• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcentral svindyr?

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej alla!
Nu har vi äntligen hittat någon som kan installera ett helt elsystem i våran buss-till-husbil-bygge. Han har tagit fram två olika elcentral på 3 resp. 5 kw. Men de priserna han berättar känns väldigt högt. Vad har ni för elcentral och hur mycket kw är de? Våran buss är 9 meter, och vi vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt. Vi kommer att ha ledbelysning, ett aggregatkylskåp, mobil och ipad laddning, och lite annat. Han kommer (om vi nu fortsätter med honom) att installera solceller och för 400 watt med regulator har han nämnt en pris på 25000.
Här är märkerna och deras priser som han skickade per offert till oss (fick ingen exakt modell)

MasterVolt pris blir 49 455 kr
Victron pris hamnar på 46 107 kr

Vill man då gå upp ett steg i storlek på centralenheten till en 5 kw istället så ökar priset med 17 176 kr.

Tack!
Lobke och Juha
 
Lösning
Hej alla!
Nu har vi äntligen hittat någon som kan installera ett helt elsystem i våran buss-till-husbil-bygge. Han har tagit fram två olika elcentral på 3 resp. 5 kw. Men de priserna han berättar känns väldigt högt. Vad har ni för elcentral och hur mycket kw är de? Våran buss är 9 meter, och vi vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt. Vi kommer att ha ledbelysning, ett aggregatkylskåp, mobil och ipad laddning, och lite annat. Han kommer (om vi nu fortsätter med honom) att installera solceller och för 400 watt med regulator har han nämnt en pris på 25000.
Här är märkerna och deras priser som han skickade per offert till oss (fick ingen exakt modell)

MasterVolt pris blir 49 455 kr
Victron pris hamnar...

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad menas med ett "helt elsystem", dvs vad finns idag och vad ska finnas i slutändan?
fö 400W solceller med regulator hamnar nog på kanske 15000 kr skulle jag gissa sedan skall du ha batterier också(hur många) och vad mer?
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Det finns INGET i bussen, förutom själva motorn med generatorn. Bussen (en Mercedes benz O321H från ’62) ska hel renoveras och byggas om till husbil. Så vi behöver elcentral, kabeldragning, solceller, panel, omvandlare, regulatorn, bodelbatterier, ja ALLT
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Har inte de flesta en Schaudt EBL, kostar kring 5000kr?
Vi har haft jätte svårt med att hitta någon som kan hjälpa oss med installationen. Han verkar kunna mycket men försöker bara sälja det allra bästa lite onödigt kanske.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför inte köpa hela elsystemet till bodelen på en bildemontering? Då får man ju allt som behövs. Köper man från en nyare krockad husbil så kan man förmoda att allt fungerade vid krocken.Solceller & regulator köper man billigast på nätet från ex.visTyskland.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Okej, först EBL är bara ett enkelt rationellt sätt att på en fabrik installera ett elsystem som man på det stora hela slipper dokumentera då "allt" finns i EBL enheten.

Tex i en båt så finns det aldrig EBL eller motsvarande burkar utan man drar sladdar vart efter via en säkringscentral och lite strömbrytare sedan ansluter man laddare osv, så skulle jag också gjort i ert fall.

Jag förstår inte vad denna offert innefattar.
25000 för solceller 400W
46000 fabrikat X
49000 fabrikat Y

Men vad finns i dessa olika priser?

Vad jag förstår har du bestämt:
- 400W solceller med regulator

Men vad mer:?
- Laddning från motorn
- Batterier, storlek typ?
- Hur många eluttag?
- Hur många lampor?
- 220V laddning?
- Inverter(12VDC-> 220VAC)?
- Kylskåp/Frys?
- Värme?
- Vatten?
- Varmvatten beredare?

osv osv
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tycker inte priserna är helt ohemula om man tar med arbetskostnaden för installation och kabeldragning.

Installation av 400W solceller + regulator + kablage + säkert en dags jobb för 25 000 kan man nog räkna med. En husbilstillverkare tar 22 000 för 2 x 100W + regulator + installation när det görs på fabrik som option till en bilbeställning.

Victron och Mastervolt är dyra men bra.

MVH
Hans
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Tack för svaren. I offerten ingick inte arbete bara själva produkter.
Jag ska fråga honom efter de exakta modellerna (för det skrev han inte.)
Priserna till Mastervolt och Victron va bara för själva elcentralen. Inget annat. Och inget arbete. Han har tagit fram en hel elsystem, med batterier (litium 300amp) osv. Men först ville han bestämma med oss vilket elcentral vi vill ha, så kan han utgå från det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack för svaren. I offerten ingick inte arbete bara själva produkter.
Jag ska fråga honom efter de exakta modellerna (för det skrev han inte.)
Priserna till Mastervolt och Victron va bara för själva elcentralen. Inget annat. Och inget arbete. Han har tagit fram en hel elsystem, med batterier (litium 300amp) osv. Men först ville han bestämma med oss vilket elcentral vi vill ha, så kan han utgå från det.
Okej, och vad gör dessa elcentraler mera specifikt?

fö så arbetet kommer nog att kosta en slant också, du borde nog se till att få offert på rubbet till fast pris annars
är det nog risk att det drar iväg rejält?

Men åter, fyll gärna på min lista med vad ni vill ha i husbilen, denna lista behövs till honom också annars kan han inte ge er en offert som jag ser det.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Denna lista fick han som har räknat ut förbrukning:
De elförbrukare:
•Truma AC (används bara när ansluten till landström)
•Isoterm Freeline 115 aggregat kylskåp
•dometic kolfilter fläkt
•uppladdning av 4 iPhones
•uppladdning av 2 ipads
•uppladning av 4 eltandborstar
•stavmixern ibland
•12 volts luftpump till luft-förtältet eller kites
•12 volts brödrost
•laddning av 2 elcyklar (men de Bara laddas när vi står ansluten till landström)
•belysning på utsidan/förtältet
•laddning bose högtalare
•vattenpumpar
•brand -gas och inbrottslarm
•ledbelysning genom hela bussen
Vi vill kunna frikampa 3 dagar men kommer att dra ner på elförbrukning. Vi använder husbilen bara på vår-höst, inte på vintern.
Solceller eller /och elverk som komplement.

Denna uträkning har han gjort, och utifrån denna skulle han hämta offert från mastervolt och Victron. Därifrån har vi bara sett en del. Han vill bestämma elcentral innan vi går vidare.
Hans uträkning:
En dags förbrukning av ström uppgår till 255 amp totalt enligt beräkningarna av ovanstående och borträknat är då laddning av elcyklar och datorer samt ingen drift av Truma AC.
Lagringskapacitet av ström
Batteribanken

Detta innebär att ska man vara offgrid och fricampa i 3 dagar. Måste man ha en kapacitet på batteribanken med 765 amp, och detta om man inte tillför någon energi från tex solceller eller laddning från motorn eller externt elverk till batteribanken.

Energikällor
Generator laddning

Laddning via motorn ska ske vid körning, och ska ske snabbt och effektivt. Då motorn har en styrka av att klara av en stark externt monterad generator.

Solcellsanläggning

Ska man klara av att vara offgrid och fricamping i 3 dagar måste man ha en solcellsanläggning på minst 400 watt solceller, och gärna med lite överkapacitet för dåligt väder så rekommenderas det 600 watt.

Elverk

För att täcka upp övrigt tillförsel av energi föreslås det ett extra elkraftverk som går på gas eller diesel då detta är huvud energikällorna i husbussen.

Ingång 230 AC växelström

När man står på ställplatser och campingar skall man kunna koppla upp sig på 230 AC växelström och effektivt kunna ladda upp batteribanken via detta samt driva hela elsystemet. Så här föreslås den kraftfullaste laddaren av batteribanken som går på 230 AC växelström.

Centralenhet

Elcentralen skall ha en övervaknings display. Där man som ett minimikrav kan se och avläsa hur mycket ström man har kvar i batteribanken, och vilken energikälla som laddar och hur mycket från varje energikälla.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tänk på att man bör ha kanske 4-5 ggr(minst) batterikapaciten om man vill ha någon form a livslängd på batterierna, kör du lithium kan du pressa lite mer men dom det kräver bra koll på dom.

Hur ser denna kalkyl ut som kommer fram till dessa siffror, det låter helt otroligt i mina öron.

Skriv gärna ned strömförbrukning på dessa saker samt hur mycket dom körs och när dom körs.

Då ni inte räknar med att köra värme så ska det inte spela någon roll om ni har en stor husbil eller en liten, dvs det borde fungera utmärkt med kanske en tiondel.

Tänkte ni också kunna ladda upp alla batterier under en natt vid en camping så krävs det en rejäl laddare.

400W solceller kanske ger 150W i praktiken utslaget på 6-7 timmar i runda slängar iallafall om man inte kan rikta solcellerna mot solen hela tiden dvs ca 10A per timme.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Beräkningen som han har gjort enligt min lista. Denna handskriven lista är hans uträkning. Jag ville ge honom mer exakta märke och modell på våran produkter men han sa att han kunde räkna ut det så här. Vi utgår från att vi med sunt förnuft använder elen och laddar laddbara prylar när vi är onkoplat och inte använder prylar som vi kan vara utan. Men självklart vill vi ha el när vi drivankare dör de viktigaste saker. Första siffrorna måste vara timmar.

2C4A1532-392E-463A-8163-2A12AF5A0FD8.jpeg
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Förbrukning på 255A/dag låter väldigt mycket. Hur man skall kunna ladda sådana mängder ampere på en ställplats eller camping har jag svårt att förstå eftersom el-stolparna oftast är avsäkrade med 10A. Att starta ett el-verk är ju helt uteslutet, omgivningen skulle protestera högljutt. 600W solceller ger max 30A vid bra förhållanden en stund på dagen. Ekvationen går inte ihop. Har han som skall hjälpa er någon som helst erfarenhet av husbilar & husbilslivet? :confused:
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Han heter Chris Savage och jag fick tips om honom av klubben husbussens vänner. Han ska vara certifierad installatör och felsökare för husbil och båt. För dometic, Victron och Mastervolt. Sån här stor projekt har han inte gjort tidigare men han har sagt att han har kompetens. Men just nu tvivlar vi.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En EBL er i prinsippet et skillerele en lader og en sikringstavle. Skillereleet kan med fordel være en dc-dc lader som gir bedre ladning av bobatteri under kjøring. En mulig boks som gjør dette og solar ladningen er The Manager30, UK AC Mains Plug Denne type enheter som inneholder solar og lysnet ladere samt en dc-dc for ladning under kjøring dekker det meste. At den har ladeprofiler for flere typer bly pluss LiFePO4 batterier gir mer frihet. Og med pris under 20 tusen. Haken er at det er en 30A enhet. Men de fleste husbiler på 8 til 10 meter har mindre elblokker. CTEK har en enhet som er mye enklere med 20A kapasitet. Mastervolt og Victron har og tilsvarende enheter.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Han heter Chris Savage och jag fick tips om honom av klubben husbussens vänner. Han ska vara certifierad installatör och felsökare för husbil och båt. För dometic, Victron och Mastervolt. Sån här stor projekt har han inte gjort tidigare men han har sagt att han har kompetens. Men just nu tvivlar vi.

Vad jag menade var att alla som har husbil, en del använder den året om & fricampar, står på camping eller bara reser runt & beser sig klarar sig utmärkt med den utrustning som husbilen hade från början. En del har extrautrustat med solceller, elverk, större fastmonterade gastankar, lithiumbatterier etc. för att få lite större marginaler & ingen kommer upp i sådana förbrukningar som du talar om. Vi helt enkelt hushåller med energin & inrättar oss därefter utan att på något vis leva spartanskt. Mitt råd är att du gör dig av med denne Chris Savage & tar råd av våra medlemmar. En del av oss har byggt om bussar för egen hand & har stor erfarenhet av detta. Mitt råd att köpa grejer av en husbilsdemontering grundar sig på att då får du allt du behöver & sedan kanske köper någon extrautrustning vilket gissningsvis borde räcka till för dina kommande behov & då till ett mycket humanare pris. Du skriver ju att ni vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt, alltså borde det jag föreslår räcka. Hur som helst, lycka till med ditt bygge & fortsätt gärna berätta ( gärna med bilder) hur det fortskrider.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Känner igen er planering då vi själva har gått i tankar att kunna frikampa en hel vecka i Norges fantastiska vildmark utan el-stålpar. Det har fungerat för oss nu i 3 år på rad.

Förutom elförsörjning, det krävs vatten och restvatten-uppsamling (kräver tömning i markbrunn) för en hel vecka. Värmen finns så länge det finns diesel till Truma D6E (vi har ingen gasol-uppvärmning, bara 6 kg gasol-tank för matlagning).

Att beskriva hur vi löste alla detaljer skulle ta flera timmar & A4 sidor, men "den röda tråden" i alla fall ligger faktiskt i vad vi har läst och lärt oss här på HBK sidor. Förkunskaper tror jag var på samma nivå som era! Idag ser bilden helt annorlunda ut tack vore klubbmedlemmars imponerande kunskapsbank OCH framför allt vänlighet att dela med sig!

Hur som helst, nu med facit i hand vet vi att vår dagliga elförbrukning ligger på ca 70Ah inkl. laddning av mobiler/paddan/dator/kamera/Kärscher/GPS batterier,TV tittande, LED belysning, vattenpumpar, fekaliekvarn, 300W inverter, m.m... Från början trodde vi att det skulle vara det dubbla.

Vi har ingen EBL, allt går via egna ledningar med respektive reläer och säkringar, helt oberoende av varandra. Allt är stationerat nära batterier med minsta möjliga kabellängder (kablar är dyra och ska ha rätt dimension!).
  • 2 solpaneler (en vridbar) á 100 + 110 Watt med MPPT regulator (laddar även startbatteri) hjälper till att underhållsladda 2 x 100Ah LFP batterier (med inbyggt BMS) vid fint väder. En Honda elaggregat finns men är ännu oanvänd.
  • En DC/DC 25A laddare laddar under färd. Ett måste!
  • 2 x 30A Victron laddare laddar vid tillgång till 230V (bra att ha).
  • All bevakning sker genom Victron's BMV-702 med Bluetooth (visar även startbatteriet)
Det tog lite tid att pussla ihop allt som står ovan, allt för att pressa ner prislappen. Skulle tippa mellan tummen och pekfingret att det kan röra sig om runt ca 50 KKr för materialkostnader. En buss kräver troligen längre och grövre kablar vilket fördyrar det hela, men om du kan koncentrera dig med "elskåpet" så nära batterier, då ligger du bättre till.

Lycka till, spännande bygge och läsning!

/ranko
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Förbrukning på 255A/dag låter väldigt mycket. Hur man skall kunna ladda sådana mängder ampere på en ställplats eller camping har jag svårt att förstå eftersom el-stolparna oftast är avsäkrade med 10A. Att starta ett el-verk är ju helt uteslutet, omgivningen skulle protestera högljutt. 600W solceller ger max 30A vid bra förhållanden en stund på dagen. Ekvationen går inte ihop. Har han som skall hjälpa er någon som helst erfarenhet av husbilar & husbilslivet? :confused:
Hmm, 255A är vad jag förstår 12VDC dvs 12*255 ca 3000 Watt, campingen fixar ca 2000 watt men eftersom man oftast inte laddar fullt på en timme utan kanske gör det på säg 10 timmar så blir det beskedliga 300 watt som laddsystemet tar men gånger om tanken är att kunna fricampa i tre dagar dvs totalt 900 watt.

Det blir alltså i runda slängar 1000 watt över på det första dygnet på campingen för normal drift.
 
Toppen