• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil klar för produktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Spännande utveckling!
När tillverkarna börjar tillverka brukar ju utvecklingen gå framåt i en snabbare takt.
Personligen tror jag kanske mer på bränsleceller. Dessa borde inte inverka så mycket på på vikten, som batterier gör. Det känns även som att man borde kunna få en längre aktionsradie, men osvuret är bäst :)

Kul att "kapplöpningen" har börjat i alla fall!

Ha de gott!

//Jocke
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det var inte många månader sen det pågick en upphetsad debatt om elhusbilar. Då fick vi, som antog att det nog skulle komma sådana rätt snart, veta att nåt då dumt inte var att tänka på i alla fall inte under väldigt lång tid. Nu är det inte för att säga: vad va det jag sa, som jag skriver det här, utan: Tänk vad tiden går när man har skoj! :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dette er et bra steg 1, om det finnes hydrogen tanksteder så er det enkelt å redusere kapasiteten på batteripakken og sette inn en hydrogen tank pluss en brenselscelle. Batteri trengs for å ta forbrukstoppene da brenselscellen fungerer best med jamn produksjon. Vekt og plassbehov for ren elbil og en brenselscelle blir omtrent det samme, men hydrogen kan gi lengre rekkevidde uten drastisk økning i vekt. For meg har det lenge vært en fråge om pris, batteri billigere enn brenselscelle - begge teknisk mulig og i praksis tilgjengelig om en kan betale for det.
 
E

Ericsson c52

Guest
Detta låter onekeligen kul bara synd att det är så dålig räckvidd
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er ikke mange campinger hvor en kan trekke 16A fra stolpe, og med 10A holder det ikke med en natt for 20 mil kjøring. Regner med at det er minst 50 kWh i en slik husbil, 10 A i et døgn blir knapt 50 kWh. 16A gir rundt 80 kWh i døgnet. Det blir nok mange besøk på hurtigladeplasser, eller lange stopp på steder med mer normale strømforsyninger.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det var inte många månader sen det pågick en upphetsad debatt om elhusbilar. Då fick vi, som antog att det nog skulle komma sådana rätt snart, veta att nåt då dumt inte var att tänka på i alla fall inte under väldigt lång tid. Nu är det inte för att säga: vad va det jag sa, som jag skriver det här, utan: Tänk vad tiden går när man har skoj! :)
Och ändå är detta bara början!
25 mil i januari blir säkert det dubbla nästa höst. Gott om utrymme finns.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det var inte många månader sen det pågick en upphetsad debatt om elhusbilar. Då fick vi, som antog att det nog skulle komma sådana rätt snart, veta att nåt då dumt inte var att tänka på i alla fall inte under väldigt lång tid. Nu är det inte för att säga: vad va det jag sa, som jag skriver det här, utan: Tänk vad tiden går när man har skoj! :)

Vet inte i vilken tidsålder du är född, men dom allra flesta härinne kommer ha dragit in årorna innan dom får möjligheten att tillbringa en semester i en elhusbil. Och 20 mil anser jag är ett katastrofalt dåligt exempel för det är i gynnsamma förhållanden som mitt i sommaren, så fort kylan närmar sig halveras sträckan till 10 mil.

Minst 50 mil ska den klara och snabbladdas på 10-15 minuter för ytterligare 50 mil, om den sen kostar under 1,3-1,5 miljoner utan att ge avkall på säkerhet/värme så anser jag att dom lyckats och då tycker jag du kan trumma dig på bröstkorgen och säga; vad var det jag sa. Men du anser väll, oavsett pris hur lång räckvidden än är så har du fått rätt.

Redan min första bil i början på 80-talet gick att köra på batteri men oerhört kort sträcka. Märkligt att vissa påstår sig kämpa för miljön när man sen kör på oskattad villaolja i sitt fartyg samtidigt som man vill höja skatten på drivmedlet. Eller dom som påstår sig kämpa för miljön samtidigt som dom har en himla massa miljöförstörande leksaker hemma garaget eller dom som överhuvudtaget köpt en husbil.

Månlandningen påstås ha varit 1969 och hur många ggr har du varit på månen? Det fanns dom som sa att vi skulle kunna åka till månen, fast dom har aldrig kunnat säga: Vad var det jag sa!
Du kanske tillhörde den gruppen också, fast det vill du nog helst glömma. : p




 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Knappast!
Laddstationerna kommer att stå ännu tätare än i Norge och norra Bohuslän.

Ja Du "Knarrevik" Men då krävs nog en förändring så att inte bilfirmor/finansbolag kan fortsätta med sitt förbannade lurendrejeri gällande våra surt förvärvade skattemedel, för som det är nu kommer det ju inte ut några begagnade elbilar på Svenska marknaden, vi köpte vår sk. miljöbil 2008 och då var dom 10.000 kronorna förbundna med ägande i minst 6 månader, så varför inte detta kan gälla nu eller ändå bättre belägg dessa fordon med exportförbud, varför ska Sverige förse Norge med bra begagnade elbilar ???
Hälsningar
Hasse
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vet inte i vilken tidsålder du är född, men dom allra flesta härinne kommer ha dragit in årorna innan dom får möjligheten att tillbringa en semester i en elhusbil. Och 20 mil anser jag är ett katastrofalt dåligt exempel för det är i gynnsamma förhållanden som mitt i sommaren, så fort kylan närmar sig halveras sträckan till 10 mil.

Minst 50 mil ska den klara och snabbladdas på 10-15 minuter för ytterligare 50 mil, om den sen kostar under 1,3-1,5 miljoner utan att ge avkall på säkerhet/värme så anser jag att dom lyckats och då tycker jag du kan trumma dig på bröstkorgen och säga; vad var det jag sa. Men du anser väll, oavsett pris hur lång räckvidden än är så har du fått rätt.

Redan min första bil i början på 80-talet gick att köra på batteri men oerhört kort sträcka. Märkligt att vissa påstår sig kämpa för miljön när man sen kör på oskattad villaolja i sitt fartyg samtidigt som man vill höja skatten på drivmedlet. Eller dom som påstår sig kämpa för miljön samtidigt som dom har en himla massa miljöförstörande leksaker hemma garaget eller dom som överhuvudtaget köpt en husbil.

Månlandningen påstås ha varit 1969 och hur många ggr har du varit på månen? Det fanns dom som sa att vi skulle kunna åka till månen, fast dom har aldrig kunnat säga: Vad var det jag sa!
Du kanske tillhörde den gruppen också, fast det vill du nog helst glömma. : p
Det här var veckans absolut roligaste inlägg i alla kategorier. Lite allvarligt att experten talar om att de flesta kommer att dra in årorna innan de kan åka elhusbil. Den kan alltså köpas i början av nästa år om man får tro artikeln. Man förväntar sig ett utomordentligt kraftigt ras av antalet medlemmar i HBK i närtid. Tråkigt!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du borde förbättra läsförståelsen, läs det en gång till innan du kommenterar.
Månlandningen måste väl ändå varit din egen våta dröm. Jag är så nöjd med att få vara kvar på jorden och har alltid varit det.
Hur som helst har du lyckats skriva ett jätteroligt inlägg! Tror att kommer att uppskattas av många läsare. Fast profetsian om de indragna årorna är tung!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Skoj att elhusbilen har fått vind i seglen, mycket bra för miljön, men hur går det med den fortsatta nyproduktionen av dieselhusbilar? Rent hypotetiskt, skulle du kunna tänka dig att köpa en ny dieseldriven husbil för så där 1-1,5 mille när du nu är informerad om att eldriften knackar på dörren?

Hade jag varit riktig miljönisse, då hade vi köpt en Tesla och kopplat på en husvagn, kanske inte riktigt som en husbil, men med ganska bra distans och tak över huvudet. Enda nackdelen skulle bli att vara tvungen byta klubbsällskap vilket vi INTE är beredda att göra dom närmaste 8-10 åren. Hellre betalar vi mera i energiskatt (även om detta inte hjälper miljön specielt mycket) än att vi lämnar HBK för HVK!


upload_2018-12-7_18-38-12.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen