• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ELCYKEL på IKEA

F

F.d. 53394

Guest
Sv: ELCYKEL på IKEA

Typiskt. De var slut när Jag var där för ett praoveckor sedan. Nu på väg hem från en sväng i Frankrike. Någon som vet om det finns några kvar nu?
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: ELCYKEL på IKEA

Enda stället de lär finnas på är i Österrike. Vi hade tur och kunde köpa varsin på Fyndet i Älmhult i maj. Var där för nån vecka sen igen, frågade då om de slutat sälja och det hade dom. Enl. uppgift ska de komma åter till försäljning, då som family-artikel. Alltså billigare om man har family-kort. Dock kunde dom inte svara på när de återkommer.

Vi är över förväntan nöjda med våra. Ett strul har det varit på ena cykelns batteri. Ringde kundtjänst och kunde utan krusiduller åka upp till Älmhult och hämta ett nytt batteri. Cyklarna väcker stor uppmärksamhet och folk anser att dom är snygga till utseendet. Ser mycket nättare ut än många av konkurrenternas cyklar. Så det kan kanske vara idè att vänta????

Hälsningar från Fy & Bi :):)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: ELCYKEL på IKEA

Är det någon som vet priset i Österrike? Vi är i Italien nu en vecka till.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: ELCYKEL på IKEA

Jag fick tips om en ny sändning och var uppe och köpte 2 st den 12 augusti i Älmhult. Då fanns ett 50-tal i lager. Dock bara dam-modellen, vilket passar mig bra. Jag har kollat mycket på elcyklar, provcyklat en del och vill påstå att IKEA-cykeln är ett riktigt klipp. Har nu testat ganska rejält ett par dagar. IKEA-cykeln, som förresten heter "Folkvänlig" på IKEA-språk, är i grunden en Diavelo Pure 3 som ex xxl.se sålt för 18 999:- men nu "rear" FÖR 14 499:-. Den enda skillnaden jag märkt att att Diavelo har fotbroms, medan IKEA-cykeln har V-broms fram och bak. Båda har inbyggt Shimanodrev med tre växlar men IKEA har valt bort fotbromsen. Jag har aldrig användt fotbroms men min fru har alltid valt att ha det. Hon har dock bytt uppfattning redan efter några mils cykling.

Diavelo Pure 3, 36*V, Elcykel dam - XXL.se

Båda cyklarna har i övrigt samma komponenter från samma underleverantörer och hög kvalitet rakt igenom. Inte minst på elmotor, batteri och manöverenhet, som också är hastighetsmätare och trippmätare Cykeln har tre växlar men 6 olika nivåer på stöd från elmotorn. I princip rullar man igång på 2:ans växel och lägger sedan i trean direkt. Därefter väljer man assistans från elmotorn med de 6 nivåerna, beroende på geografi, vind och övriga omsändigheter. Redan på nivå 2 ligger man på ca 18 km/h på slätmark utan motvind. Tuffar det till sig är det bara att höja nivån. Blir det riktigt jäklig med uppförsbacke och motvind kan man dessutom växla ner. Det har jag dock inte behövt hittills. Motorn har ett riktigt bra vrid och går in mjukt oavsett vilken nivå man ligger på.

Enligt uppgift ska cykeln tas in och säljas i family-shopparna på alla IKEA varuhus i framtiden. Det är dock svårt att få närmre info. Ring IKEA:s kundtjänst om ni är intresserade. De kan se aktuellt lagersaldo hor Fynd-shopen i Älmhult. Det verkar ske lite påfyllnad av lagret hela tiden. Man kan också gå in på IKEAs hemsida, bläddra till varuhuset i Älmhult och klicka på någon av de artiklar från Fynd-shopen som de brukar visa. Då visar de ofta cykeln.

:-/<rister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: ELCYKEL på IKEA

Köpte varsin "Folkvänlig" på Ikea fyndet i Älmhult i maj månad. Cyklarna har i dagsläget gått vardera 50 mil helt klanderfritt med ett undantag. Batteriet till den ena var strax efter köp, behäftat med fel, detta påtalades för Ikea kundtjänst som i sin tur kollade upp att reservbatteri fanns och då kunde vi hämta ett nytt i Älmhult eftersom vi hade vägarna förbi.

Kan verkligen rekommendera cyklarna till er som tvekar. Vi är i alla fall mycket nöjda med våra. När man dessutom då kan läsa att i stort sett samma cykel säljes för 14.500:- kan vi inte vara annat än nöjda då vi köpt våra två för ca. 12:- tillsammans.

Eftersom vi utrustat cyklarna med väskor hängande på pakethållarna, har vi använt dem vid dagliga inköp och på så vis kunnat låta bilen stå och därmed tjänat in vad bensinen till den annars skulle kosta. Visst kan man använda vanlig cykel, men det är inte lika kul och blir därför sällan av. Jag tror därför att våra elcyklar kommer att betala sig så småningom.

Kanske någon menar att man inte får nån motion med elcykel? Fel, fel, fel! Det är så roligt att cykla elcykel så turerna blir långa och man väljer själv hur mycket assistans man vill ha. Motion är nyttigt, särskilt när man dessutom har roligt.

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Sv: ELCYKEL på IKEA

Hej
Har en liten fundering.....hur laddar man cyceln när man är ute o åker, och fricampar? :wub:
 
F

F.d. 53505

Guest
Sv: ELCYKEL på IKEA

Nej men jag har en syster som jobbar på ikea hon säger dom aldrig höjer några priser om det är samma vara.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: ELCYKEL på IKEA

Fick nedan svar från IKEAs kundtjänst 25/2 då jag är i köptagen på en elcykel.

"Elcykeln var en produkt vi hade som en tillfällig kollektion och den kommer dessvärre inte att komma in i vårt sortiment igen".

Det får väl bli en ORION Pulse, men är väl sugen på en Evo bike 500W = lite mer pulver. Någon som har koll på ECO-7?
El-cykel Evobike ECO-7 500W, herr*

Med vänlig hälsning Philip
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: ELCYKEL på IKEA

Fick nedan svar från IKEAs kundtjänst 25/2 då jag är i köptagen på en elcykel.

"Elcykeln var en produkt vi hade som en tillfällig kollektion och den kommer dessvärre inte att komma in i vårt sortiment igen".

Har du ingen brådska så är mitt råd att vänta. Är rätt säker på att cyklar kommer in i sortimentet igen även om det kan dröja ett tag till.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: ELCYKEL på IKEA

Fick nedan svar från IKEAs kundtjänst 25/2 då jag är i köptagen på en elcykel.

"Elcykeln var en produkt vi hade som en tillfällig kollektion och den kommer dessvärre inte att komma in i vårt sortiment igen".

Det får väl bli en ORION Pulse, men är väl sugen på en Evo bike 500W = lite mer pulver. Någon som har koll på ECO-7?
El-cykel Evobike ECO-7 500W, herr*

Med vänlig hälsning Philip

tittade på ECO -7 på hemsidan men förstår inte riktigt vitsen med den.
500 w er olagligt men ändå säljer dom den?
hur och som vad? inte el-cykel i varje fall!
500w drar ju mycket mera batteri så bara hälften så lång körsträcka.
Vi har 2 stk ecoride ambassador på 250 watt och dom kör 25 km/t och
har mycket kraft och lång körsträcka.
Har igenom året haft åtskilliga el-cykler men dessa är absolut toppen:spinny:
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: ELCYKEL på IKEA

tittade på ECO -7 på hemsidan men förstår inte riktigt vitsen med den.
500 w er olagligt men ändå säljer dom den?
hur och som vad? inte el-cykel i varje fall!
500w drar ju mycket mera batteri så bara hälften så lång körsträcka.
Vi har 2 stk ecoride ambassador på 250 watt och dom kör 25 km/t och
har mycket kraft och lång körsträcka.
Har igenom året haft åtskilliga el-cykler men dessa är absolut toppen:spinny:

Vitsen med mer effekt är högre fart och bättre kapacitet i motvind och backar.
Att det är olagligt stör inte mig, om den gör 25 eller 35 km/tim. Jag kör > 50 km/tim med min racer i medvind och nerförslut.
Jag har ingen direkt erfarenhet av elcyklar.
Testade en 250W "lyx-hoj" för 27.000 på cykelmässan i höstas. Den gick kanon, 250W kanske räcker. Med vänlig hälsning Philip
 
Toppen