hela , allt gör utsläpp.
Så min fråga är när är den miljövänlig? hur många mil måste jag köra innan SAMTLIGA utsläpp är noll
självklart ska vi värna miljö ,men tro att man är miljömedveten bara för att man har elbil är som att tro på tomten. Elbilar på sikt ja den utvecklingen kommer , men vi är nog inte riktigt framme än.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En eldriven bil är inte så olik en fossilbil i tillverkning!
Det som räknas är vid drift, ingen koldioxid som hotar miljön och inget kväve eller partiklar som skadar våra lungor.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det där med "...ingen koldioxid som hotar miljön..." undrar jag om det kan stämma? Tillverkas inte mycket av vår elenergi genom förbränning av fossila bränslen vilket ger en del koldioxid?

Däremot förbättras naturligtvis närmiljön högst väsentligt genom bortfall av partiklar och skadliga avgaser. Vid en utfasning av fossileldade kraftverk så bortfaller även koldioxiden. Vad som kanske tillkommer är vad som händer kring tillverkningen av batterier och utvinning av mineraler till dessa samt efterföljande skrotning av uttjänta batterier.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
ok man räknar endast vid drift ??
inte framställningen ! mycket underlig inställning tycker jag. man måste väl se helheten ??
framställningen måste väl ske även om inte fossila bilar tillverkas ??
kärnkraft då ? helt ok vid framställning och användning ? (kom inte ifrån ämnet , bara en liknelse)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En eldriven bil är inte så olik en fossilbil i tillverkning!
Det som räknas är vid drift, ingen koldioxid som hotar miljön och inget kväve eller partiklar som skadar våra lungor.

Du glömde bort att ta hänsyn till partiklarna förorsakade av vägslitaget, och de utsläppen är under vissa betingelser mycket höga.

Pålle
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Ett av problemen med att räkna på skillnader i koldioxidutsläpp och miljöpåverkan från elbilar resp. fossilbilar är väl att man kan räkna på så olika sätt och att koldioxiden från tillverkning och drift helt beror på hur energin som används produceras (oftast verkar man dessutom glömma bort energin som går åt för att pumpa upp och raffinera råoljan… )

Hittade detta idag:

Cornucopia?: Livscykelanalys: 84% lägre CO2-ekvivalenta utsläpp för elbil jämfört med fossildiesel

Citerat från texten:
En livscykelanalys från ett belgiskt universitet visar på 85% lägre CO2-ekvivalenta utsläpp under bilens livscykel när man jämför en elbil med en snål fossildieselbil. Störst påverkan har respektive lands elmix, men även fossilelkraftlandet Polen blir det lägre utsläpp med en elbil än snål fossildiesel.
.…
Men även i EU som snitt blir besparingen 57% med utsläpp på 89 CO2-ekvivalenter per km, givet EU:s elkraftmix. Till och med i fossillandet Polen blir det en besparing på 23%, trots kolkraftverken.

Finns även en del intressant bland kommentarerna till inlägget på bloggen!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Visa mediaobjekt 9495
full
 
Senast ändrad:

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
jag får köra ca 15000 - 22000 mil för att elhusbilen blir +/- 0 i utsläpp (har inte räknat med el laddningen med skitig el) snittar på ca 18000 mil / 500 mil per år = måste ha bilen minst 36 år för då går den +- 0 i utsläpp ( har inte räknat med skrot hanteringen) , vill bara att man ser helheten och inte bara utsläpp nu tillverkning mm släpper ut också.
jag fick upp artikeln väldigt intressant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen