• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar ligger i topp

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Såg en vetenskaplig dokumentär i höstas om batteritekniken. Det alla forskare verkar överens om är att batterier inte har något att göra i den privata fordonsparken. Bussar och lastbilsindustrin har däremot ett syfte som bär upp nackdelarna med batterier. Dels körs de kontinuerligt och de påverkas inte speciellt av viktökningen. Vad som också poängterades var att Kobolt och Lithium är en bristvara idag. Vi har inte ens fyndigheter för att driva runt Europas bilar med batterier. Än mindre effektiva framställningstekniker, så även om vi ville så tar det MÅNGA år innan vi ens förädlat det vi hittat ”so far”. Ponera att vi ändå lyckats elektrifiera Sverige. Var ska energin som ska in i batterierna komma ifrån? Kolkraft? Dock är jag kraftigt imponerad av offgrid-system. Vi tänker med detta sparsamt och slösar inte energi i onödan. Sen kommer majoriteten av den energin från solen vilket aldrig är fel.
Ola
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Men snälla ! Är det någon av Er debattörer som har läst den artikeln som Du hänvisar till "Sacce" jag tycker mig se att det är för att dessa bilar har en väldig accelerationsförmåga, och då vill i alla fall jag hävda att det är förarens oförmåga att anpassa denna och kanske annat till rådande omständigheter
Konsensus måste bli "förarfel" och inte bilens fel, men jag förstår att varje "elbilsskeptiker" hakar på varje angrepp på elbilar
Hasse
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Men snälla ! Är det någon av Er debattörer som har läst den artikeln som Du hänvisar till "Sacce" jag tycker mig se att det är för att dessa bilar har en väldig accelerationsförmåga, och då vill i alla fall jag hävda att det är förarens oförmåga att anpassa denna och kanske annat till rådande omständigheter
Konsensus måste bli "förarfel" och inte bilens fel, men jag förstår att varje "elbilsskeptiker" hakar på varje angrepp på elbilar
Hasse
Det där var inte snällt:rolleyes: tänk vad många elbilsförare blir kränkta nu:yes:
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Du har rett i ditt synspunkt! Min egen erfaring fra å kjöre BMW med motoreffekt på 300Hk+, betyr å väre mye mere forsiktig med höyrefoten*s pedal, i kontakt med bildörken, under kjöring! Mange sjaförer mangler erfaring med disse hyperraske akselrasjoner, og ofte sies det "pang" för de får öynene bort dashbordet....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste elbiler reagerer på gasspedalen mye mer enn de fleste ICE biler, krever noe mer av førerens årvåkenhet. Det hjelper litt om bilene har kunstig intelligens som overstyrer noe av galskapen til førerene :D

Til påstanden om mangel på Lithium så måtte noen av de største gruvene stoppe brytningen av malm i en lengre periode sist år for å få solgt unna lagrene av halvforedlet malm. Og det finnes store malmfelt som ikke er åpnet ennå - begge deler i West Australia (den vestre halvparten av Australia). At det og er funnet en ny lithium sjø i Argentina gjør tilgangen på billig Lithium større enn markedet kan ta unna.

Når det gjelder produksjonen av batterier så påstås det at i dag har fabrikken i Nevada (Tesla sin store) omlag 50% av verdensproduksjonen. VW sine planer om egen produksjon har et volum langt over denne ene fabrikken.

Om en åpner for litt mindre tetthet på energien som lagres så kan en helt unngå kobolt i batteriene, og endel av de nye løsningene uten kobolt kan gi enda høyere tetthet uten brennbarhet.

Et lite tillegg: I den store P-hus brannen i Stavanger så tok det ikke fyr i noen elbilbatteri, selv om flere biler ble sterkt skadet av brann i bilene rundt elbilene. Selve brannen startet i en eldre Opel dieselbil.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Men snälla ! Är det någon av Er debattörer som har läst den artikeln som Du hänvisar till "Sacce" jag tycker mig se att det är för att dessa bilar har en väldig accelerationsförmåga, och då vill i alla fall jag hävda att det är förarens oförmåga att anpassa denna och kanske annat till rådande omständigheter
Konsensus måste bli "förarfel" och inte bilens fel, men jag förstår att varje "elbilsskeptiker" hakar på varje angrepp på elbilar
Hasse
Klart att det är föraren som inte hanterar bilen rätt.

Likadant är det med 4-hjulsdrivna (person)bilar som är inblandade i fler olyckor (procentuellt) än 2-hjulsdrivna, ber. på att förarna överskattar bilen egenskaper.....

Fyrhjulsdrivna bilar oftare i olyckor
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Vad gäller specifikt Tesla model 3 så har jag all förståelse för att det är många parkeringsskador, de har på aerodynamikens och designens altare offrat bakåtsikten. Backspeglarna är pyttesmå och att försöka se snett bakåt är helt omöjligt pga karossformen.

Min första tanke efter att ha lagt i backen första gången var "undrar hur länge det dröjer innan jag eller frugan bucklar den?"

Bilen vi hade innan hade som referens en jättebra 360° vy i infotainmentskärmen, se bild.
nissan-rogue-around-view-monitor-display-thumbnail.jpg

Bilarna innan den var tyska, med föredömliga backspeglar och runtomsikt.

Just för att sikten är så dålig har jag hänt upp en tennisboll i taket, som vi kan sikta mot när vi kör in i garaget, när den touchar vindrutan mitt för mittbackspegeln, då vet vi att bilen är i rätt position för att kunna backa ut utan att slå i något.

TL;DR min bedömning är att det inte är specifikt eldriften som är problemet utan att den mest sålda elbilen är idiotiskt utformad i sikthänseende.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Har backkamera med hjälp linjer som svänger med framhjulen du ser precis vart du backar utan att vrida huvudet bakåt ,+backspegel bästa som hänt
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Kameror i all ära, men om man inte visar för föraren att det står en betongpelare snett bakom bilen är det inte mycket lönt.
Det finns en kamera i vindrutan, en på bagageluckan, en på vardera framskärm och en i vardera B-stolpe. Totalt 6st.

Den enda man över huvud taget får se på skärmen är den vanliga backkameran.

Skulle inte vara någon stor grej att visa ett 360 graders fågelperspektiv, men det kanske är något patent som förhindrar att Tesla erbjuder det? På samma sätt som hastighetsskyltläsningen upphörde när Teslas kontrakt med mobileye inte längre tillät nyttjande av det patentet.

Hursomhelst, gå gärna in i ett Tesla showroom och provsitt en Model 3 så kan ni enkelt verifiera det jag säger om backspeglarna. Innerbackspegeln är typ hälften så stor som på andra bilar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hursomhelst, gå gärna in i ett Tesla showroom och provsitt en Model 3 så kan ni enkelt verifiera det jag säger om backspeglarna. Innerbackspegeln är typ hälften så stor som på andra bilar.
Jag har inte provat ännu men att döma av text och video är innerbackspegeln i stort sett onödig. Dessutom larmar kamerorna när någon kommer för nära när den är parkerad och sparar videoklippet.
Det skall bli kul att testa Tesla.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Knarrevik, om du har vägarna förbi Åkersberga, och jag råkar vara hemma, så kan vi ta en liten provtur. Den är extremt rolig att köra lovar jag, trots att jag har snikvarianten med "bara" 350hk och bakhjulsdrift. :)

Backa och parkera - inte lika roligt.:(
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Kan någon förklara varför ska elbilar ha möjlighet till så många hk ? Skulle man inte förlänga körsträckan om man sänkte antalet hk ?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
När det gäller körsträckan så gäller inte samma principer som en förbränningsmotor. En elmaskin på 200KW maxeffekt kan vara extremt effektiv även vid 10KW effekt.

Det finns motorsvagare bilar också. Tex Hyundai Ioniq.

En Hyundai ioniq har en elmaskin på 136hk och kommer 311km på ett 38KWh batteri eller 122Wh/km om man så vill.
Model 3 standard range plus med 306-350hk elmaskin kommer 410km på ett 50KWh batteri vilket som av en händelse också motsvarar 122Wh/km.

Detta är klassledande siffror väl att märka, dvs finns inga elsnålare än dessa två.

Om vi skall gå in på *varför* Tesla har 350hk som minsta motorstyrka så är det nog på grund av att prismässigt i USA så är det motorstyrkan hos konkurrenterna. BMWs instegsmodell i USA är inte nån astmatisk 318d utan snarare 330, som har 255hk.

I Sverige är det snarare en nackdel eftersom det omedelbart triggar den svenska avundsjukan vilket leder till arga skrivelser till skatteverket vilket leder till ökade förmånsvärden.

Jag, personligen, hade köpt bilen även om den haft mer fossilbilslika 180-190hk, men det är jag det.

Motoreffekt säljer bilar.
 
Toppen